Hej,

Vi håller på att planera för ett nytt hus och det är förstås roligt och många timmar spenderas på det här forumet. Detta är dock första inlägget och jag har inte hittat någon liknande tråd från de senaste åren, jag kan dock ha missat någon av alla trådar :)

Min fråga är egentligen väldigt enkel:
- Vi har byggt en del i och kring vårt nuvarande hus med en byggfirma och varit kanonnöjda med alla moment. Tycker ni att vi behöver ta in offerter från fler firmor i det läget för det nya huset?

Kort info om projektet:
- Herrgårdsliknande villa på ca 300 kvm
- Offerten är detaljerad och väl genomarbetad (34 sidor lång)
- Kvmpris på ca 25' inkl grund, tomt, altan och hela huset men inte färg och tapeter
- Förhållandevis hög standard på huset med högt i tak, rejäla golv, enkupigt lertegel, stora fönster osv osv.
- Vi får hjälpa till så mycket vi vill men räknar inte med att göra något, om vi gör något själva så blir det bara en bonus

Så priset är högt och vi bygger på ett ställe som gör att huset kommer kosta mer än det blir värt. Jag förstår också att ni skulle behöva mycket mycket mer info för bedöma offertens rimlighet men frågan är främst om ni själva skulle ta in fler offerter när ni har en byggfirma som ni är nöjda med och priset verkar vara rimligt.

Tack på förhand!
 
Ca 7,5mkr !? Ta in offerter , var saftigaste på länge trots hög standard! Jag skulle inte bygga mycket dyrare än förhandsvärderingen till att börja med.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ca 7,5mkr !?
Slutpriset är väl ganska ointressant?! Det är i stort sätt omöjligt för en seriös firma att bygga säkert och hållbart för under 25k/m2
 
Det som är intressant är väl kostnad per timme och materiel / UE påslag. Eller skall det vara fast pris?

Jag byggde mitt på löpande men det kräver mycket planering och projektledning.
 
R Robert-san01 skrev:
Det som är intressant är väl kostnad per timme och materiel / UE påslag. Eller skall det vara fast pris?

Jag byggde mitt på löpande men det kräver mycket planering och projektledning.
Vi valde fastpris då vi varken har kunskap eller tid till att vara på plats särskilt mycket.

Nu är vi mitt uppe i byggandet! :)
 
  • Gilla
Pagno
  • Laddar…
OK. Ser att jag missade att det var lite tråd-arkeologi... Fick ni några fler och vettiga bud på entreprenaden?
 
R Robert-san01 skrev:
OK. Ser att jag missade att det var lite tråd-arkeologi... Fick ni några fler och vettiga bud på entreprenaden?
Nej, vi tog inte in fler anbud. Av den enkla anledningen att vi känner oss väldigt trygga med byggaren som är lokal och lätt att göra med.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
Bjusssar du på ritningar? Nyfiken !:)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bjusssar du på ritningar? Nyfiken !:)
Självklart!
 
  • Arkitektonisk ritning av ett bottenplan med rum och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av en våningsplanslayout med sovrum, allrum, WC och badrum.
  • Arkitektritningar av husets fasad och sektioner med måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritningar av en friliggande villa med två våningar, framifrån och från sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
H_kan@88 och 8 till
  • Laddar…
Pampigt!!
 
H
Hasse302 Hasse302 skrev:
Slutpriset är väl ganska ointressant?! Det är i stort sätt omöjligt för en seriös firma att bygga säkert och hållbart för under 25k/m2
Va? nu får du allt förklara dig, varför skulle man inte klara det för.
En seriös firma klarar enkelt bygga ett hus i lösvirke för 10 000kr/kvm
 
Grannarna byggde ett hus i liknande stil, 400 kvm, notan, drygt 8 miljoner, då fanns grunden redan så inga kostnader för markarbeten.

Tycker att det låter prisvärt med vad @grogge bygger för, inga överpriser.
Detta är ingen prefabvilla, intressant vad slutnotan hamnar på.

Mvh P-A
 
H
P Pagno skrev:
Grannarna byggde ett hus i liknande stil, 400 kvm, notan, drygt 8 miljoner, då fanns grunden redan så inga kostnader för markarbeten.

Tycker att det låter prisvärt med vad @grogge bygger för, inga överpriser.
Detta är ingen prefabvilla, intressant vad slutnotan hamnar på.

Mvh P-A
nja nu är de ju så att lösvirke är billigare än prefabvilla
 
H hul skrev:
Va? nu får du allt förklara dig, varför skulle man inte klara det för.
En seriös firma klarar enkelt bygga ett hus i lösvirke för 10 000kr/kvm
Kan du ge mig namn på den firman så har dom jobb hos mig resten av livet.

Jag skulle gärna vilja se din kalkyl på det huset?! För jag har räknat, vänt och vridit på det här i några år nu och det tror jag inte är möjligt. Om man inte vill bygga med den lägsta tänkbara standarden som går och hålla fast husbyggandet på 1970talet så länge det bara går.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Fin stil. Om ni inte har planerat för det så MÅSTE ett så stort hus ha minst 4 sovrum, inga problem att inreda något av rummen på BV som tur är. Men varför så gigantiskt stort förresten ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.