Hej!

Jag och min sambo ska få hennes mormors gamla trähus.

Det är ett renoveringsprojekt på ytskikten, annars ett friskt hus, så en del att göra.

Det vi funderar på är planlösningen, bifogar ritning samt en bild som vi ritat upp på vår egen önskning.

Det vi vill göra är att bygga ut badrummet till hallen, för att få ett större badrum.
Sen söka bygglov och leja snickare för rivning av bärande vägg i hallen.

Är det någon som har ett hum om detta ens går, samt ännu bättre om någon har ett hum om kostnader. Vi kommer göra mycket själva vid renovering, men badrum och rivning/avväxling av bärande väggen vill vi leja bort.
Kom gärna med egna ideer/funderingar på ritning/ och vår egna lilla ritning.:D(y)

Bifogar bilder.
 
  • Handritad ritning av trähusets planlösning med önskat utbyggt badrum och övriga utrymmen markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av bottenvåningen på ett trähus med markerade planer för renovering och utvidgning av badrummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag tycker inte att ni har tänkt igenom problemet riktigt. Det blir problematiskt när ni skippar entrén. Ta gärna ett foto utifrån som visar den delen av huset som rymmer entré, bad och trappa. Det underlättar bedömningen mycket.
 
Jag har inget foto just nu, däremot en fasadritning som jag kan lägga upp. Badrummet idag är en tidigare utbyggnad som gjordes 74 tror jag. Fasadritning daterad 01.08.74 av en villa med markeringar för badrumsutbyggnad, inkluderar planskiss och gavelvy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Sedan under köksfönstret som man ser på fasadritningen är det idag gjutet en uteplats.
 
Den ritningen var bättre än ett foto! Jag återkommer lite senare när jag har funderat lite.
 
  • Gilla
SSSS
  • Laddar…
Ja meb vad bra! Tack ska du ha :) (y)
 
J justusandersson skrev:
Den ritningen var bättre än ett foto! Jag återkommer lite senare när jag har funderat lite.
Måste bara ge dig lite cred justusandersson! Du är alltid saklig och ger bra och professionell hjälp i många trådar,
 
Man kan misstänka att huset även tidigare blivit om- eller påbyggt. Sådana trapptorn brukar nästan alltid vara tillkomna i efterhand.
Om det är möjligt tycker jag att det borde vara en bättre idé att bygga ett badrum på övervåningen. Det är väl där sovrummen finns. Entrén blir inte bra utan hallen. Dessutom är det alltid dyrt att gå in i existerande våtutrymmen. Kan ni inte lägga ut en ritning på övervåningen också?
 
Den kommer här. Ritning av en lägenhetsplan med angivna rum som sovrum, vardagsrum och WC.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Som du ser har vi redan ett badrum, och ett större badrum måste vi ha, därför känns det mest logiskt att vi bygger ut toaletten på nedrevåningen, än att bygga ut toaletten uppe.
Det som inte blir bra gällande att flytta entren, vad beror det på? Är det något i konstruktionen tror du som inte lämpar sig eller är det pga estetiska skäl, under trappen vid vår önskade ingång på huset finns det även en stor garderob också.
 
Jag ser inget problem med att flytta entrédörren.
Huset är väldigt likt det torp där jag jobbar, där är dock inte utbyggnaden gjord utan en del av köket utgör hall och badrum.
Att göra ett riktigt badrum uppe är ingen bra idé i ett så litet hus, övervåningen är bra som den är för stunden.

Att bära av väggen mellan trapphuset och huset är troligen inget problem, två stolpar och en limträbalk bara. Jag säger troligen, för om det är ett timmerhus får man vara lite försiktig, men större öppning än idag kan man alltid göra.

Däremot tycker jag att ni behöver tänka om i köket. Dels behöver ni en liten bit att använda som kapprum. Dels behöver ni arbetsyta vid spisen. Och så undrar jag hur långa "diagonalerna" är i hörnen? De behöver vara minst 60 cm, ser ut att vara mindre? Skulle nog inte välja en fast, fristående köks-ö, hellre en mindre på hjul.
 
  • Gilla
TrippinFloyd
  • Laddar…
Tro mig, en entré kan aldrig bli för stor. När man sitter där och ska ta på snoriga småbarn overaller önskar man alltid mer utrymme. I ett litet hus måste alla ytor balansera varandra. Att göra badrum är alltid dyrt och måste ses som en långsiktig investering. Då gäller det att de ligger rätt också.
När jag tittar på planritningen över övervåningen, tycker jag att det finns ganska gott om plats. På nedanstående bild har jag ritat in ett tänkbart läge med rött. I och med att yttertaket ligger ganska högt kan ni gå ända ut till fasad och använda delar av den yta som är kattvind idag.
Planritning över övervåning med ett förslaget läge för badrum markerat med rött.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det vi tänker göra på övervåningen är att eventuellt dela av rummet till vänster om nu barn inom en snar framtid skulle komma på tal, ev två.

Och det känns inte som om det skulle få plats där med en utbyggnad av badrum på övervåningen. Garderoben som är under trappen som är så hög att man kan gå upprätt in i den, funderar vi på att slå ut för att då göra hallen lite större, och ev hänga jackor där.

Gällande köket är det absolut inte skalenligt. Jag bifogar här en nyare ritning där vi tänlt om lite kring köket, samt att vi har ritat utrymmet under trappen.
 
  • Ritning av hemplan med markerade områden för framtida uppdelning, utbyggd hall och omstrukturerat kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Man kan gå till höger också. I och med att snedtaket i kattvindarna börjar en bit upp, finns där en stor utrymmespotential. Vissa enheter i ett badrum, t.ex. toastolar, kan man med fördel placera intill ett snedtak. Men det är kanske så att ni skall vara försiktiga med projekt på övervåningen just nu, och spara ombyggnadsmöjligheterna.
Själv har jag bott 30 år i ett hus (inte längre) där man kom direkt in i trapphallen, och jag hatade det verkligen.

Om ni vill gå vidare med era planer att göra om toan till badrum och lägga entrén på andra sidan trapphuset går det säkert bra. Ni måste tänka på att den väggen som ni vill gå in genom, också är bärande. Dörröppningen måste avväxlas på lämpligt sätt. Hur, beror på trapphusets konstruktion.

En variant är att ni koncentrerar er på köket och tar det lite lugnt med badet. Med småbarn på övervåningen är det ingen höjdare att ha badrummet en trappa ner.
 
Ja men tack så mycket iallafall att man fick bolla lite tankar och så! Att komma in direkt till en trapp har för mig varit lite spännande, man börjar tänka direkt vad det är på övervåningen. Speciellt när jag var barn och inte fick gå upp på övervåningen hos farmor, det är många funderingar man har haft igenom barndommen vad som kan tänkas finnas där som är så hemligt haha :crysmile:

Ne men jag förstår din tanke också kring att hallen blir mindre, men det är nog inget son hindrar oss att genomföra våra tankar och ideer, såklart svårt att berätta hur man vill ha det så nyanserat som möjligt via ett forum och genom att skriva.

Men vi får ta det som det kommer helt enkelt, varför badrummet är så viktigt är dels för att vi måste rymma torktumlare/tvättmaskin någonstans, vilket det inte gör i dagens badrum :)

Tack för snabba svar och tankar! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.