Hej på er,

Jag har "ärvt" ett larm som sitter i en lokal som jag numera ansvarar för. Jag behöver byta larmkod men hur jag än försöker så lyckas jag inte. Har hittat följande manual på webben men den verkar inte fungera: https://plantron.gr/download/manuals/wolfguard/JP-05 user manual-2012.8.15.pdf

Någon som har något bra tips, förutom att byta larmet vilket är den långsiktiga planen.

Larmet är köpt från VikingLarm men de svarar mig inte.

/Larre
 
  • Säkerhetslarmets kontrollpanel med knappsats och indikatorlampor på en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
ARM och DIS är ju larm på och av. Gå in i settings med default kod, eller resetta om den är bytt. I settings kan du nu välja nya koder för ARM och DIS.
 
E Emil_K skrev:
ARM och DIS är ju larm på och av. Gå in i settings med default kod, eller resetta om den är bytt. I settings kan du nu välja nya koder för ARM och DIS.
Ja hur man larmar av och på har jag koll på. Men hur går man in i settings och hur ändrar man koden där? Jag har förstått så mycket som att koden "sitter" i logiken för knappsatsen och inte larmet i sig.
 
Du måste öppna panelen och reset-a larmkoden manuellt, du har den förklaringen i manualen, när du har den i default läge, dvs 8888 som kod, borde det gå att trycka arm, sedan ny kod, sedan stjärna eller om det är # kommer inte ihåg.
Sedan dis, ny, annan kod, och avsluta som på arm.
Signal hörs eller blinkning, står vilket i manualen.
Om du inte gör något på en viss tid så återgår inställningarna automatiskt, har jag för mig.

Läs manualen om reset till default läget.

Mvh P-A
 
  • Gilla
Larre
  • Laddar…
P Pagno skrev:
Du måste öppna panelen och reset-a larmkoden manuellt, du har den förklaringen i manualen, när du har den i default läge, dvs 8888 som kod, borde det gå att trycka arm, sedan ny kod, sedan stjärna eller om det är # kommer inte ihåg.
Sedan dis, ny, annan kod, och avsluta som på arm.
Signal hörs eller blinkning, står vilket i manualen.
Om du inte gör något på en viss tid så återgår inställningarna automatiskt, har jag för mig.

Läs manualen om reset till default läget.

Mvh P-A
Tack, ska prova detta imorgon.
 
RilleRock
Man undrar ju såklart vad för roligt som händer när man trycker på "FUN"...
 
  • Gilla
Erik Hellgren och 2 till
  • Laddar…
Kan meddela att larmet nu är helt obrukbart efter att jag provat att återställa koddosan :)
Ingenting stämmer enligt manualen och jag är uppriktigt sagt förvånad att man kan göra något så enkelt så svårt. Jag har ändå installerat och programmerar ett eget trådat larm från DSC tidigare och det funkar fint.

Blir till att beställa ett nytt larm. Någon som har tips på ett enkelt paket, gärna med koppling mot Internet?
 
Efter att ha hållt på med div larmsystem, både trådade o trådlösa. Skulle jag säga Ajax idagsläget om det är enkelt, 100% trådlöst o IP/gsm som gäller. Kolla in tråden här på forumet.
 
  • Gilla
Larre
  • Laddar…
Hej! Jag har typ samma problem som Larre här ovan, ett gammalt vikinglarm med likadan koddosa aom här ovan. Är det ingen byggahusare som har ett sådant larm som vet hur man byter koder på knappsatsen? Den manualen som Larre länkar till verkar inte stämma riktigt. Jag har lyckats reseta med bygeln och då verkar koderna ha blivit 1234 men kommer inte in i något setupmode så att jag kan byta koderna... Är det någon som vet om vikinglarm är nedlagt? Hemsidan verkar nere iaf...
/Mattias
 
Jag gav upp till slut och köpte nytt larm (Ajax). Grymt besviken på Vikinglarm.
 
L Larre skrev:
Jag gav upp till slut och köpte nytt larm (Ajax). Grymt besviken på Vikinglarm.
Jo. Men jag har just köpt detta begagnat så jag tänkte jag skulle lura igång det. Du har inga delar kvar du vill sälja?
/Mattias
 
Vet inte hur mycket vi har slängt men allt vi har kvar kan du få. Finns i Lund. Kan kolla imorgon om det finns något kvar.
 
N Nalleboda skrev:
Hej! Jag har typ samma problem som Larre här ovan, ett gammalt vikinglarm med likadan koddosa aom här ovan. Är det ingen byggahusare som har ett sådant larm som vet hur man byter koder på knappsatsen? Den manualen som Larre länkar till verkar inte stämma riktigt. Jag har lyckats reseta med bygeln och då verkar koderna ha blivit 1234 men kommer inte in i något setupmode så att jag kan byta koderna... Är det någon som vet om vikinglarm är nedlagt? Hemsidan verkar nere iaf...
/Mattias
Verkar som om de är på väg att avvecklas eller gå i kk. Avregistrerade för f-skatt 2018-03-18 står det på allabolag.se
Skärmbild från allabolag.se som visar status på ett företag, avregistrerad för F-skatt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Larre och 1 till
  • Laddar…
E Emil_K skrev:
ARM och DIS är ju larm på och av. Gå in i settings med default kod, eller resetta om den är bytt. I settings kan du nu välja nya koder för ARM och DIS.
Fortsätter fråga här då jag inte löst mitt problem... Du Emil verkar veta hur man gör för att byta kod, jag kommer till att slå in en ny kod, men vet inte hur man bekräftar? Kan du tänkas ha en manual som stämmer för denna panel?
/Mattias
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.