N NiBaBaD skrev:
Jag vet inte... vad säger forat? Labbade lite i Excel.
Tänk på planheten på stora plattor. Med halvförband kan du få problem med fogsprång. Kolla vad som tillverkaren specar. Vi la 30*60 i hallen fallande med 12 cm förskjutning och den ”röda linjen” är inget vi tänker på.

Golv med 30x60 cm stora klinkerplattor lagda med fallande förband och 12 cm förskjutning nära en garderob och en spegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Särskilt vackert är det inte med så stora plattor på så små ytor. Genom alla nödvändiga kaplinjer understryker man rummets litenhet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
ok, Thomas... vad skall man ha istället då?
 
Mindre plattor.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Såhär gjorde vi i vår "hall", nu har vi inte riktigt samma djup (1.6m) men bredden är den samma som du har.

Renoveringsprocess av hallgolv med grå kakelplattor och kryssformiga avståndshållare mellan plattorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Noseone och 5 till
  • Laddar…
Hej
Jag har nu köpt 33*33 plattor som kommer att passa "nästan" mot hela bredden, får kapa lite på sista plattan. Får lägga centrum linjen lite noggrannare så det inte blir snett.

Nu har jag en kompletterande fråga. Golvet under är ju grundplattan, och på anslutande parkettgolv tänkte jag lagga platon under, och då blir det en rejäl (~1cm) höjdskillnad mot klinkern. For att lösa detta funderar jag på om man inte kan limma lite golvgips i hallen for att få upp höjden. Tacksam for feedback och funderingar på detta.
Blir det fuktproblem mellan plattan och gipsen?
 
Är det parketten eller klinkersen som blir för låg?

Om det är klinkersen så kan/bör du flyta innan för att få ett jämnare underlag. Hade underlättat läggningen av klinkersen :) om det är parketten som är för låg så hade jag bara satt en nivålist (y)
 
Ja, man kan ju flyta. Tänkte jag inte på. Så får det bli. Det är klinkersen som blir för låg annars.
 
Värme i klinkergolvet hoppas jag? Eller har du luftvärmeaggregat över dörren?
 
Jag lägger klinkersen ngt under parketthöjden och en nivålist mellan. Tanken är att ev. grus och annat bös stannar på klinkersdelen.
 
@Anna_H - nej det blir ingen vame. Inte i ett hallgolv dar man mest tar av/på skorna. Toan bredvis har daremot elslingor. Mina gaster får frysa de två stegen innan de kommer in på parketten :)

@TeroM - ja klinkern kommer nog att hamna något under parketten, men hade jag inte flutit så skulle det bli narmare 2 cm mellan kliker och platon+parkett.
 
N NiBaBaD skrev:
@anna - nej det blir ingen vame. Inte i ett hallgolv dar man mest tar av/på skorna. Toan bredvis har daremot elslingor. Mina gaster får frysa de två stegen innan de kommer in på parketten :)

@TeroM - ja klinkern kommer nog att hamna något under parketten, men hade jag inte flutit så skulle det bli narmare 2 cm mellan kliker och platon+parkett.
Tänk en gång till om värmen hallen är det sista stället i huset jag skulle skippa golvvärme inte av komfort skäl utan att det är alltid blött och golvvärmen håller det torrt så man slipper ha skitrn i hela huset
 
  • Gilla
Joak och 6 till
  • Laddar…
tommib
Håller med ang golvvärme i hallen. Det är inte till för att det ska vara skönt att gå på (primärt). Det är till för att skor och annat ska torka snabbare. Vi har golvvärme i hallen och varje gång jag släpar in snöiga barn med blöta vantar är jag glad att vi valde att installera det. Dessutom extra tätt med slingor (vatten) första metern...
 
Ok, jag delar er uppfattning men detta ar en 40m2 uthyrningsstuga som kommer att jobba hårdast på sommaren. Att jag valt klinker i hallen ar i forsta hand for att spara parketten från grus och smutsiga skor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.