Tjena. Bor i ett hus från -68 med självdragsventilation. Fanns en tilluftsventil i ett förråd(gammalt pannrum) när vi flyttade in, annars vädringsfönster. Har kompletterat med en spaltventil i ett nytt fönster i ett av sovrummen och en badrumsfläkt som går på konstant frånluft+fuktläge när vi renoverat vissa delar av huset.

Detta är ju dock inte tillräckligt utan ska sätta in en väggventil i vardera kvaravarande sovrum (2 st sovrum kvar) och sätta två väggventiler i vardagsrummet. Placeringen tänkte jag ovan fönstren. Ska även komplettera med en ny huv på taket med en fresh badrumsfläkt i en annan del av huset där tvättmaskin ska stå och där vi redan idag hänger tvätt.

Hade tänkt mig dessa tilluftsventiler: https://www.bygghemma.se/hus-och-by...MIodbigNvw2QIVVomyCh0MzAYQEAQYASABEgJ3zPD_BwE

Och denna badrumsfläkt som jag redan har idag i badrummet: https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...rumsflakt-fresh-intellivent-p/p-674068-669098

Tänkte använda spirorör till fläkten 100 mm med mineralull. Är jag rätt ute eller ska jag tänka på dimensionerna för ventilerna och frånluftsrören på nåt sätt så att det inte blir överventilerat? På vintern kör jag ju fläkten på lägsta varvtal och på sommaren högre eftersom på höst/vår/vinter fungerar ju självdraget i lilla WC optimalt.

Krux nummer två är att jag har tegelfasad så det är ju inte bara att köpa en vanlig hålsåg för trä och köra. Då hade jag nog vart igång för längesen. Vet inte om jag har armeringjärn runt fönstren men antar jag får provborra i fogen mellan andra och tredje raden exempelvis. Är jag rätt ute? Skulle en vanlig konsumentslagborr av bättre kvalitet att köra igenom tegel med hålsåg för sten?
 
S
Först och främst så är det nog ovan fönstren en balk fabriksbyggd ( sten armering sten )
2 sten hög troligtvis , hur mycket plats finns det ovanför andra skiftet ovan fönstret
 
Hur lång dragning med spirorör kommer det bli?
En fläkt av den typen tappar kapacitet fort när det blir för långa rör och för mycket tryckfall..
 
S skutten11 skrev:
Först och främst så är det nog ovan fönstren en balk fabriksbyggd ( sten armering sten )
2 sten hög troligtvis , hur mycket plats finns det ovanför andra skiftet ovan fönstret
Tämligen säker på två skift efter andra skiftet. Finns risk att jag inte får plats eller att det blir oestetiskt om jag behöver ta bort en del av taklisten. Har funderat på att ha jämte fönstret i höjd med överkanten av fönstret eller finns det risk för armeringsjärn där med?
 
P piko skrev:
Hur lång dragning med spirorör kommer det bli?
En fläkt av den typen tappar kapacitet fort när det blir för långa rör och för mycket tryckfall..
Där denna fläkt förmodligen ska sitta är en bit ifrån takåsen. Nästan mitt i taket men närmre takfoten. Jag har inte kommit till det än så bra att du poängterade det. Tror vi snackar 140-180 cm.
 
C Cold Gin skrev:
Där denna fläkt förmodligen ska sitta är en bit ifrån takåsen. Nästan mitt i taket men närmre takfoten. Jag har inte kommit till det än så bra att du poängterade det. Tror vi snackar 140-180 cm.
Om du ändå ska dra spiro till en huv hade jag installerat en vanlig kanalfläkt och varvtalsreglerat den med en femstegstrafo, alternativt en EC-kanalfläkt med inbyggd varvtalsreglering.
En något dyrare installation, men tro mig, du kommer få mycket mindre problem.

Sen hade jag nog försökt koppla på alla badrum/våtutrymmen på den fläkten.
 
P piko skrev:
Om du ändå ska dra spiro till en huv hade jag installerat en vanlig kanalfläkt och varvtalsreglerat den med en femstegstrafo, alternativt en EC-kanalfläkt med inbyggd varvtalsreglering.
En något dyrare installation, men tro mig, du kommer få mycket mindre problem.

Sen hade jag nog försökt koppla på alla badrum/våtutrymmen på den fläkten.
Japp jag har funderat på detta med att på sikt installera ETT frånluftssystem. Problemet är dock att i badrum o wc är det eternitkanaler. Dom läts sitta kvar när badrummen renoverades 2016. Bara den i köket byttes ut. Just nu kan jag säga att jag inte har råd och riva dom genom en firma och laga/göra om yttertak och innertak i badrum. Sambon är föräldrarledig och en av oss är hemma till augusti -19. Har en son på 1 år och en till på väg så att göra det själv o riskera massa asbestdam i huset gör jag inte. Dom sitter som berget konstaterades när den i köket togs bort.

Om man dock skulle ta en vanlig fläkt som du sa. Skulle den bli starkt överdimensionerad för bara ett utblås? På sikt kan jag ju så klart bygga ut systemet när jag känner att jag kan ta tag i eternitkanalerna.
 
Utan varvtalsreglering kommer den bli kraftigt överdimensionerad ja.
Varför riva eternitkanalerna? Behåll dem och anslut dem med spirorör på vinden.
 
P piko skrev:
Utan varvtalsreglering kommer den bli kraftigt överdimensionerad ja.
Varför riva eternitkanalerna? Behåll dem och anslut dem med spirorör på vinden.
Ja blir det en sån fläkt blir det ju med varvtalsreglerare såklart.

Vad jag är mest fundersam över dock är armeringsjärn runt fönstren. Är det bara ett mellan första o andra skiftet är det nog lugnt. Kan det vara så rent av att det inte finns nåt armeringsjärn heller utan att teglet vilar helt på fönsterkarmen? Då kanske man ska vara extra försiktig?
 
S
Det är en förfabriserad balk som ligger ovan fönsterhålet och kan gå ut på sidan ca 20 cm
Ingen press av något slag får finnas på en karm , då slår den sig och fönster eller dörr blir svår att öppna , kanske t.o.m fastnar
 
S skutten11 skrev:
Det är en förfabriserad balk som ligger ovan fönsterhålet och kan gå ut på sidan ca 20 cm
Ingen press av något slag får finnas på en karm , då slår den sig och fönster eller dörr blir svår att öppna , kanske t.o.m fastnar
Ok. Hur är tjockleken på en sådan? Ligger den mellan första o andra skiftet eller vart?
 
S
Svårt att säga men normalt så ligger armeringen mellan stenarna , hur dom fäster ihop så det håller vet jag inget om och tjockleken troligtvis 2 sten , kan var 3 sten med armering mellan skiften , sökte lite och det framkom att dom använder kamstål .som läggs som en brygga under första skiftet och putsas in på undersidan , och ev ett par järn mellan första och andra skiftet
Är undersidan putsad i smygens utsida så är det med säkerhet stål där eller L-profil
Finns lite att söka på här , en del ref: till trådar byggahus
/www.google.se/search?q=tegelbalk+över+fönster&oq=tegelbalk&aqs=chrome.2.69i57j0l5.6045j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
 
S skutten11 skrev:
Svårt att säga men normalt så ligger armeringen mellan stenarna , hur dom fäster ihop så det håller vet jag inget om och tjockleken troligtvis 2 sten , kan var 3 sten med armering mellan skiften , sökte lite och det framkom att dom använder kamstål .som läggs som en brygga under första skiftet och putsas in på undersidan , och ev ett par järn mellan första och andra skiftet
Är undersidan putsad i smygens utsida så är det med säkerhet stål där eller L-profil
Finns lite att söka på här , en del ref: till trådar byggahus
/www.google.se/search?q=tegelbalk+över+fönster&oq=tegelbalk&aqs=chrome.2.69i57j0l5.6045j0j7&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Ok så om man ska göra det enkelt för sig sätter man ventilen jämte fönstret under första skiftet? Blir ju alldeles för mycket jobb och sätta över fönstret känner jag.

Undersidan av första skiftet är inte putsad.
 
S
Det går bra att sätta i linje under första skiftet ovan fönstret , gör hålet minimum en helsten in från fönsterhålet , så att den balk som finns där ovan fönstret har något att ligga på
 
S skutten11 skrev:
Det går bra att sätta i linje under första skiftet ovan fönstret , gör hålet minimum en helsten in från fönsterhålet , så att den balk som finns där ovan fönstret har något att ligga på
Japp får nog bli så här. Tack för tips. Återkommer när det är löst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.