Hej vi kommer att ha byggförsäkringar gar-bo. Är det någon fördel att anlita dem även som kvalitetsansvarig. De borde ligga i deras intresse att göra ett bra jobb om de har ansvar i 10 år. Finns det några nackdelar?
 
H hallonkräm skrev:
Hej vi kommer att ha byggförsäkringar gar-bo. Är det någon fördel att anlita dem även som kvalitetsansvarig. De borde ligga i deras intresse att göra ett bra jobb om de har ansvar i 10 år. Finns det några nackdelar?
Jag tycker det låter klokt. Och kan passa på att tillägga att det heter kontrollansvarig. Kvalitetsansvarig är något sen den gamla PBL.
 
Hemmakatten
Jag menar att man definitivt ska anlita en kontrollansvarig som INTE är knuten till Garbo. En besiktningsman bör vara fristående från försäkringsbolaget och därmed fri att dokumentera eventuella avvikelser från norm.
 
  • Gilla
Alias_Olle och 1 till
  • Laddar…
Tvärt om hemmakatten, när det gäller försäkringen så SKA man använda besiktningsman från Gar-bo för att försäkringen skall gälla fullt ut. Men frågan handlade inte om besiktningsman utan kontroll ansvarig, dvs den som ska se till att bygget följer lagen.
 
Hemmakatten
H hallonkräm skrev:
Tvärt om hemmakatten, när det gäller försäkringen så SKA man använda besiktningsman från Gar-bo för att försäkringen skall gälla fullt ut.
Tyvärr så betvivlar jag den uppgiften. Självklart vill Gar-Bo att man anlitar en av till dem knuten besiktningsman. Men det är inget krav, vi hade själva annan besiktningsperson.
 
Vi flyttade in i december i vårt nybyggda hus. Vi har Gar-bo och fick fritt välja besiktningsman och KA. Vi behövde inte ta någon som var ansluten till Gar-bo.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Tyvärr så betvivlar jag den uppgiften. Självklart vill Gar-Bo att man anlitar en av till dem knuten besiktningsman. Men det är inget krav, vi hade själva annan besiktningsperson.
Om jag minns rätt så är det så att försäkringen bland annat har ett undantag för skador och följdskador av sånt som borde upptäckts vid en slutbesiktning, detta undantag gäller naturligtvis inte om garbo gjorde besiktningen. Inget krav, men dumt att stå oförsäkrad om besiktningsmaken missar. Men jag förstår din tanke att ha en objektiv part, men fullt försäkringsskydd vinner nog.
 
L lundsbo skrev:
Vi flyttade in i december i vårt nybyggda hus. Vi har Gar-bo och fick fritt välja besiktningsman och KA. Vi behövde inte ta någon som var ansluten till Gar-bo.
Naturligtvis är man inte tvungen att välja garbo som KA, min fråga var om det finns fördelar resp nackdelar med att välja garbo som KA.
 
H hallonkräm skrev:
Naturligtvis är man inte tvungen att välja garbo som KA, min fråga var om det finns fördelar resp nackdelar med att välja garbo som KA.
Som jag har förstått det spelar det ingen roll.
 
Vi kommer att välja att inte ha gar-bo som KA, detta då KA kommer att vara med vid slutbesiktningen och vi kommer att ha gar-bo som besiktningsman, då blir det snudd på jäv om både besiktningsmannen och den som ska se till att granskar besiktningsmanen är från samma ställe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.