Hos oss, med mörka golv blev ju övergången mellan rumme sådär. Till saken hör att vi ska byta golv nu och denna gången vill jag gärna tänka "rätt" med övergångarna till de olika rummen. Finns det trösklar i alla nyanser? Om inte, hur gör man då? Vad är alternativen till vanliga standardtrösklar? Skulle det bli fult att inte ha någon tröskel alls och bara välja att lägga golvet helt utan trösklar?

Bilden understryker nog lite vad jag menar, det blir väldigt iögonfallande på ett golv som inte har "standardfärg".

Tp3lkoAJvevdLseq1YDFeqQKffsoF0buiDSYDWxkWKe2Rfm2WIREK1v7srBDb4IttGo5puIQDYHy2p9EWJ6slxr-zAjPqSFAaiYl8MGhbCgrGJuxpk8kobYoK-VJZbmrNkw09jZ5Dvp7O5kx1_SNDqMC5rMc5eadW5ljjKAhPdaOmAfQvAlqgEICkM7naFC27C12yPcpRnnv9ShBAu6rGHxc1SBh1J6iAXzJ3DlFnhxbR-knIhmKRhVQ_g-XbkvAitqc9ugbAGYUAza6Xeaj7HZFOogNqAPVhro5i6l6Fyk3V3L2YBsxXRjhUnuVd722OggOABc3POqx6dtnNP7Oho-W_SXMUKY7dWy3VYNLlytEtEB-KiZ-zBUaPqAWt4c-u4JLrFyFXpPArfom-By-IKWh9kqVbqBD5qvihLXXTb6Dd5FtkWOttKYu0ZW395FegEue02AyxpITo2kVREdZQt8Ma95neS7RyT8PVzhC1ix0IacWUAvLMiP5bizp8ZAup85l7abwnTdEH-0gHIA4w1MT_Gl5_8KIUSaB6RvDCZ8JXdCUA98ZJ_3H6cj9d896nWX0etsS22aDSapVJhGA21utnREzttsGJE_HDx-T=w981-h1307-no
 
Slipa betsa lacka (y)
 
  • Gilla
zsimpey
  • Laddar…
Det är så enkelt alltså. :) Det finns alltså inte färdiga att köpa i olika "nyanser"? Är det tanken från början att man ska betsa själv?
 
hsd
Det finns färdiga att köpa men det blir en del finsnickeri så om Du har bra inpassning så är det enklare att slipa och betsa samt lacka
 
S
Eller utan trösklar , golvet rakt i genom , en glipa vid golvet gör att det ventilerar bättre i rummen
klart en smaksak
 
Den tröskeln som är längst till "höger" i bilden jag bifogade är på ett parti som inte har någon dörr. Vore det mer "praxis" att inte ha någon tröskel alls här och låta golvet ligga hela vägen?

Åsikter?
 
Obrutet golv är ju snyggast men det är inte alltid möjligt att lägga så. Det beror på golvet och rumsgeometrin.
 
Fulkemisten
Jag har målat mina vita med golvfärg. Mycket nöjd även efter flera år.
 
  • Gilla
Volatyle
  • Laddar…
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Jag har målat mina vita med golvfärg. Mycket nöjd även efter flera år.
Ah, samma färg som fodrena helt enkelt? Bjuder du på en bild? :)
 
Fulkemisten
Sure.
 
  • Tröskel mellan rum med nylagt laminatgolv och vita dörrfoder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack! Det där blev ju faktiskt rätt snyggt, och något lättare än att försöka hitta exakt rätt nyans.
 
Fulkemisten
Jo, "rätt" nyans finns inte...
 
Det är inte så att det finns färdiga vitmålade trösklar på löpmeter att köpa?
 
Fulkemisten
Kanske. Troligen inte. Jag fick ektrösklar levererade med karmarna. De slipades med 40 och ströks tre gånger med golvfärg.
 
Jag har lagt mjukfog vid några övergångar och det håller bra. Det ena golvet är skruvat och det andra flytande vilket förhindrar det flytande golvet att fladdra. Syns på höstar att fogen trycks samman.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.