Ser jag nysåld granit ser jag alltid dessa jävla arbetsförhållandena i kina i stenbrytningar. Eller köper du Bohusgranit?
Jag har varit varm anhängare till riktiga stenskivor men är det inte längre. Hellre köper jag en ny laminatskiva var femte år. Får nytt mönster på köpet.
Om jag vill använda granit i trädgården (där det hör hemma) så bara om jag kommer över gamla stolpar eller gatsten. Det var eländigt det med för arbetarna men man ökar inte efterfrågan efter Kinagranit.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Ser jag nysåld granit ser jag alltid dessa jävla arbetsförhållandena i kina i stenbrytningar. Eller köper du Bohusgranit?
Jag har varit varm anhängare till riktiga stenskivor men är det inte längre. Hellre köper jag en ny laminatskiva var femte år. Får nytt mönster på köpet.
Om jag vill använda granit i trädgården (där det hör hemma) så bara om jag kommer över gamla stolpar eller gatsten. Det var eländigt det med för arbetarna men man ökar inte efterfrågan efter Kinagranit.
Tyvärr skickas även svensk sten till låglöneländer för vidare bearbetning. Material, som blir till bänkskivor, bryts i Sverige i block och sågas och poleras i låglöneländer.
Arbetsmiljön är nog inte alltid den bästa i dessa länder.
 
BirgitS
D Deathtrip2000 skrev:
Arbetsmiljön är nog inte alltid den bästa i dessa länder.
Visst är det så , fast det gäller ju även kaffe, te, apelsiner, kläder, billiga möbler osv. eftersom det är lite av det vi konsumerar som tillverkas i länder med arbetsmiljökrav som liknar våra.

T Thomas_Blekinge skrev:
Ser jag nysåld granit ser jag alltid dessa jävla arbetsförhållandena i kina i stenbrytningar. Eller köper du Bohusgranit?
Jag har varit varm anhängare till riktiga stenskivor men är det inte längre. Hellre köper jag en ny laminatskiva var femte år. Får nytt mönster på köpet.
Men vet du under vilka arbetsförhållanden som laminatskivorna har tillverkats?
De innehåller ju trots allt spånskivor med lösningsmedel i limmet och tre sorters plast (Ikeas), inte direkt arbetsmiljövänligt heller.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Visst är det så , fast det gäller ju även kaffe, te, apelsiner, kläder, billiga möbler osv. eftersom det är lite av det vi konsumerar som tillverkas i länder med arbetsmiljökrav som liknar våra.


Men vet du under vilka arbetsförhållanden som laminatskivorna har tillverkats?
De innehåller ju trots allt spånskivor med lösningsmedel i limmet och tre sorters plast (Ikeas), inte direkt arbetsmiljövänligt heller.
Det gäller att vara medveten, som konsument, om man vill påverka.
Jag ville visa, att bara för att råvaran är svensk behöver det inte betyda att hela produktionsprocessen följer svensk arbetsmiljölagstiftning.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ett sådant resonemang med granitskivor och arbetsmiljö. Bör helt klart tas i å tanke vid övrig konsumtion. Det mesta vi köper idag tillverkas i låglöne länder. Vars syn på arbetsmiljö eller arbetsrätt inte speglar den svenska. Som skrivits ovan, kläder, mobiltelefoner, listan kan göras ganska lång.
Då bör man alltså även undvika kläder och mobilen. Kläder blir ett problem. För även om de är sydda i Sverige kommer oftast tyget inte härifrån. Vilket innebär en risk för att de tillverkas i ett land vars arbetsmiljö inte är den samma som svensk.
Tillverkas laminatskivorna i Sverige?
Sen kan man även se det i ett miljöperspektiv. En granitskiva håller längre än köket nästan. Att då köpa laminatskiva med dess innehåll och välja att byta ut den oftare känns bra mycket sämre .
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.