Tjena! Jag är ny medlem här (så jag ber om ursäkt i förväg när jag använder vedertagna ord på fel sätt) och har flyttat in i en lägenhet som är snart klar med sitt stambyte.

I vardagsrummet finns ett parkettgolv som ser ut så här (random-bild från Google): parkett-ausbessern.jpg

Enligt målaren som varit här och tapetserat väggarna så har lacken försvunnit och jag tycker helt enkelt att denna gamla slags parkett är så jävla fult och distraherande för ögonen. I min förra lägenhet hade jag ett ännu mer slitet parkettgolv med spruckna fogar(?) runt plattorna. Jag hade föredragit en som ser ut så här:
parquet-walnut-unopark-strip-470x70x11mm.jpg

Men parkettgolv är något som sällan byts enligt min kvartesvärd. Frågan är då: kan man inte bara måla över den jävla fula parketten? Jag vet att man måste fråga om lov först och troligen kommer det att nekas.

Då undrar jag: varför? Vad är de problematiska implikationerna med att bara måla parkettgolvet till exempelvis helsvart och sedan någon schysst lack ovanpå så det ser lite mer blänkande ut som om det ser nyskurat ut?

Tack i förväg för svar! / NN.
 
Hyresvärden kan ha rätt starka synpunkter på att du målar golvet. Det är en tidstypisk parkett som går utmärkt att laga och slipa. Många tycker om detaljer som påminner om lägenhetens förflutna. Vill du ändra utseendet så föreslår jag istället att du lägger på ett klick-golv av vilken sort som helst. Det ligger och flyter på orginalgolvet. Du behöver inte förstöra det. När du flyttar är det bara att lyfta bort.

Mvh Findus

PS. Om du använder rätt fackspråk bryr jag mig inte om så länge det är tydligt vad du menar. Svordomar däremot ser aggressivt och påstridigt ut. Som att gå fram till en grill och säga "kan man få en djälva hamburgare nån gång av oduglingarna som låtsas jobba på det här haket". Intresset för att hjälpa till minskar betydligt. DS
 
  • Gilla
Immobil och 8 till
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Hyresvärden kan ha rätt starka synpunkter på att du målar golvet. Det är en tidstypisk parkett som går utmärkt att laga och slipa. Många tycker om detaljer som påminner om lägenhetens förflutna. Vill du ändra utseendet så föreslår jag istället att du lägger på ett klick-golv av vilken sort som helst. Det ligger och flyter på orginalgolvet. Du behöver inte förstöra det. När du flyttar är det bara att lyfta bort.

Mvh Findus

PS. Om du använder rätt fackspråk bryr jag mig inte om så länge det är tydligt vad du menar. Svordomar däremot ser aggressivt och påstridigt ut. Som att gå fram till en grill och säga "kan man få en djälva hamburgare nån gång av oduglingarna som låtsas jobba på det här haket". Intresset för att hjälpa till minskar betydligt. DS
Tack så mycket för svaret!

Jaha, har aldrig hört talas om klickgolv. Så det verkar vara som vanligt golv fast det är väldigt smidigt att kunna lägga ovanpå och sedan bara ta bort vid behov utan att påverka originalgolvet under?

Skulle du kunna länka till någon sidas kategori där jag kan välja mellan olika klickgolv?

Tack för svar återigen! Ha en fortsatt trevlig helg! / NN.
 
I princip 99% av alla golv du hittar är av typen klick, gå in på vilken bygghandel som helst så hittar du bara sånt.
 
Fairlane
I stort sett allt parkettgolv som läggs idag är klickgolv. Det är plankor som är 240*25 cm eller så.

Det finns parkett som är trä som går att slipa eller tunnare laminat som är en bild av ett parkettgolv. Laminat går inte att slipa, är hårdare och kallare, men bygger inte lika mycket på höjden samt är billigare (oftast). Du hittar det på Bauhaus, Byggmax, K-RAUTA, Ikea etc

Om du ska lägga på befintligt golv vill du nog inte bygga högt för då kan du få problem med dörrar. Mät först!

Antar att det är en hyresrätt.ät det bostadsrätt får du måla golvet om du vill. Är det hyresrätt s kanske inte hyresvärden uppskattar det golv du gillar eftersom nästa hyresgäst kanske inte gillar det.
 
Är det en hyreslägenhet eller ett bostadsrätt?
Om det är en hyreslägenhet så är ett tunt klickgolv din räddning.
Om det är en bostadsrätt kan du troligen byta golv som det passar dig. Men den dagen du säljer så är en omslipad parkett mycket mer värdefull än ett billigt klickgolv ovanpå.
Du är nog en av de ytterst få som inte värdesätter ett gammalt fint parkettgolv.
 
  • Gilla
Catharina Åberg
  • Laddar…
Tack för de snabba svaren!

Det är en hyresrätt så jag antar att ett billigt klickgolv ovanpå är lösningen här? Jag vet inte vad det är med mig och parkettgolv. De flesta parkettgolv jag har haft är slitna, saknar lack och deras mönster tycker jag ser distraherande ut.

Jag hade föredragit något i svart eller raka ränder, typ denna: https://www.byggmax.se/golv/laminatgolv/laminatgolv/laminatgolv-ek-graphite-vigo-1-stav-p651539

Frågan är då: vad brukar man säga är ett rimligt pris för att inte köpa grisen i säcken gällande kvalitén? Under 100 kr/m^2 så är det extra känsligt för dammsugning och mopptorkning?
 
Det du tittat på är ett laminatgolv, skulle ju hellre ha ett slitet parkettgolv alla dagar i veckan. Men om du absolut vill lägga nytt så är det väl bara välja ett du gillar och va beredd på att ta bort det sen när du flyttar. Det från Byggmax verkar ju tåligt så det duger nog.
 
Han
Stefan N Stefan N skrev:
Det du tittat på är ett laminatgolv, skulle ju hellre ha ett slitet parkettgolv alla dagar i veckan. Men om du absolut vill lägga nytt så är det väl bara välja ett du gillar och va beredd på att ta bort det sen när du flyttar. Det från Byggmax verkar ju tåligt så det duger nog.
gillar ju inte det fina parkettgolvet så låt honom lägga tunt laminatgolv. Bättre än att han förstör mer av parkettgolvet.
 
Fairlane
Laminatgolvet tål det du ska använda det till, ingen fara. Jag vet folk som köpt laminat för 59:-/kvm som hållit i många år (säkert 10+).

Jag rekommenderar att du mäter hur det blir med dörrar i lägenheten innan du lägger ett golv som gör att du kanske inte längre kan öppna dörrarna.
 
Jag köpte ett riktigt billigt 29:-/m2.
Det var riktigt ömtåligt när jag skulle lägga det. det var lätt att slå ur fliser i hörnen o kanterna när jag la det.De andra som jag köpt för ungefär 79:-/m2 har inte alls varit känsliga.
 
Tack så mycket för de nya svaren! Då vet jag att jag bör hålla mig vid minst 59kr/kvm och kanske helst 79kr/kvm och sköta om det bra så bör det hålla i många år.

Är laminatgolv portabla så att man kan lägga dit dem och ta bort dem flera gånger om man skulle flytta runt mycket? Det är inte min tanke, men bara så jag vet vad som gäller!

/ NN.
 
Ja det går att plocka upp och lägga om igen någon annanstans. Alla bitar som är kapade blir förstås svåra att passa in på nya stället om det inte är exakt samma mått så du får svinn hur du än gör.

Sen är det som tidigare skrivit att många av golven är av tveksam kvalité, svår-lagda och egentligen inte gjorda för att man ska plocka upp och ner dom flera gånger. Ungefär som en IKEA-möbel!

Hade jag varit dig så hade jag frågat om dom kan slipa golvet och lacka det i någon matt lack. Det blir riktigt snyggt! Kanske t o m dela på kostnaden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.