Vi håller på att bygga om och har pysslat med en träfasad med lockpanel. Nu i efterhand har jag kommit på att panelen från -89 inte har någon spikläkt med luftspalt under. Utan att varannan planka är spikat direkt mot vindpappen och varannan har luftspalt vertikalt så att säga.. Ska vi behöva ta ner panelen och göra om?
 
Det är framförallt om man målar med latexfärg som det kan bli problem utan luftspalt. Innan latexfärgen kom brukade man inte ha luftspalt och det innebar normalt inga problem. Minst av behov av luftspalt har man med slamfärg, då trät torkar bra genom färgen. Behovet av luftspalt beror också på hur lätt vatten kan rinna in i panelen och hur ofta väggen blir blöt.
Hans
 
Mikael_L
Ser panelen bra ut fortfarande?

Om jag hade panel som suttit i nästan 20 år utan att ta skada skulle jag inte förändra något!
(Inkluderat då att inte heller byta till ngn "plastfärg")
 
Ok. Tack för svar. Det ser fortfarande finnt ut, så vi gör ingen åtgärd.
 
B
Väcker denna till liv, vi har så, men målat med akrylat, och funderingen jag har är när vi ska bygga förråd att göra på samma sätt, panelbrädan luftar ju "åt sidorna", räcker inte det? vårt hus är byggt 88, och inga synbara problem.

fördelen vid friggebod är ju att väggtjockleken blir mindre med samma mängd isolering, dvs mer inneyta..
 
Beror nog på, dels underbrädans bredd och dels hur ofta det regnar/snöar in på panelen så den blir blöt.
Sedan bör det ju faktisk vara en fördel :surprised: under dessa omständigheter om det är dålig kvalitet på brädorna så att de kupar sig och är sneda och vinda då det skapar luftspalter! Iofs kan det också göra att vatten lättare tränger in... :thinking:
Som luftning fungerar även 3 mm masonitremsor (lämpligen oljeboard) som "spikläkt"/distans.
 
B
ja, nåt sånt tunnt skulle man ju kunna ta. troligtvis blir det 120 panel med 95 lock, har 120/120 på huset men det kommer nog se lite "tungt" ut på en friggebod. så det blir ju inte lika mycket luft bakom som på huset.

sätter jag yttre isolering liggande så funkar ju 11mm läkt också bra som distans för luftning, men ska jag inte ha yttre isolering så måste det ju till en spikläkt ändå.

tänker 95+45 i isolering, antingen installationsskikt eller som yttre isolering, är dock lite orolig över att ha diffspärren så långt in, då det kan bli köldbryggor vid anslutningarna, alternativet är att sätta den direkt bakokm panelen och sen får det bli utanpåliggande el, det ska ju bara vara för lampa och nåt uttag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.