S
Jag ska bygga ett hobbysnickeri på 100kvm i Landskrona. På platta, murat med leca och råspont med tjärpapp.

Jag snackade med kommunen och de sa att jag skulle skicka in ansökningsblanketten, beskrivning och ritningar. Jag skickade även det jag hade till kommunen innan jag officiellt ansökte om bygglov för att kolla så allt var rätt. Då fick jag reda på att jag skulle beställa en förenklad nybyggnadskarta vilket jag gjort. Sen krävde de en KA och en kontrollplan.

När jag fixat KA och snackat med honom så började han snacka om att det kunde behövas konstruktionsritningar med beräkningar på stomme, infästningar, platta och tak. Detta är inget kommunen nämnt och för mig som bor utanför detaljplanerat område och kommer bygga rejält tilltaget.

Kan det verkligen krävas att jag tar in en konstruktör för att beräkna laster och bärigheter? Det börjar kännas väldigt löjligt, överambitiöst och dyrt.

Jag har frågat kommunen men inte fått svar, så jag tänkte höra om någon har erfarenhet av vad som krävs.
 
Hemmakatten
Tror nog att du behöver visa upp konstruktionsritningar, men görs inte det vid det tekniska samrådet?
 
S
Vad exakt vill de ha på det tekniska samrådet?
Är det detaljerade beskrivningar på vilken betong blandning, hur infästningar ska installeras och liknade eller är det avancerade beräkningar på tryckhållfasthet och bärighet som efterfrågas?
 
Det är sannolikt olika i olika kommuner. Jag gör en 60m2 tillbyggnad. Då ville de ha en konstruktion i genomskärning samt dimension på limträbalkar i nock och en burspråk öppning. Nyttjade dimensioneringsverktyget på svenskt trä och gav det till kommun vilket var ok. Tog mig kanske 3h för konstruktionsunderlaget (och debiterades 11h för granskning av detsamma)
 
S
Jag får väl helt enkelt avvakta och invänta vad de vill veta. Jag kommer ju mura med 29cm tjocka leca från Finja och deras balkar är ju av samma dimension så jag ser inge problem med konstruktionen.
 
Beställer du färdiga takstolar så borde du kunna få en ritning av tillverkaren. Tillverkaren av lecablocken borde sitta på någon slags typgodkännande med anvisningar om bruk och armering. Fråga om de kan hjälpa dig med en teknisk beskrivning. Det borde duga. Är det en van handläggare så får du troligen godkänt. Är det en nyanställd kan vad som helst hända :p

Tittade på planritningen. Om du skall klyva lika långa pinnar som du ritat i virkesstället så är det vettigt att ha sågen på hjul ;). Det har du säkert redan tänkt på. Kul projekt (y)

Mvh Findus
 
Det enda som är rimligt att beräkna och påvisa att balkarna över öppningarna orkar bära vikten av överliggande vägg och på långsidorna dessutom upplagstrycken från det antal takstolar som finns på det avståndet.
Takstolarnas upplagstryck i brottgränstilstånd vid olika lastfall brukar finnas redovisade i pappren som kommer då takstolarna levereras. Där finns också takstolstillverkarnas hållfasthetsberäkning av takstolarna.

Att kräva mer beräkningar än så skulle vara helt befängt......... totalt fullkomligt idiotiskt....... fast det finns tyvärr idioter som arbetar i förvaltningen......
 
S
findus42 findus42 skrev:
Beställer du färdiga takstolar så borde du kunna få en ritning av tillverkaren. Tillverkaren av lecablocken borde sitta på någon slags typgodkännande med anvisningar om bruk och armering. Fråga om de kan hjälpa dig med en teknisk beskrivning. Det borde duga. Är det en van handläggare så får du troligen godkänt. Är det en nyanställd kan vad som helst hända :p

Tittade på planritningen. Om du skall klyva lika långa pinnar som du ritat i virkesstället så är det vettigt att ha sågen på hjul ;). Det har du säkert redan tänkt på. Kul projekt (y)

Mvh Findus
Ja, sågen ska faktiskt stå lite diagonalt i rummet, men det var lättare att rita den på detta sätt. Jag ska kunna kapa 2500x1200 skivor och något längre brädor. Blir nog bra :)

Jag gjorde en egen konstruktionsritning på väggen enligt tillverkaren Finja's arbetsbeskrivning. Se bifogad fil. Kanske jag ska även göra ritningar på lecabalkarnas placeringar på samtliga väggar?

Fundera på om det räcker med monteringsbeskrivningar för fönster och dörrar från respektive tillverkare?
 
S
Gjorde även en ritning på grunden, se bifogad fil.

Sen verkar det som man måste göra en energiberäkning om byggnaden ska värmas upp över 10 grader. Kollar just nu på detta, hittat firmor som gör det för 2500kr. Dock är jag lite osäker på hur detta går om jag kopplar på verkstaden på husets värmepump som jag tänkt via en kulvert. Frågan är om huset måste in i kalkylen då, jag avvaktar svar just nu från en firma om den saken.

Just nu sitter jag och funderar på om jag ska göra en konstruktionsritning på brandskyddet då det enligt KA krävs dubbelgips i innertaket, eller om det räcker med en beskrivning.

Funderar även om det bör göras det samma med infästningen mellan hammarband och takstolar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.