Hej,
runt 2010 lät jag bygga ett ensklit avlopp, hög skyddsnivå, markbädd och urinseparering.
2017 har en granne nedströms fått colibakterier i sin grävda brunn.
Kommunens miljöinspektör anser att mitt avlopp är felaktigt, att det läcker genom skog och mark till denna brunn.
Jag grävde 2 st gropar invid markbädden. Grävde ner till berget (Markbädden är uppbyggd på ca 50 cm jord och sedan berg) Även en djuppar grop med ett provrör närmare den grävda brunnen på en plats där vattnet förväntas komma, ca 140 cm djupt.
vattenprov från dessa tre gropar har ingen förorening.
Kan miljökontoret vitesförelägga mig att avloppet är felkonstruerat och ska byggas om trots att det inte är påvisat att föroreningarna kommer från mitt avlopp?
kan man spåra avloppsvatten?
finns det någon opartisk hjälp nånstans?
Jag har en granne med ett infiltrationsavlopp med normal skyddsnivå. Närmare men bara ett meters nivåskillnad..
 
S
Hur har grannen sitt avlopp i förhållande till sin brunn , det med att kolla i mark , vatten går lättaste vägen , hur är grundvattennivån hos dig och granne
 
D09
Mig veterligen så kan man överklaga ett beslut med vite och frågan avgörs då i miljödomstolen om jag inte har tokfel.

Vad grundar dom beslutet på ang att det är just ditt avlopp?
 
S skutten11 skrev:
Hur har grannen sitt avlopp i förhållande till sin brunn , det med att kolla i mark , vatten går lättaste vägen , hur är grundvattennivån hos dig och granne
Dom ha en stenskista för bdt-avlopp samt torrdass (fritidshus)
 
P petboos skrev:
Dom ha en stenskista för bdt-avlopp samt torrdass (fritidshus)
Förlåt , fel plats
 
D09 D09 skrev:
Mig veterligen så kan man överklaga ett beslut med vite och frågan avgörs då i miljödomstolen om jag inte har tokfel.

Vad grundar dom beslutet på ang att det är just ditt avlopp?
S skutten11 skrev:
Hur har grannen sitt avlopp i förhållande till sin brunn , det med att kolla i mark , vatten går lättaste vägen , hur är grundvattennivån hos dig och granne
Dom ha en stenskista för bdt-avlopp samt torrdass (fritidshus)
 
S
Lite långsökt men var gräver dom ner sin skit eller töms det kommunalt
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
D09 D09 skrev:
Mig veterligen så kan man överklaga ett beslut med vite och frågan avgörs då i miljödomstolen om jag inte har tokfel.

Vad grundar dom beslutet på ang att det är just ditt avlopp?
Tro och inget vetande, någon slags sannolikhetskalkyl.
 
S skutten11 skrev:
Lite långsökt men var gräver dom ner sin skit eller töms det kommunalt
Dom gräver ner den långt ifrån , nedströms brunnen
 
  • Haha
kest
  • Laddar…
P petboos skrev:
Tro och inget vetande, någon slags sannolikhetskalkyl.
Vad menar du?
 
S
Då är frågan om det kommer från dig , dom har en grävd brunn och en sådan är inte djup
det finns folk som kan kolla upp , geologer
När anlade din bädd , fick anlita någon då , eller var det kommunen som kollade provgroparna
och djup , samt godkände plats
 
mexitegel mexitegel skrev:
Vad menar du?
I alla handlingar så beskriver dom att "det med sannolikhet" är fel på mitt avlopp. Inga tester eller prov talar för att det skulle vara så.
 
S skutten11 skrev:
Då är frågan om det kommer från dig , dom har en grävd brunn och en sådan är inte djup
det finns folk som kan kolla upp , geologer
När anlade din bädd , fick anlita någon då , eller var det kommunen som kollade provgroparna
och djup , samt godkände plats
Kommunens miljöinspektör godkände beskrivningen av avloppet samt syn på plats
 

Bästa svaret

Claes Sörmland
Det kommunen troligen har gjort är att de har öppnat tillsynsärende för din anläggning. Om de finner att din anläggning orsakar olägenhet i lagens mening kan de kan rikta ett föreläggande mot dig att åtgärda anläggningen eller att förbjuda utsläpp av avloppsvatten från den.

Det trista med miljöbalken är att omvänd bevisbörda gäller - det är du som verksamhetsutövare som ska visa att du inte orsakar olägenhet. I princip har du gjort detta i form av utredning i samband med att du sökte och fick avloppstillstånd. Men om du t ex inte har följt alla villkor för tillståndet så kan det återkallas. Villkoren brukar listas på själva tillståndet.

Det är generellt svårt att veta om bakterierna i din grannes brunn kommer från din anläggning. Kolibakterier kommer främst från människor och djurs avföring men kan ta sig in i en grävd brunn på många sätt. De överleva ofta länge i ytvatten. Om du redan har tagit prov nära din markbädd och inte funnit kolibakterier där så minskar det sannolikheten att du är källan.

Kanske kan du tillsammans med miljöinspektören färga avloppsvattnet och se om färgen dyker upp i din grannes brunn eller i närheten av den. Då har du ett rejält problem med anläggningen. Dyker färgen inte upp i brunnen så säger det inte så mycket - känsligheten för detektion kan vara för låg.

Här kan du läsa om tillsynsrutinerna samt infärgning:

https://www.havochvatten.se/hav/vag...llsyn-av-sma-avlopp/del-3---handlaggning.html
 
  • Gilla
petboos och 1 till
  • Laddar…
Stort Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.