Är det någon som vet vad det rör sig om för art? Oron är ju såklart att det rör sig om något träätande jävulskap. Dessa har hittats på fönsterbrädorna runt om i huset nu i mars men framförallt på loftet. När vi köpte torpet i juni förra året hittade vi även dessa vid tillträdet som vi städade bort. Efter det har vi inte sett några nya förrän nu och vi har ändå varit på plats minst en gång i månaden sedan dess. Skalbaggarna är ca 3mm långa med oval kropp och 6 st ben. Geografiskt ligger stället vid Dalälven i Gästrikland.
 
  • Tre små ovala skalbaggar cirka 3mm långa på en fönsterbräda, vilket väcker oro för träätande insekter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En liten skalbagge på en vit fönsterbräda, som är cirka 3mm lång med en oval kropp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Kan vara mjölbagge , går i allt som har med mjöl att göra , lite svära tt bli av med
 
Tänkte också det, saken är bara den att jag inte hittar några i köket eller kring mat i övrigt. Men det kanske inte behöver vara så?
 
S Strandh86 skrev:
Är det någon som vet vad det rör sig om för art? Oron är ju såklart att det rör sig om något träätande jävulskap. Dessa har hittats på fönsterbrädorna runt om i huset nu i mars men framförallt på loftet. När vi köpte torpet i juni förra året hittade vi även dessa vid tillträdet som vi städade bort. Efter det har vi inte sett några nya förrän nu och vi har ändå varit på plats minst en gång i månaden sedan dess. Skalbaggarna är ca 3mm långa med oval kropp och 6 st ben. Geografiskt ligger stället vid Dalälven i Gästrikland.
Kan du lägga up en bättre närbild på krypets rygg?
 
BirgitS
Anticimex har bilder och information på en massa skadedjur: https://www.anticimex.com/sv-SE/skadedjursproblem/identifiera-skadedjur/

S Strandh86 skrev:
Efter det har vi inte sett några nya förrän nu och vi har ändå varit på plats minst en gång i månaden sedan dess.
Kan ju ha legat i dvala i några springor under vintern och vaknar av solvärmen.
 
Needas Needas skrev:
Kan du lägga up en bättre närbild på krypets rygg?
Gjorde mig av med dem jag hittade men jag ska återkomma om jag lyckas hitta fler!
 
  • Gilla
Needas
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Anticimex har bilder och information på en massa skadedjur: [länk]


Kan ju ha legat i dvala i några springor under vintern och vaknar av solvärmen.
Det låter som en rimlig teori. Jag har kollat in Anticimex men hittar inte riktigt något som jag tycker stämmer överens med dem här. Men det är svårt att jämföra deras ”ritade” bilder med verkligheten.
 
Har den riller langs dekkvingene (på ryggen). Da gjetter jeg det er liten melbille. Det finnes tusenvis av biller her i Norden så det er jo litt vanskelig å finne svaret for oss lekfolk av og til. Om huset sto ubebodd over lengre tid før dere overtok i juni så kan det være en art som vanligvis ikke finnes i hus.

Tegninger av insekter er ofte lettere å bruke til identifisering enn fotografier. Hos biller er det greit å starte med snutepartiet, så antennene og til slutt dekkvingene for å finne orden og/eller art. Om det fortsatt står mellom flere alternativer er det ofte bosted og antall ledd på antenner og bein som man kan skille dem på. Det er her tegningene er gode for alle disse tingene er tegnet inn. (Jeg er naturfaglærer og tok litt biologi i studiet mitt, men jeg regner meg fortsatt blant lekfolk.:) )
 
  • Gilla
Ziri och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.