M.Drömmaren
"Stugan"
Nedgånget vitt boningshus med snötäckt mark och barrträd, i lantlig miljö 3km utanför byn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sidoansikt av en blå trästuga med vita fönsterkarmar, omgiven av träd och delvis täckt av snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3km utanför byn
Vinterlandskap med snötäckt mark och hus i bakgrunden under en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Boningshuset
Tvåvånings trästuga i behov av renovering med solnedgång i bakgrunden, något snö på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Gammelnörden
M.Drömmaren M.Drömmaren skrev:
Missförstå mig rätt, värdet på rätta läget? Det är ju det viktigaste så man trivs o allt blir bra med husets placering mm. Men hur tar man de beslutet, de kan ju finnas andra tomter också. Så himla svårt tycker jag, det är så stora beslut.:thinking::rolleyes:
Jag har ringt ägaren och köpt tomten för jag vill ha husen, så du kan sluta fundera...


Hur kändes det i magen att läsa det? Kanske det är svaret på om du vill satsa på den här tomten?
Skriv ut en karta på området ni helst vill bo och markera var som är drömlägen och var stora vägar, ev flygplansrutter, fula nybyggnadsområden, kommande nybyggnadsområden mm finns så får du en realistisk bild av hur många fler tillfällen du har och ifall gräset är grönare på andra tomter. Kör runt en sväng och kolla sedan utifrån kartan och gå ut och känn efter om det känns och låter bra.

Ifall ingen vill köpa husen eller något i dom för att bygga med någon annanstans så tror jag du har råd med en rejäl grävmaskin och ett gäng litauer som river ner det på ett nafs...;)
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
M.Drömmaren
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Jag har ringt ägaren och köpt tomten för jag vill ha husen, så du kan sluta fundera...


Hur kändes det i magen att läsa det? Kanske det är svaret på om du vill satsa på den här tomten?
Skriv ut en karta på området ni helst vill bo och markera var som är drömlägen och var stora vägar, ev flygplansrutter, fula nybyggnadsområden, kommande nybyggnadsområden mm finns så får du en realistisk bild av hur många fler tillfällen du har och ifall gräset är grönare på andra tomter. Kör runt en sväng och kolla sedan utifrån kartan och gå ut och känn efter om det känns och låter bra.

Ifall ingen vill köpa husen eller något i dom för att bygga med någon annanstans så tror jag du har råd med en rejäl grävmaskin och ett gäng litauer som river ner det på ett nafs...;)
Då leder du mig till nästa fråga. Vad lägger jag för bud i sånt fall? :D

Det är ett bra läge o det går inte komma ifrån. Jag antar att rivningen av boningshuset inte kommer vara de största eller enda dilemmat i saker att behöva besluta om. Såpass naiv är jag inte :D
 
Gammelnörden
M.Drömmaren M.Drömmaren skrev:
Då leder du mig till nästa fråga. Vad lägger jag för bud i sånt fall? :D

Det är ett bra läge o det går inte komma ifrån. Jag antar att rivningen av boningshuset inte kommer vara de största eller enda dilemmat i saker att behöva besluta om. Såpass naiv är jag inte :D
Tja, vad vill säljaren ha och hur mkt har du råd med? Att det är ett bra läge för dig är en sak, men betala inte utifrån det. Det som sätter prislappen bör väl vara hur pass eftertraktat läge det är i den delen av Sverige. Hur mkt betalade de som bygger nytt på åkern jämte den här tomten?
 
M.Drömmaren
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Tja, vad vill säljaren ha och hur mkt har du råd med? Att det är ett bra läge för dig är en sak, men betala inte utifrån det. Det som sätter prislappen bör väl vara hur pass eftertraktat läge det är i den delen av Sverige. Hur mkt betalade de som bygger nytt på åkern jämte den här tomten?
Tomten brevid var åkermark helt obyggd. Jag vet inte vad dom betalade. Säljaren i detta fall har inte sagt något pris o kommer nog inte göra de, de blir nog jag som får ta steget o börja prata pris.

Det är en bekant så man vill inte vara oförskämt snål samtidigt som jag tror de uppskattas att någon vill göra något med "gården".

En mäklare uppskattade värdet i det området med den ytan till 200-250 000. Då för tomten med befintliga byggnader utan att ha sett de men med vetskapen att de var övningsobjekt totalt. Jag tycker dock att de lät mycket för att vara här i Skaraborg på landsbyggden. Menar inte att de inte har värde men undrar om hon inte tog i lite där. :thinking:
 
Skulle nog tveka på att bygga nytt om priserna är på den nivån. Köp ett befintligt hus och renovera. Jag är tveksam till att det är så att du kommer att få huset värderat så högt om du bygger för...
 
M.Drömmaren
S Shiraz skrev:
Skulle nog tveka på att bygga nytt om priserna är på den nivån. Köp ett befintligt hus och renovera. Jag är tveksam till att det är så att du kommer att få huset värderat så högt om du bygger för...
Utveckla gärna hur du tänker så jag hänger med. Jag kommer givetvis inte betala i närheten av de tomtpriset.
 
Jag menar att räkna med att ett hus kostar ca 2-5mkr i produktionskostnad och om markpriset är så lågt är det inte säkert att du ens får låna till 2mkr som huset är värt då närliggande hus kanske kostar 1,5mkr...
Personligen tror jag det är svårt att bygga för 2mkr. Kostar oftast bara det i entreprenörskostnad...

Jag bygger just nu 160m2 i new england stil och vår entreprenad kostar bara den 2 050 000kr. Och då har vi mycket lätt mark att bygga på i ren sand.

Sen kan man ju välja dyrt eller billigare hus men hantverkare kostar samma. Mina byggherrekostnader går på cirka 360kkr och de får man ju inte tillbaka .....
Nu kostade min tomt något mer än 250 kkr...så byggherrekostnader blir högre då
 
Redigerat:
  • Gilla
M.Drömmaren
  • Laddar…
M.Drömmaren
Hus och tomter utanför byn där vi letar finns inga och dyker det upp något vilket är väldigt ovanligt så är de redan dyrt med omfattande renoveringar och kanske inte ens möjlighet till kommunalt VA.

Vi har tänkt nyckelfärdigt. Men har inte inlett någon process för frågan var om jag skulle sattsa på denna tomt eller avvakta.

Det säljs ett nybyggt New England hus i grannkomunen för 2 500 000 med oinredd andra våning. Väldigt fint men tyvärr fel ställe o fel hus. Hade varit billigare annars.

Jag är dålig på hur allt funkar med mark o lån o nyckelfärdigt, men dels därför ja blev medlem här för o lära mig. ;)

Kostnader för olika arbeten varierar ganska stort o olika delar av sverige är min uppfattning. Detsamma med olika tillstånd.
 
Vad jag menar är att kolla med olika husleverantörer vad ett hus skulle kosta så som ni vill ha det. Sedan räknar ni på det. Kostar ett nybyggt hus 3mkr i produktionskostnad med allt och ett begagnat hus i bra skick 1,5mkr så kanske inte du får huset värderat av banken till vad det faktiskt kostade att bygga. Då är det inte säkert banken vill låna ut mer än till värdet som kanske är enl banken 2mkr. Men nu spekulerar jag för jag vet inte hur det är i din kommun men jag vet hur det var när vi sökte kreditiv och då vill de veta att vi får det värderat högt....
 
  • Gilla
M.Drömmaren
  • Laddar…
Testa räkna med movehome.se tex så får du en uppfattning om vad det kostar att bygga.
Lägg sedan på minst 100k för markarbeten och ca 400k för grund om den inte ingår Tänk på att målning oftast tillkommer a ca 100k och byggherrekostnader för ca200-500k beroende på vad du behöver i form av bygglov, kreditiv, lagfart, pantbrev, rivningskostnader, anslutningsavgift mm
Tänk även på att det alltid blir dyrare än man tänkt... Man brukar säga 10-20%..


Vill inte förstöra din dröm men hade jag vetat hur dyrt det blev hade jag nog tänkt bpde en och två ggr. Nu bygger vi i en mycket populär kommun och det finns inga tomter kvar där vi bygger så värdet är nog hyfsat konstant men man vet aldrig.
 
  • Gilla
M.Drömmaren
  • Laddar…
Ordentliga uthus är alltid bra att ha och att bygga nya kostar en jäkla massa pengar så du är väl inte så tokig att du river ladugården?
Man ser tyvärr ofta folk som köper en gammal gård och river allt för att förverkliga sin katalogdröm och sedan står bilar och båtar och hobbyprojekt på rost- och röt-parad ute på backen för att uthusen är bortrivna och ingen har råd att bygga sådana uthus i dag.

Jag skulle förresten ge boningshuset en chans. Undersöka grund och stomme. Om de är bra skulle jag renovera.

Det är ett vedervärdigt slöseri och kapitalförstörelse att riva bra stommar för att förverkliga det som just nu råkar vara din dröm.
 
M.Drömmaren
H heimlaga skrev:
Ordentliga uthus är alltid bra att ha och att bygga nya kostar en jäkla massa pengar så du är väl inte så tokig att du river ladugården?
Man ser tyvärr ofta folk som köper en gammal gård och river allt för att förverkliga sin katalogdröm och sedan står bilar och båtar och hobbyprojekt på rost- och röt-parad ute på backen för att uthusen är bortrivna och ingen har råd att bygga sådana uthus i dag.

Jag skulle förresten ge boningshuset en chans. Undersöka grund och stomme. Om de är bra skulle jag renovera.

Det är ett vedervärdigt slöseri och kapitalförstörelse att riva bra stommar för att förverkliga det som just nu råkar vara din dröm.
Tanken är väll att de bara är boningsuset jag vill riva eftersom jag vill ha ett enplanshus . Sen är det väll en del andra som kanske tycker de är myclet jobb o rädda ladugården o annat men där resonerar jag samma att riva de lär det ju aldrig bli nått nytt byggt för det är för dyrt. :)
 
Tänk på att om du rivert något kanske du inte får bygga ett nytt på samma plats. Hade en bod som stod på prickad mark, rev för att det var skräp men bygga nytt i samma storlek på samma plats var no no...
 
M.Drömmaren
S Shiraz skrev:
Tänk på att om du rivert något kanske du inte får bygga ett nytt på samma plats. Hade en bod som stod på prickad mark, rev för att det var skräp men bygga nytt i samma storlek på samma plats var no no...
Ne blir det aktuellt att köpa tomten så söker jag riv o byggnadslov samtidigt. Så får jag utgå därifrån. Jag vill inte riva något annat än huset i dagsläget. Har försöker se om de finns annan mark att komma över men de är inte lätt o hitta något av intresse o dessutom finns fördelar med denna tomt givetvis. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.