Hej, då jag är ny här så är jag lite osäker på i vilket forum jag ska posta men testar här?
Jag vill utbilda mig till köksmontör, men hur går man till väga? Är det lärlingstid och i så fall hur många timmar? Räknas köksmontör som en del av snickar utbildningen eller är det en egen del? Finns det några speciella företag som tex Marbodal och Mobalpa använder till montering som man kanske kan söka som lärling till?
Jag bor i Eskilstuna / Södermanland
Gärna tips på hur man kan göra? Jag har mycket snickar erfarenhet och jag tillverkar även möbler på min fritid men dock inget som finns på papper =/.

Med Vänliga Hälsningar Pierre
 
Jag pratade med Ams idag utan resultat, eftersom att jag har en tillsvidare anställning idag så kunde dom inte hjälpa mig. Så nu antar jag att det blir att söka som "traditionell" lärling? Någon som jobbar med att montera kök som har några tips eller råd? Vad ligger lönerna på ungefär?
Mvh Pierre
 
tjena!

jag har jobbat mycket med kök och jag hade tur att komma in i köks branchen. Jag var arbetslös men hade jobbat på min fars byggfirma fast jag var utbildad kock. Jag hade skrivit in mig på arbetsförmedlingens hemsida att jag sökte bygg jobb och en dag ringde en köksfirma och erbjöd mig jobb Där var jag i ca 2 år och fick en lära mig mycket av mina kollegor om kökmontage när jag slutade där så kollade jag runt bland köksfirmorna och dom byggföretag som monterar kök åt köksföretagens kunder och gick helt enkelt runt och frågade om det var någon som behövde anställa och så fick jag jobb på 2 andra firmor.

Men mitt råd till dig är att gå byggutbildning och sen försöka inrikta dig på köksmontage för att vara mer aktraktiv på jobbmarknaden.

när jag började med kök så hade jag 104 kr/tim och det är nästan 10 år sen nu jobbar jag som snickare med 167kr/tim. Här i malmö trakten är det mest 1 mans bolag som monterar kök åt dom olika köks företagen ,vad dom tar är ju olika.
 
Det är lågt lön , du har runt 300.- ut ;) som alla egenföretagare



kan ju säga att jag jobbade nästan 12 timmars pass på den första köksfirman men fick inte mycket extra för det.
 
Fredrik.engdahl Fredrik.engdahl skrev:
tjena!

jag har jobbat mycket med kök och jag hade tur att komma in i köks branchen. Jag var arbetslös men hade jobbat på min fars byggfirma fast jag var utbildad kock. Jag hade skrivit in mig på arbetsförmedlingens hemsida att jag sökte bygg jobb och en dag ringde en köksfirma och erbjöd mig jobb Där var jag i ca 2 år och fick en lära mig mycket av mina kollegor om kökmontage när jag slutade där så kollade jag runt bland köksfirmorna och dom byggföretag som monterar kök åt köksföretagens kunder och gick helt enkelt runt och frågade om det var någon som behövde anställa och så fick jag jobb på 2 andra firmor.

Men mitt råd till dig är att gå byggutbildning och sen försöka inrikta dig på köksmontage för att vara mer aktraktiv på jobbmarknaden.

när jag började med kök så hade jag 104 kr/tim och det är nästan 10 år sen nu jobbar jag som snickare med 167kr/tim. Här i malmö trakten är det mest 1 mans bolag som monterar kök åt dom olika köks företagen ,vad dom tar är ju olika.
Hej jag har en fråga till dig om du kan hjälpa mig jag vill jobba på köksmontör men jag vet inte vilgen utbildnig behöver jag för att studera
 
G Ghaarib haji skrev:
Hej jag har en fråga till dig om du kan hjälpa mig jag vill jobba på köksmontör men jag vet inte vilgen utbildnig behöver jag för att studera

Bli inte köksmontör i första hand utan satsa på att få yrkesbevis som snickare. Du kommer ha större chans att få jobb och få högre lön(oftast).

Vill du sen arbeta som köksmontör så kan du göra det.


Kolla på byn.se , där är information
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.