Jag har köpt en fastighet på landet utanför Malmö. Håller på att undersöka olika lösningar för enskilt avlopp. Finns det någon här som nyligen anlagt enskilt avlopp som har tips samt vad kostade det.
 
  • Gilla
ivigtut
  • Laddar…
Hej. Vi håller på att bygga i en skånsk kommun och har bestämt oss för oxifix med polynitfilter (bränd kalk). Detta är ett helt kemikaliefritt system. Kräver slamtömning och polynitfiltret behöver bytas ca var femte år beroende på belastning. Dessutom behöver vi inget serviceavtal utan kan serva det själva. Vi har hög skyddsnivå.
Vi har anlitat ekeröds gräv. Mycket konpetent äldre man. Vi kommer att betala ca 95 000. Idag finns inget alls.
 
  • Gilla
Madicken1
  • Laddar…
Bjerke88 Bjerke88 skrev:
Hej. Vi håller på att bygga i en skånsk kommun och har bestämt oss för oxifix med polynitfilter (bränd kalk). Detta är ett helt kemikaliefritt system. Kräver slamtömning och polynitfiltret behöver bytas ca var femte år beroende på belastning. Dessutom behöver vi inget serviceavtal utan kan serva det själva. Vi har hög skyddsnivå.
Vi har anlitat ekeröds gräv. Mycket konpetent äldre man. Vi kommer att betala ca 95 000. Idag finns inget alls.
Tack för ditt svar. Har just nu en trekammarbrunn som inte möter miljökraven ställda av kommunen, undersöker även möjligheten till kommunalt VA, men det det kan bli en lång process och antagligen inte troligt pga fastighetens läge. Vilket förmodligen leder till ett nytt enskilt avlopp.
 
Intressant, jag kollar faktiskt också runt efter lösningar på enskilt avlopp. Våt kommun har också hög skyddsnivå. Våt arkitekt tipsade om Alnarps clearwater system men tycker det känns lite osäkert. Det kommer antagligen bli minireningsverk för oss iaf men vilket är frågan.
 
Vi var i kontakt med alnarp clear water och deras lösning verkar bra på alla sätt förutom att en komplett lösning skulle kosta 200 000. Dessutom ville inte komunen ge oss tillstånd för det. I så fall hade vi fått ett tillfälligt tillstånd på 10 år. Detta är i skurups kommun. Även ekeröds gräv föreslog en lösning först med oxifix och en bädd som slutreningssteg. Men detta godkände inte skurup trots att flera andra skånska komuner har godkännt det.
 
  • Gilla
Joel_
  • Laddar…
Kul att telefonen autocotrectar "vår" till "våt" i en avloppstråd!

Ja, ACT verkar dyra och too good to be true! Funderar på att beställa själva tanken/behållaren från utlandet för att hålla nere kostnader. 4ever green har tex tillverkning i Tjeckien.
 
  • Gilla
ivigtut
  • Laddar…
Var tvungen att göra en ordentlig jämförelse! Jag kollade VA-guidens marknasutvärdering eller vad den kallas och samlade de verk jag var intresserad av.

Det blev 4 verk totalt.
1. Conclean graf
2. 4evergreen Bc/Bc UV
3. Oxyfix
4. Sterom PP8

Jag jämförde: pris vid inköp, driftskostnad, serviceavtal, kapacitet, energiförbrukning, tjänst den utför (före- och efterbehandling, biologisk och/eller kemisk rening), slamtömning, hur mkt plats det upptar. Jag har sen gett poäng för varje punkt. Den med flest poäng har jag sedan försökt ställa mot varandra (eftersom vissa punkter ändå väger tyngre än andra) och nu står det mellan Oxyfix och Sterom PP8.

Har kontaktat båda företagen för att jämföra tex livslängd men också få klarhet i eventuella kompletteringar för hög skyddsnivå osv. Uppdaterar om jag får bra svar.
 
  • Gilla
ivigtut och 1 till
  • Laddar…
Sterom svarar att de har en livslängd på 25 år men att en tank som är nergrävd kan klara upp till 40 år. Anledning till hög energiförbrukning menar de beror på att de använder vanlig hushållstimer för tex dosering.

Nu inväntar vi svar från Oxyfix :)
 
  • Gilla
Joel_
  • Laddar…
Oxyfix säger att deras livslängd i princip är oändlig ;) det som behöver bytas är membranet i pumpen och så småningom pumpen (Där bytet skulle utföras med lyftkran och kosta nästan 8000)

I övrigt behöver man sköta infiltrationsbädden som man kompletterar med i område med hög skyddsnivå. Då ska man byta ut "filtret" allteftersom och lägga i nytt.

Ska jämföra dessa två nu o se, Sterom verkar leda poängmässigt fortfarande men som jag sa innan finns det ju andra faktorer som spelar in.
 
  • Gilla
Madicken1
  • Laddar…
H HomeBase88 skrev:
Var tvungen att göra en ordentlig jämförelse! Jag kollade VA-guidens marknasutvärdering eller vad den kallas och samlade de verk jag var intresserad av.

Det blev 4 verk totalt.
1. Conclean graf
2. 4evergreen Bc/Bc UV
3. Oxyfix
4. Sterom PP8

Jag jämförde: pris vid inköp, driftskostnad, serviceavtal, kapacitet, energiförbrukning, tjänst den utför (före- och efterbehandling, biologisk och/eller kemisk rening), slamtömning, hur mkt plats det upptar. Jag har sen gett poäng för varje punkt. Den med flest poäng har jag sedan försökt ställa mot varandra (eftersom vissa punkter ändå väger tyngre än andra) och nu står det mellan Oxyfix och Sterom PP8.

Har kontaktat båda företagen för att jämföra tex livslängd men också få klarhet i eventuella kompletteringar för hög skyddsnivå osv. Uppdaterar om jag får bra svar.
skulle jag kunna få se din sammanstälning
 
  • Gilla
Madicken1
  • Laddar…
H
Håller också på med beslut om val av minireningsverk. Har fått intresse för Biovac FD 5 N PEH av ett flertal anledningar; utvecklat och byggs i samma miljö (Norge), SBR-tekniken verkar vettig, deras kostnadskontroll ger en viss trygghet samt smidigt format. Typ normal kostnad för serviceavtal (även om jag gärna skulle slippa det). Offert på verk och grävarbete som jag fått är ca 150' där hälften är grävkostnad (maskiner, gubbar). Inget onormalt som krävs (inga långa avstånd eller udda tomtförutsättnignar) för grävningen utan det bör gå att göra som ett standardjobb. Jag tycker det känns dyrt med grävjobbet.

Har ni någon erfarenhet eller åsikt om Biovac?
Vad anser ni om kostnaden för grävarbetet?
 
  • Gilla
Geografica
  • Laddar…
ivigtut ivigtut skrev:
skulle jag kunna få se din sammanstälning
Vet i fan om du kommer förstå mitt resonemang men här är det. Sorry att det tagit tid, mkt nationella prov nu
 
  • Handskrivna anteckningar om produkter, priser och kapacitet med diagram och cirklar på linjerat papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Anteckningsblad med handskrivna beräkningar och jämförelser för byggprojekt, inklusive livslängd och materialkostnader.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handskriven anteckning med beräkningar och kommentarer, potentiellt relaterade till byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hus&Kärlek
  • Laddar…
H
H HomeBase88 skrev:
Vet i fan om du kommer förstå mitt resonemang men här är det. Sorry att det tagit tid, mkt nationella prov nu
Jag kan inte se att du har med Biovac (FD 5 N PEH) alls. Kollade du inte på dessa?
 
H hewini skrev:
Jag kan inte se att du har med Biovac (FD 5 N PEH) alls. Kollade du inte på dessa?
Nej, jag tog med de som jag ansåg var verk som jag kunde tänka mig ha utifrån vilken typ av rening de hade. De är från avloppsguiden och där finns fler om man är intresserad av andra
 
H HomeBase88 skrev:
Vet i fan om du kommer förstå mitt resonemang men här är det. Sorry att det tagit tid, mkt nationella prov nu
Intressant! Vilken storlek på Oxyfix tittar du på och är det den i betong eller ”plast” :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.