Tjena! Jag har flyttat in i en ny lägenhet som är högst uppe i lägenhetsbyggnaden och den är under pågående stambyte. Ventilationen har inte bytts och jag flyttade från bara några byggnader (samma slags) på samma gata så det bör vara inrett på liknande vis.

Ventilationen i två rum (arbetsrum och sovrum) låter som värre än min dator gör. Ärligt talat så sover jag med hörselkåpor på för att slippa ventilationsljudet för det är det värsta jag har varit med om och då är jag ändå snart 30 med sämre hörsel nu än vad jag hade sedan jag var 15.

Jag vet inte om det är fläkten eller om det är utsugsventilen som orsakar detta. De ska byta dessa i samband med att fönstren byts har jag hört från kvartesvärden. (Vet ej dock när detta börjar.)

Så här ser det ut om någon kanske känner igen "vad det är för slags ventilation":
28827246_10156292696168023_942136019265367891_o.jpg

Det jag undrar är om det finns något man kan göra för att dämpa ljudet utan att kväva sig själv med dålig luft? En sådan här hade jag önskat i samband med stambyte för minimala bullernivåer: http://www.titania.se/Global/Projek...lation-i-en-större-fastighet-i-Hjorthagen.JPG

Jag håller på med filmning så det vore finemang om jag kunde dämpa ljudnivån så mycket som möjligt samtidigt som det går att andas. Att installera egna lösningar lär knappast godtas från kvartesvärd(?) eftersom det rör sig om en så signifikant funktion som frisk andningsluft?

Tack i förväg för alla svar! /NN.
 
Ser inte vad det är på bilden. Men har du ett eget ftx-system i lgh? Typ en avancerad köksfläkt eller burk med rör både till och från?

Isåfall sätt en typ nexa fjärrbrytare på kontakten så du kan stänga av när du vill. Kanske någon sorts timer så den är av när du sover.
 
  • Gilla
NorrlandsNorrlänning
  • Laddar…
BirgitS
Det finns regler om tillåtna ljudnivåer i lägenheter och det är miljö- och hälsovårdsnämnden eller motsvarande i din kommun som har övervakningsansvaret för det, så du kan pröva med att vända dig dit om det är så att hyresvärden inte anser att det är något fel som hen behöver åtgärda.
 
  • Gilla
NorrlandsNorrlänning
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns regler om tillåtna ljudnivåer i lägenheter och det är miljö- och hälsovårdsnämnden eller motsvarande i din kommun som har övervakningsansvaret för det, så du kan pröva med att vända dig dit om det är så att hyresvärden inte anser att det är något fel som hen behöver åtgärda.
Tack så mycket för svaret. Jag ska gå till kommunen nu till veckan och be om att få kontakt med någon snubbe som kan komma och kontrollera om ljudnivån är tillåten eller inte. Jag tycker att det är det högsta jag någonsin har hört i en lägenhet. Eller så kanske det är för att ljudet studsar så mycket mellan väggarna?

T Provrundan skrev:
Ser inte vad det är på bilden. Men har du ett eget ftx-system i lgh? Typ en avancerad köksfläkt eller burk med rör både till och från?

Isåfall sätt en typ nexa fjärrbrytare på kontakten så du kan stänga av när du vill. Kanske någon sorts timer så den är av när du sover.
Vad vitt jag kan se eftersom strosat runt i lägenheten är att jag har ingen FTX ventilation. Jag ska som sagt var ta kontakt med kommunen och få någon snabb mätning (eller om jag själv lånar mätningsutrustningen och bara mäter dBn) för att se om det är en ovanligt högljud lägenhet men ändå tillåten eller inte.
 
Eller prata med fastighetsägaren..
 
Du har tilluftsdon bakom radiatorn. Det kan vara så att din lgh är överventilerad och luftflödet är för högt. Ska de byta frånluftsdon och se över ventilationen så kommer de att göra en ny injustering av densamma. Förhoppningsvis slipper du problemet då.

Under tiden så kan du be fastighetsägaren att kolla filtren i dina tilluftsdon. Om de är igentäppta så kanske luft sugs in i glipor i fönstren, med oljud som följd.
Känner du ett "sug" när du öppnar lägenhetsdörren?
 
  • Gilla
Czar
  • Laddar…
Bästa sättet: Begär en översyn av ventilationen.
Sämsta sättet: Skruva upp, stoppa i tvättsvampar och skruva ihop. Det kan vara så grannarna gjort för att få tyst hos sig, då suger det mer hos dig vilket ger oväsen.

Fick veta av vår fastighetsskötare att folk gjorde så när jag bodde i lägenhet på 90-talet. En biltvättsvamp passade perfekt i våra ventiler. När förvaltaren kommer med lappar om att bli insläppta för att kontrollera ventilationen plockar de bort tvättsvamparna först och sätter tillbaka dem igen efteråt.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Bästa sättet: Begär en översyn av ventilationen.
Sämsta sättet: Skruva upp, stoppa i tvättsvampar och skruva ihop. Det kan vara så grannarna gjort för att få tyst hos sig, då suger det mer hos dig vilket ger oväsen.

Fick veta av vår fastighetsskötare att folk gjorde så när jag bodde i lägenhet på 90-talet. En biltvättsvamp passade perfekt i våra ventiler. När förvaltaren kommer med lappar om att bli insläppta för att kontrollera ventilationen plockar de bort tvättsvamparna först och sätter tillbaka dem igen efteråt.
Har sett detta också. Var på en renovering av totalt mögelskadat badrum i en lgh där det bodde på tok för många människor. De hade proppat igen ventilationen med tvättsvampar. Frun i hushållet brukade dessutom städa badrummet genom att spola allt med duschslangen. Tak, väggar, golv över badrumsskåp och tvättmaskin...

När vi skulle färdigställa det sista, så såg jag att de hade proppat in tvättsvamparna igen..
 
Så länge ingen har gjort det är det ju inget problem. Men när några gör det, så börjar strulet. Särskilt om det inte är separata kanaler till köksventilationen och några sätter in vanliga fläktar istället för lägenhetsfläktar, så att de pressar in matos i folks badrum....
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.