Vågar man bygga ett balkongräcke (på andra våningen) av vinyl? Alltså av den typ av staket som säljs av exempelvis
http://ellma.eu/produkter/index.html.

Det är ju en toppenide' om man bara visste att det håller lika bra som ett trästaket, framförallt vid kyla. Lite jobbigt om den glöggfryntlige julmiddagsgästen skulle ta ett snedsteg och braka igenom...
 
Njäääää jag har inte sett produkten men det lär ju bara skrika fejk om den? Precis som pvc fönster, men det är ju snarare en smaksak :)
 
Produkten finns omnämnd här på forumet men då används den som staket och där kan det säkert funka. I och med att takstegen hos mig löper tätt intill balkongen kan det ju tänkas att man kliver på räcket plus den brytning som uppstår. Och vid - 30, hur mycket tål det då?

Därför är jag nyfiken på om någon prövat, eller annars har fakta eller bara synpunkter. Vet inte om detta regleras i någon byggnorm annat än som allmänna krav på höjd och hållfasthet.
 
Krav på balkongräcken finns i Boverkets Byggregler (BBR). Allmänt gäller:
"8:2321 Räcken
Trapplopp, trapplan, ramper och balkonger som inte avgränsas av väggar, ska ha räcken som begränsar risken för personskador till följd av fall. Räckesfyllningar med infästningar ska tåla dynamisk påverkan av en människa. "
På balkonger ska de vara minst 1,1 m höga.

Jag tror inte den aktuella produkten uppfyller dessa krav.
 
Jag tror som sagt att det faller redan på höjdkravet, inget av de staketen ser ut att vara högt nog.

Sedan håller det troligen inte heller.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.