Hej,
Vi har inte påbörjat vårat bygge än men jag funderar på lite saker till slutbesiktningen.
Vi funderar på att installera två takfönster på ovanvåningen samt att byta fasadfärg.

Vad tror ni om det? Är det en för vild chansning? Eller är det inte över huvud taget intressant för byggnadsingenjören som besiktigar för kommunens räkning? Huset byggs utanför detaljplanerat område.

Planen är att sätta upp virke behandlat med järnvitriol (och ev mycket vit bets i) och att hålla masken under slutmötet och säga att huset är grundstruket.. Hmm.. Vi vill alltså ha järnvitriol och inte vit fasadfärg.
 
S
Vad står det i bygglovet om takfönstren , du har väl lämnat in ritningar på huset
Är det samma med kulören på huset , står vad det ska vara för kulör , dom läser bara rakt av på papperet i tittar
Kul med järnvitrol har själv inget gjort åt fasaden sen den sattes upp för 20 år sen , måla en fasad är i mitt tycke ett otyg bara massa jobb vart 5 -6 år
 
Är det inte bara enklare att prata med kommunen om fönstren och färgen?
Det gjorde vi med fönster i vårt bygglov, det enda vi behövde göra var att fixa fram en uppdaterad fasadritning, kostade inte en krona i avgift.
Däremot så bäddar man ju för problem om man bygger och säger till sedan, får man fel person mot sig på kommunen så kan man råka ut för en hel rad tråkigheter.

Vad är det för dålig färg du målar med skutten11 som behöver målas om var 5-6år?
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
S
Håller med tala med kommunen

Ingen färg JÄRNVITROL är allergisk mot färg på utsidan huset , blir bara en massa extrajobb
Sen det med färg vet ju alla , att på solsidan blir det liksom lite påfrestning .
Finns det någon färg i dag som klarar mer än 6 år utan att börja vittra i ytan ,
Min gubbe från byggnadsnämnden sa , jaha du behöver inte göra något åt fasaden så länge du lever :)
 
Förra huset vi bodde i målades med linoljefärg 1968. Vi målade om det i början av 00-talet. Nuvarande huset målades med linoljefärg 1986 och det börjar bli dags för en ommålning. Vad använder du för färg som bara håller 6 år?
 
S
Stor skillnad på linoljefärg och den plast som finns för övrigt , så den punkten håller jag med dig
men bra mycket dyrare , men var gör man för att slippa jobb
 
Jag vet inte vad plastfärgen brukar kosta, men den oljefärg vi använde kostar runt 150:- litern. Inte så mycket tycker jag för en strykning var 25'e-30'e år jämfört med två strykningar med 'plastfärgen' var sjätte år.
 
P Pumba skrev:
Är det inte bara enklare att prata med kommunen om fönstren och färgen?
Det gjorde vi med fönster i vårt bygglov, det enda vi behövde göra var att fixa fram en uppdaterad fasadritning, kostade inte en krona i avgift.
Däremot så bäddar man ju för problem om man bygger och säger till sedan, får man fel person mot sig på kommunen så kan man råka ut för en hel rad tråkigheter.


Jo självklart. Men för våran del har lärdomen varit att det kostat endel. Vi har fått betala arkitekten endel för nya uppdaterade ritningar (tokigt - 10’ för att ändra liggande till stående panel!) och sen en avgift till kommunen.

Trist att gå igenom hela den grejen en gång till bara, och skjuta fram byggstart.
 
Vi ändrade nyans på huset under resans gång, skickade bara ett mail till kommunen. Samma med taket över bron som blev helt annorlunda och bygghöjden som blev +10cm. Bara ett mail med en ny ritning. Inga avgifter i något av fallen.

Det du kan råka ut för annars är att du inte får godkänd slutbesiktning för att huset inte följer bygglovet och anmälda ändringar. Min erfarenhet är att tjänstemän/inspektörer ogillar att behöva ta beslut på plats. De är där för att kontrollera så du följt bygglovet och BBR reglerna.

Sätter du in takfönster och de blir griniga kan de begära in nya konstruktionsritningar för taket, fasadritningar, grannhörande osv.

Så mitt råd är att håll kommunen informerad, de går mycket lättare så.

(Glöm inte att ta upp allt med KA. Han kan också sätta sig på tvären och inte godkänna kontrollplanen.)
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Ja, det får helt enkelt bli så.
 
Jo självklart. Men för våran del har lärdomen varit att det kostat endel. Vi har fått betala arkitekten endel för nya uppdaterade ritningar (tokigt - 10’ för att ändra liggande till stående panel!) och sen en avgift till kommunen.

Trist att gå igenom hela den grejen en gång till bara, och skjuta fram byggstart.

Börja med att byta arkitekt till en som inte tar svinpriser för mindre ändringar.
 
Tyvärr svarar inte kommunen. Lämnade in ansökan om ändring/ kompeltering i maj -18. Fortfarande inget svar..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.