S
  • Schematisk ritning av en takstol över en byggnadssektion med fråga om dess självbärande förmåga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite skumt utseende, men tanken är nog att den skall vara självbärande över ca 7 meter. Vilken är snözonen?
 
  • Gilla
Powerjunkie
  • Laddar…
Är den delad som bilden, ja det behöver den tyvärr, ovanför eller under.
 
nej det behöver den inte
 
S
J justusandersson skrev:
Lite skumt utseende, men tanken är nog att den skall vara självbärande över ca 7 meter. Vilken är snözonen?
Skåne
 
Punkten 7 hänvisar till ett upplägg/stöd, höll på att missa det när jag byggde mitt garage.
 
  • Gilla
Exonkg och 1 till
  • Laddar…
S
sir_daniel sir_daniel skrev:
Punkten 7 hänvisar till ett upplägg/stöd, höll på att missa det när jag byggde mitt garage.
Går det att köpa lagerförda (helst) självbärande takstolar till ett 6m brett hus?
 
sir_daniel sir_daniel skrev:
Punkten 7 hänvisar till ett upplägg/stöd, höll på att missa det när jag byggde mitt garage.
7 = avstyvning?

6m självbärande är lite
 
Det är lite lurigt att gå in i beräkningen av en fackverkstakstol utan att känna till parametrarna. De har uppenbarligen använt ett känt beräkningsprogram. Jämför man med Träguidens uppgifter om en W-takstol med taklutnng på 1:2 (27 grader) så har över- och underramarna samma dimensioer, fast tvärtom. Stödbenen är däremot klenare än träguidens, 70 mm i st f 145. Det är ändå i samma härad.
 
6 m självbärande är inget problem. I Skåne kan man åtminstone komma upp i 11 m.
 
7 bör vara en avstyving. Det är väl rningarna i 1 och 5 som är stödpunkterna.
 
J justusandersson skrev:
6 m självbärande är inget problem. I Skåne kan man åtminstone komma upp i 11 m.
i skåne funkar uppåt 50m spännvidd oxå
 
Med W-takstol är nog 11 m en realistisk gräns för Skåne. Med andra konstruktioner finns nästan inga gränser annat än ekonomiska.
 
Stor W-takstol av konstruktionsvirke på byggarbetsplats under grå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

22.5m fackverk ( W-takstol ) i konstruktionsvirke:)
 
Det är kanske inte vad jag kallar en W-takstol, men visst det finns nästan ingen gräns för spännvidden för ett fackverk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.