Ja nu är det jag igen... :oops:

Jag ska bredspackla betongvägg och sedan tapetsera i min lägenhet.
Betongen har spruckit i innerhörnen vilket jag tänkte lösa med latexfog efter jag slipat flytspacklet så de inte spricker lika lätt igen och ser finare ut.

Men nu ser jag att både vägg och sprickor är lite vågiga. Det kanske ser konstigt ut när de vita tapeterna har kommit upp.
Jag har både medelgradetrat lättspackel och One Strike Filler hemma.
Går det att få hörnen lite rakare med något av det? Då kommer dock några bitar av sprickorna fyllas med spackel.

Förstår ni hur jag menar? De bitarna sprickor i hörnen som kommer fyllas i med spackel för att göra hörnen rakare kanske kommer spricka?

Eller går det kanske att latexfoga i sprickorna, måla över och sedan bredspackla snygga hörn? :thinking:
 
Redigerat:
Flytspackla? Du menar bredspackla?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Flytspackla? Du menar bredspackla?
Är alldeles för trött idag. Bredspackla ska det vara.
 
Limma sprickorna med tex Tec-7 eller PL600. Jämna av vägg/hörn med medel spackel. Slipa och spackla en gång till..
 
Mazen Mazen skrev:
Limma sprickorna med tex Tec-7 eller PL600. Jämna av vägg/hörn med medel spackel. Slipa och spackla en gång till..
Låter bra. Såg att den även går att fylla glipa mellan tak och vägg. Fast den ska vara svårare att få till än latex. Tycker du att den är svår att jobba med? Menar då Tec-7.
 
Tec-7 är inte svårare att jobba med än latex. Fördelen är att den limmar och inte bara fyller (samma med PL600). Jag brukar använda dessa ist för målarfog.
 
Mazen Mazen skrev:
Tec-7 är inte svårare att jobba med än latex. Fördelen är att den limmar och inte bara fyller (samma med PL600). Jag brukar använda dessa ist för målarfog.
Tack för tipset!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.