Hej!

Jag har precis skickat in bygglovsansökan till kommunen där jag bor, för att bygga till en "övervåning" på vårt befintliga 1 plans med källare från 1970.

Vi har anlitat en arkitekt som har ritat upp huset och den nya våningen där han fick detljplanen och bestämmelserna.

Detaljplanen säger:

1. "Å med I betecknat område får byggnad uppföras med högst en våning".
2. *.......får byggnad icke uppföras till en större höjd än 5,6 meter".

Det finns inget annat som reglerar nockhöjder, totalhöjder, taklutningar eller liknande.

Området består enbart av hus som vårat, 1,5plans samt suturrenghus.

Jag vet att definitionen av vind/våning går vid 70cm. Hur går då byggnadshöjden ihop med definitionen av våningen?

Bygghöjden på vårt hus är ca 3,3-3,4m. Arkitekten ritade upp huset med förhöjt väggliv ca 1,30-1,35 m samt 45graders taklutning och en kupa. Bygghöjden blir 5m istället, dvs 60cm under tillåten.

Arkitekten förklarade för mig (som är helt okunnig i detta) att det är en våning jag har i min ritning för det är bygghöjden som är avgörande, han var givetvis helt med på deifinitionen ovan men att det inte gäller oss. Jag förstår ändå inte förhållandet bygghöjden och definitionen av vindsvåningen för i min värld har vi passerat 70cm !


Tack på förhand.
 
Redigerat:
Någon kunnig i detta?
 
Hej

Oftast så räknas bygghöjden från takfoten på huset, så det går att bolla lite höjder på det sättet. Dock så blir det annorlunda vid en kupa, då blir det kupan som tar bygghöjden (oftast)
 
Alla sådana allmänna regler (där inte detaljplanen säger något specifikt annorlunda) framgår av Plan- och byggförordningen (SFS 2011:338). För att en vind ska räknas som en våning ska takfoten ligga mer än 70 cm högre än den punkt där vindsbjälklaget skär fasaden. Om huset inte har någon takkupa och taklutningen är 45 grader eller mindre, så är byggnadshöjden avståndet från marken till skärningspunkten mellan fasad och tak. Detta behärskar er arkitekt med säkerhet, även om han har kommunicerat det dåligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.