Jo, ca 2.500 mot 7.000 är ju en stor skillnad, jag har tittat på fermau tidigare, tycker nordias ser bättre ut isåfall då den verkar ha en bra koppling mot larmet, som ju jag tycker är den viktigaste biten, då är vattnet alltid av när man inte är hemma... Helt klart, tvekar man för en vattette är det ju oändligt mkt bättre montera en något enklare variant för 2500 än ingen alls... För mig har det framförallt varit att jag inte fått tummen ur, mest pga jag ska koppla om vattnet och tänkte ta detta samtidigt, men måste göra lite annat jobb innan jag kan koppla om (eller snarare ta hjälp att koppla om från en röris).
 
Hur funkar det om man vill köra diskmaskinen eller tvättmaskinen när man inte är hemma?
 
Jag har ett fritidshus där jag gärna skulle kunna stänga av inkommande vatten på ett smidigt sätt när man åker därifrån, idag sitter avstängaren i källaren.

Nordia Fritid 650 skulle passa perfekt tror jag. En dum fråga möjligen, men jag lämnar varmvattenberedaren alltid igång. Har det någon betydelse om man bryter inkommande vatten till den eller kan det bli problem av något slag?
 
Så länge trycket bibehålls i VVBn så ska det inte spele någon roll om vattnet är på eller av. Men om du däremot har två läckor (droppande kranar etc) (en på varmvattnet och en på kallvattnet) så att VVBn töms på vatten så kan värmeelementen i VVBn gå sönder.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Så länge trycket bibehålls i VVBn så ska det inte spele någon roll om vattnet är på eller av. Men om du däremot har två läckor (droppande kranar etc) (en på varmvattnet och en på kallvattnet) så att VVBn töms på vatten så kan värmeelementen i VVBn gå sönder.
Tack! Min tanke också. Stugan är nybyggd så det ska väl förhoppningsvis vara läckagefritt.
 
Däremot är det ju onödigt (slöseri med el) och lite lite mer riskabelt (den kanske utvecklar något spännande elfel) så om du inte nödvändigt behöver varmvatten direkt när du öppnar dörren är det bättre att stäng av den.
 
martin43 martin43 skrev:
Däremot är det ju onödigt (slöseri med el) och lite lite mer riskabelt (den kanske utvecklar något spännande elfel) så om du inte nödvändigt behöver varmvatten direkt när du öppnar dörren är det bättre att stäng av den.
Blir det verkligen billigare? En modern VVB drar väl inte speciellt mycket el bara av att hålla vattnet varmt i Idle-mode?

Vi är där varje helg, och att värma upp 100 liter vatten från 8-10 grader varje gång borde väl också förbruka en del el?
 
  • Gilla
iMicke
  • Laddar…
Det korta svaret är JA, det är billigare.

Om VVB har 100% perfekt isolering spelar det ingen roll om den är av eller på (den värmer ju aldrig ändå!) ,men i alla andra fall sparas energi iom att du slipper betala för värmeläckaget.

Att du måste värma upp vattnet igen kan aldrig vara dyrare eftersom det hade gått åt mer energi för att hålla det varmt så att säga. Annars hade det inte svalnat från början.

Ta ett mer extremt exempel så blir det tydligare.
Brukar du alltid lämna spisplattorna glödande när den inte används så att slipper kostnaden för att värma upp dem varje gång du ska laga mat?

Undantaget är om varmvattenberedaren står placerad så att du har nytta av spillvärmen, och att du ändå hade värmt med ett elelement bredvid varmvattenberedaren istället. Hela sommarhalvåret är svaret alltså garanterat utan undantag att det är en besparing.
 
Raskus Raskus skrev:
Blir det verkligen billigare? En modern VVB drar väl inte speciellt mycket el bara av att hålla vattnet varmt i Idle-mode?

Vi är där varje helg, och att värma upp 100 liter vatten från 8-10 grader varje gång borde väl också förbruka en del el?
Vilken temperatur håller ni i stugan när ni inte är där?
Hur värms stugan när ni inte är där?
Var sitter VVBn, i vilket rum?


Temperaturen på varmvattnet i VVBn kommer aldrig att bli lägre än temperaturen där VVBn sitter.


Om ni värmer stugan med direktverkande el och håller en temperatur högre än utetemperaturen så är värmeförlusten i VVBn mer eller mindre noll, men så fort temperaturen ute är högre än temperaturen i stugan och/eller ni värmer stugan på annat sätt (tex LLVP) så ökar värmeförlusten i VVBn.


Temperaturen på vattnet i en vanlig ståltermos sjunker från 100° till ca 50-60° på 24 timmar i rumstemperatur (20°).
https://www.testfakta.se/sites/default/files/2017-08/tittbild_grafik_termos170809.pdf
 
Vvb sitter i ett källarutrymme där inkommande vatten finns, det är uppvärmt av en frostvakt till 8-10 grader.

Jag gissar förlusterna från vvb kommer det utrymmet tillgodo, därmed är det ett argument för att inte stänga av den mellan besöken, åtminstone inte vintertid.
 
Ja och nej, det är ju inte så att du tjänar något på det. Förutom att du har fullt uppvärmt vatten direkt. (Hur lång tid tar det att få skaplig värme om den är avstängd, en kvart??)
 
Vatten har värmevärdet 4,18 kJ/(kg·K).
1Wh = 3,6kJ

Att höja 100 liter vatten en grad åtgår 4,18*100=418kJ 418/3,6=116Wh

Att höja 100 liter 50° åtgår 418*50=20,9MJ=5,8kWh

Så om vattnet i beredaren håller 10° och beredaren är på 6kW så tar det knappt en timme att få upp vattentemperaturen till 60°.

(Om jag räknar rätt)
 
  • Gilla
Mikael Bjarnemark
  • Laddar…
Mao en halvtimme. När energimyndigheten testade VVB på 100l var årsförlusten mellan 345 och 719 kWh/år (vid 20C inomhus antar jag). Gamla kanske är sämre.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.