Jag funderar på möjligheten att sätta en tvättmaskin i garderoben i vår lägenhet. I garderoben finns det rör framdraget som jag antar är en vattenledning. Hur går jag tillväga för att nyttja dessa till en tvättmaskin?
 
  • Rörledningar och ventiler i en vägg, möjlig anslutning för tvättmaskin i en garderob.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Menar du rören som det står T & R på? Dom är till värmen, Tillopp & Retur. Troligtvis förberett för en annan slinga.
 
Immobil Immobil skrev:
Menar du rören som det står T & R på? Dom är till värmen, Tillopp & Retur. Troligtvis förberett för en annan slinga.
Tack för snabbt svar! De andra rören, är de vatten eller även de värme? Isåfall - går det koppla på tvättmaskin på dem?

/Lukas
 
Jag tror dom också är till värmen. För övrigt skulle jag aldrig sätta en tvättmaskin där, eftersom det saknas golvbrunn.
 
Kan du kolla i angränsande rum var dessa rör går? Om det är tappvatten (till kranar eller tvättfat) så går det att koppla på tvättmaskinen. Men du måste även lösa avlopp.
Hyresrätt: kontakta ägaren
Bostadsrätt: kontakta styrelsen.
Om din tvättmaskin orsakar vattenskada är du rökt.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Om det nu är en bostadsrätt - är rördragningen gjord av förra ägaren själv eller av hantverkare i samband med renovering ? Är styrelsen informerad om den ändrade rördragningen ?
Då det ser ut som tappvarmvatten och där "skarvar" finns i dolt utrymme utan tätskikt så tror jag varken försäkringen täcker det vid ev. vattenläcka eller att Styrelsen i föreningen godkänner rördragningen.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.