G
Jag har haft en privatägd bil innan jag fick förmånsbil via företaget, jag räknade på att behålla den mot att ta en ny bil via företaget, bara där sparade jag runt 1000 kr/månad på att ta förmånsbilen.
Det enda utöver förmånsavgiften och skatten, så betalar jag bara soppan jag kör privat.
Service, spolarvätska, bensin i tjänsten, tvätt, försäkring, m.m. betalar företaget.

Men en billigare äldre bil, så kanske jag blir stående för att något pajjat i den, sedan så kanske man måste ha både tid och kunskap och möjlighet att stå och meka med den för lilla bilen där jag knappt får plats i (troligen).

T Thomas_Blekinge skrev:
Vet du vad du betalar i skatt för en förmånsbil? det är mycket billigare att äga en gammal bil själv.

Fairlane Fairlane skrev:
Det kan vara billigare med en äldre bil, särskilt om man kan fixa själv. Haken är dock att man då kanske måste ta ett nytt lån och om något större går sönder så har man inte råd att fixa, vilket kan vara problematiskt om man behöver bil i jobbet. Det stora problemet är nog att ta ett lån till bilen. Det underlättar nog inte.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Är det verkligen så?
När jag hade tjänstebil/förmånsbil var det väldig skönt att vet att om något hände med drivlinan, så var det bara att lämna in bilen och få den tillbaka den lagad, eller få en ny.
Bara den lilla skattepengen för förmånen att betala alltså.
 
G GargamelSE skrev:
Jag har haft en privatägd bil innan jag fick förmånsbil via företaget, jag räknade på att behålla den mot att ta en ny bil via företaget, bara där sparade jag runt 1000 kr/månad på att ta förmånsbilen.
Det enda utöver förmånsavgiften och skatten, så betalar jag bara soppan jag kör privat.
Service, spolarvätska, bensin i tjänsten, tvätt, försäkring, m.m. betalar företaget.

Men en billigare äldre bil, så kanske jag blir stående för att något pajjat i den, sedan så kanske man måste ha både tid och kunskap och möjlighet att stå och meka med den för lilla bilen där jag knappt får plats i (troligen).
Låter jättebra! Men om du inte skulle vilja ha förmånsbilen så kan du väl få service, spolarvätska, tvätt och allt sånt som lön istället? Alltså om bilen kostar 7000kr/mån för bolaget så är det ju kostnadsneutralt för dem att istället höja din lön med 5000kr/mån (det är ungefär 7000kr i kostnad).
 
G
stefancrs stefancrs skrev:
Låter jättebra! Men om du inte skulle vilja ha förmånsbilen så kan du väl få service, spolarvätska, tvätt och allt sånt som lön istället? Alltså om bilen kostar 7000kr/mån för bolaget så är det ju kostnadsneutralt för dem att istället höja din lön med 5000kr/mån (det är ungefär 7000kr i kostnad).
Nix pix, då får jag bara cirka 32 kr/milen jag kör i tjänsten. Så privat just nu är det en dålig deal att ha privat bil, såvidare man inte redan äger den innan och kan pula själv. I mitt arbete behöver jag en bil som startar varje dag. Visserligen hade min Volvo S60-01:a försäkring på runt 900kr/månaden som jag jämförde med.
 
Redigerat:
Ah. Ja, om bolaget går med på att pröjsa dig massa mer om du tar en förmånsbil än om du inte gör det så är det klart det blir en plusaffär.

Som företagare kan jag inte riktigt räkna på det på det viset :D
 
G
stefancrs stefancrs skrev:
Ah. Ja, om bolaget går med på att pröjsa dig massa mer om du tar en förmånsbil än om du inte gör det så är det klart det blir en plusaffär.

Som företagare kan jag inte riktigt räkna på det på det viset :D
Jag vill minnas att det pratades lite om det, och det visade sig bara att vi får cirka 32kr/milen (hälften beskattas vad jag minns). Så för mig är det en förlustaffär att hålla med egen bil, speciellt när jag förra året avverkade över 4000 mil bara i tjänsten, mot 1900 året innan. :D
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
stefancrs stefancrs skrev:
Ah. Ja, om bolaget går med på att pröjsa dig massa mer om du tar en förmånsbil än om du inte gör det så är det klart det blir en plusaffär.

Som företagare kan jag inte riktigt räkna på det på det viset :D
Jo många företag vill att deras personal skall komma till kunden i en någorlunda representativ bil, varken en rosthög, eller en ferrari.
 
  • Gilla
stefancrs
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jo många företag vill att deras personal skall komma till kunden i en någorlunda representativ bil, varken en rosthög, eller en ferrari.
Så sant.
 
Fairlane
Min erfarenhet är att de flesta bolag inte erbjuder högre lön istället för förmånsbil. Gissningsvis för att det blir pensioner att tänka på och diverse andra aspekter.
N

Alldeles oavsett så verkar ju tanken att ge upp förmånsbilen och istället låna pengar till en bil kanske inte helt rätt för TS? Lån finns det ju redan för mycket av.

När det behövs nya sommardäck eller vinterdäck så tror TS nya lån för detta på 6000-7000 kr (eller kör med värdelösa däck).
Jag tror inte det är ett vinnande koncept.

Vi vet inte vilken förmånsbil TS har eller har behov av. Det skiljer rätt mycket i kostnad mellan en Kia ceed och en Audi Q7. Jag kollade lite snabbt på en Kia ceed kombi med lite extrautrustning. Förmånsrätt hamnar på cirka 2700:-/mån. Med TS lön är marginalskatten omkring 30%. Är det verkligen så otroligt mycket billigare att köra egen bil att det är värt att öka lånen ytterligare?
 
G
Mitt företag har avtalar med en VAG-återförsäljare, så vi är tvugna att ha audi/skoda/seat/vw-bilar, men ganska fritt val angående bil, jag har just nu en seat Ateca.
Vi har max 7.5 basbelopp, så en Q7 är inte att tänka på, bara vår vd har en Q7. :D

I lönespecen står det
879 Delvis fri bil -2 204,00
890 Förmån fri bil 2018-02-01 2018-02-28 1 150,00
Vilken som är avgiften och skatt kommer jag aldrig ihåg.


Fairlane Fairlane skrev:
Min erfarenhet är att de flesta bolag inte erbjuder högre lön istället för förmånsbil. Gissningsvis för att det blir pensioner att tänka på och diverse andra aspekter.
N

Alldeles oavsett så verkar ju tanken att ge upp förmånsbilen och istället låna pengar till en bil kanske inte helt rätt för TS? Lån finns det ju redan för mycket av.

När det behövs nya sommardäck eller vinterdäck så tror TS nya lån för detta på 6000-7000 kr (eller kör med värdelösa däck).
Jag tror inte det är ett vinnande koncept.

Vi vet inte vilken förmånsbil TS har eller har behov av. Det skiljer rätt mycket i kostnad mellan en Kia ceed och en Audi Q7. Jag kollade lite snabbt på en Kia ceed kombi med lite extrautrustning. Förmånsrätt hamnar på cirka 2700:-/mån. Med TS lön är marginalskatten omkring 30%. Är det verkligen så otroligt mycket billigare att köra egen bil att det är värt att öka lånen ytterligare?
 
G GargamelSE skrev:
Nix pix, då får jag bara cirka 32 kr/milen jag kör i tjänsten. Så privat just nu är det en dålig deal att ha privat bil, såvidare man inte redan äger den innan och kan pula själv. I mitt arbete behöver jag en bil som startar varje dag. Visserligen hade min Volvo S60-01:a försäkring på runt 900kr/månaden som jag jämförde med.
900 kr försäkring i månaden? Herreminjävlar!
Om jag får 32 kr/milen för att köra min gamla bil i tjänste så går jag med jättevinst! Jag betalar under 3000 i försäkring per år! Och bilen startar varenda dag.
Det verkar som om TS bilutgifter är alldeles för stora mot tillgångar och önskemål.
 
G
T Thomas_Blekinge skrev:
900 kr försäkring i månaden? Herreminjävlar!
Om jag får 32 kr/milen för att köra min gamla bil i tjänste så går jag med jättevinst! Jag betalar under 3000 i försäkring per år! Och bilen startar varenda dag.
Det verkar som om TS bilutgifter är alldeles för stora mot tillgångar och önskemål.
Minus 30% skatt självklart, och bara om jag har privat bil, inte förmånsbil.
 
Fairlane
T Thomas_Blekinge skrev:
Det verkar som om TS bilutgifter är alldeles för stora mot tillgångar och önskemål
Hur vet du det? Det står ju inget om det i tråden.
 
G
Tror jag har bättre läge nu, fr.o.m. 1 April så har jag dryga 10% högre lön än denna månad, och i om med lönen denna månad så fick jag nästan ut dubbelt mot normalt, vilken ger i runda släng 20' som jag kan spara till handpenning, vilket blir mellan 40' och 60' när jag får skatteåterbäringen.

Dock är jag osäker på det huset jag kollat mest på, och kanske borde kolla mer mot 800 000 - 1 000 000 för att få ett mer färdigrenoverat hus.
Plus så länge jag är hos nuvarande kund, så får jag även 6500 kronor extra per månad, vilket kan läggas till handpenningen.

När jag kollar annonser på t.ex. hemnet, finns det specifika ord/meningar man ska kolla efter som kan vara dåligt/bättre?
 
G GargamelSE skrev:
När jag kollar annonser på t.ex. hemnet, finns det specifika ord/meningar man ska kolla efter som kan vara dåligt/bättre?
Spara och amortera bort lån, det är en bra affär på sikt.

Vad gäller nyckelord så beror det ju på vad man är ute efter. "Renoveringsbehov" brukar betyda att det finns massor av saker att göra. Enskilt läge betyder att du har långt till grannar, men kanske också har en massa väg som måste underhållas och plogas på vintern för att kunna ta sig fram. Svävande driftskostnader för att den som bott där tidigare haft det som sommarstuga eller inte bott där särskilt mycket kan innebära att det i verkligheten kostar väldigt mycket mer att bo där. Vedeldning är charmigt, men man betalar med arbete och det kräver ju att man är hemma och eldar. Högst troligt vill man att en del saker är renoverade på 2000-talet, annars är i princip allt på väg att behöva åtgärdas kommande år. Tak, dränering, värmepump, fasad, badrum, kök, V/A, el...

Att se upp med på landsbygden är också möjlighet till internet. På många håll är telestationen nedlagd, så allt som finns är halvdassig mobiltäckning att surfa med. Avstånd till service är inte heller helt oviktigt. I längden blir det rätt så dyrt om det är en mil till en affär med dåliga öppettider och tre mil till en som har mer generösa öppettider. Ett par mil till bensinmack, en mil till bankomat eller pizzeria och två mil till Systembolaget eller apoteket etc gör att det blir en hiskelig massa mil att köra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.