Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Det står inte stilla här hemma.
Jag håller på med lite småpyssel som blivit över från tidigare projekt medans vi väntar på att alla papper ska bli fixade till uterummet.
Denna veckan fixade jag äntligen fönstersmygen i köket. Tog bara 2 år :)

Nyinstallerad fönstersmyg i ett kök med utsikt mot en trädgård, inredningsdetaljer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
När det gäller uterummet så börjar det närma sig ansökan till kommunen. Santex har ritat upp det (nästan rätt)
Idag fick jag grannes skriftliga godkännande om närmare än 4,5m
Lånelöfte är fixat
Ev. KA fixad (sjukt att det förmodligen behövs)

Det som är kvar att fixa är att rita om delningen på 3-kantfönstren och rita in ett till fönster ovanför skjutdörren.
Få ett sakkunnigutlåtande på stålbalken på balkongen (På G)
Göra den tekniska beskrivningen. Sker förhoppningsvis i veckan ihop med Santex.

Här får ni ett smakprov iallafall :)
Arkitektritningar av en husfasad mot norr och en med uterum mot söder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritningar av husfasad mot väster och öster för planerat uterum, visas på smartphone-skärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
PellePeps och 7 till
  • Laddar…
Vi va tvungna att göra precis samma procedur för att få göra ett uterum som faller under attefallsreglerna. Alla ritningar, kontrollplan och teknisk beskrivning.
Fördelen med attefallsreglerna är att vi fick det startbesked samma dag som vi skickade in handlingarna.
Nackdelen är att det fortfarande är dyrt, 6700kr
 
Ja vi får se vad de säger. Jag behövde inte skicka in någon kontrollplan utan när de behandlar min ansökan så avgör de då om det behövs en KA. Skulle du kunna visa hur du gjorde din tekniska beskrivning?
 
Den gjorde vi så enkel som möjligt i samråd med en handläggare. Våran kommun har öppet hus en dag i veckan på bygglovavdelningen.
Vi gjorde klart alla handlingar så långt vi kunde och gick det och visade upp det.

Ifylld blankett för bygglovsansökan med markeringar inom bärighet, energihushållning och brandsäkerhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Tack :)

Krävde de sektionsritningar på tak, panel och stomme? Jag får rodda lite i detta själv då santex sällan har hand om bygglovsbiten. Skulle vara tråkigt om det saknas papper i det man skickar in. Vår kommun har med öppet hus så det är en bra idé att gå dit innan jag skickar in det
 
Vi hade bara sektionsritning på stommen. Enligt handläggaren ville dom ha det för att avgöra tillgängligheten med tanke på eventuella nivåskillnader på golvet ute och inne.

På planritningen behövde vi inte vara så detaljerade på hela planet, endast det rummet som ansluter till uterummet.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Är här något mattesnille på forumet som kan hjälpa mig att räkna ut en okänd sida i en triangel? Behöver veta hur högt mitt fönster ska vara i ena sidan för att följa takets lutning.

Handritad skiss av en triangel med en vinkel på 27 grader och noterade mått, en sida är markerad med ett frågetecken för dess höjd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Åsa Lund
Herregud, sinus, cosinus och tangens har jag ju inte använt sedan högskolan! Får damma av miniräknaren! Återkommer
 
497,25 mm

Tänk på att din vinkel upp till vänster inte är 27 grader. den är 63 för att din lutning skall vara 27 grader

Rätvinkliga triangeln
sin v = motstående katet / hypotenusan
cos v = närliggande katet / hypotenusan
tan v = motstående katet / närliggande katet
 
  • Gilla
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Snyggt jobbat TeroM! Vinkeln mäts mot horisontalplanet.
Och kul med lite matte såhär på kvällskvisten
 
TeroM TeroM skrev:
497,25 mm

Tänk på att din vinkel upp till vänster inte är 27 grader. den är 63 för att din lutning skall vara 27 grader

Rätvinkliga triangeln
sin v = motstående katet / hypotenusan
cos v = närliggande katet / hypotenusan
tan v = motstående katet / närliggande katet
Tack. Senast jag läste Pythagoras var i skolan med impedanstrianglar. Det var längesen. Tack så mycket :)

Edit. Kateter trodde jag man hade i blåsan
 
richardtenggren
Om man ska vara noga så är Pythagoras sats förhållandet mellan sidornas längder i en rätvinklig triangel, här används Sin/Cos/Tan som TeroM ;) Så i ditt fall:
Y=1968 x tan(27)
X=1500-Y
 
Har man glömt hur man räknar kan man slå i en tabell (hej Googel!) och se att 27 grader är ca 51 % lutning. 1 meter i sidled sänker då taket med 51 cm.

Lite slarviga avrundningar på det gjorde att jag hamnade på 496 cm, men för oss som glömt mer trigonometri än vi kommer att ha nytta av igen torde det ändå leda rätt (och mer rätt ju noggrannare siffror man använder).
 
Försökte hitta en mall där jag kunde slå in det, men jag hittade ingen som var nöjd med uppgifterna jag hade. Men det fixade folket på BH :strong:
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.