Jag svettas redan över vår prod kalkyl. Vi har tänkt att välja bergvärme MEN om vi känner att kalkylen håller på att gå över styr finns det något billigare värme alternativ som vi kan ha i ett par år tills ekonomin känns säker igen och då kunna borra bergvärme? Utan att förlora allt för mycket pengar.
Någon som förstår hur jag menar?
 
Finns inga dumma frågor :)
Sätter du in ett vattenburet system med en elpanna så kommer du billigt undan, då kan du sätta in vilken energikälla du vill när plånboken tillåter.
Elpannan kan du få för 20 000, du får givetvis högre driftkostnader tills du har råd med något bättre.
 
Jag skulle nog be en rörfirma installera en radiatorkrets 2 rors och anpassat för lägre temperaturer ev köpa en bra beg elpanna ex på blocket för några tusenlappar.
då vet jag att systemet i sig är lämpat för anslutning av det mesta som kan vara ekonomiskt i framtiden. kan man ta kostnaden med elvärmen dom första åren och sedan "byta upp sig" så är det nog vettigt. Elpannor är billiga och det finns många som bara har några år på nacken som kan fungera.

Steffe
 
ska man se totalt sett så bör du ju instalera jordvärme!
det är ju billigare än bergvärme i instalation, men har samma verkningsgrad som bergvärme!

ska du ha bergvärme i framtiden så kan du ju köra bergvärmepumpen som elpanna & hålla på kostnaden för borrhålet.

eller om du köper en begagnad elpanna på blocket för nån tusing (pruta regält, för ingen annan lär köpa den!!!)
 
Off topic till Desako: Vill du dela med dig av dina erfarenheter av produktionskalkylen? Jag själv sitter och svettas över att det drar iväg, och det skulle vara intressant att höra av någon annan i samma sits.

 
Beror ju på vad du har för system idag, eller är det nyproduktion ?
 
P-J skrev:
Beror ju på vad du har för system idag, eller är det nyproduktion ?
Vi ska bygga nytt och vill kunna hala på bergvärmen in i det sista. För om kalkylen börjar barka iväg så vill vi kunna strunta i bergvärmen och välja ett billigare allternativ. Men vi vill då kunna välja ett allternativ av uppvärming som på något sett går att modulera om så när vi har råd kunna installera bergvärme.
 
Begagnad elpanna tills du sparat ihop till V-pumpen.
 
Har ni eller har ni inte plats för jordvärme?
 
CarMan skrev:
ska man se totalt sett så bör du ju instalera jordvärme!
det är ju billigare än bergvärme i instalation, men har samma verkningsgrad som bergvärme!

ska du ha bergvärme i framtiden så kan du ju köra bergvärmepumpen som elpanna & hålla på kostnaden för borrhålet.

eller om du köper en begagnad elpanna på blocket för nån tusing (pruta regält, för ingen annan lär köpa den!!!)

Njaaa, jordvärme känns inte så lockand. Stämmer det att tomten kan bli lite "vågig" av jordvärme?

Jag vart därimot intresserad av ditt förslag att köra bergvärmepumpen som elpanna.
Kan du förklara närmare?
 
DeSaKo skrev:
Njaaa, jordvärme känns inte så lockand. Stämmer det att tomten kan bli lite "vågig" av jordvärme?

Jag vart därimot intresserad av ditt förslag att köra bergvärmepumpen som elpanna.
Kan du förklara närmare?

Nej det stämmer inte.
gammla anläggningar med direktförångare (man kör gasen i rörena) gör att du får kärlskott, då dessa rör blir för kalla, idag andvänderman en värmeväxlare & kör en spritblandning i betydligt lngre slingor på tomten & det funkar bra! (samma effekt & besparing som bergvärme, men betydligt billigare att instalera)

--------------
det fins nån enstaka liten nästan okänd tilverkare som fortfarande kör med direktförångare, men alla andra har vlat det bättre alternativet
 
DeSaKo skrev:
Njaaa, jordvärme känns inte så lockand. Stämmer det att tomten kan bli lite "vågig" av jordvärme?
Ja det stämmer..
Efter att du grävt i jorden (även en elkabel) så får du sättningar där det är grävt i ca 10 år efter grävningen.. Det är därför de inte är så lätt att få tillstånd att gräva av en väg för att dra t.ex vattenledning, Man får då slå ett rör genom vägen istället..
 
2an skrev:
Ja det stämmer..
Efter att du grävt i jorden (även en elkabel) så får du sättningar där det är grävt i ca 10 år efter grävningen.. Det är därför de inte är så lätt att få tillstånd att gräva av en väg för att dra t.ex vattenledning, Man får då slå ett rör genom vägen istället..

fel. fel. fel.
du menar att om jag gräver ur för grunden på ett hus & sen stäler ett hus där, så komme huset att sjunka i alla evighet? Nä huset rörsig inte alls. & det beror på hur man gör jobbet!

efter att ha grävt så sjunker marken efteråt, tills den är lika pakkad som innen.
pakar man marken så sjunker det inte så mycke & efter första vintern & har det sjunkit klart.

det är derför dom inte asfalterar över en uppgrävd väg direkt

-------------------------------------

men i detta fall så ska dom ju bygga nytt & hala tomten kommer då att grävas upp på ett eller annat sätt!
 
CarMan skrev:
fel. fel. fel.
du menar att om jag gräver ur för grunden på ett hus & sen stäler ett hus där, så komme huset att sjunka i alla evighet? Nä huset rörsig inte alls. & det beror på hur man gör jobbet!
Nu är du ute o cyklar carman..

Men det är klart att de går hyra en liten padda o packa varje 10 cm du fyller igen förutsatt att du gräver tillräckligt breda dikén förstås.. ;)

 
2an skrev:
Nu är du ute o cyklar carman..

Men det är klart att de går hyra en liten padda o packa varje 10 cm du fyller igen förutsatt att du gräver tillräckligt breda dikén förstås.. ;)
det går att packa bra med grävmaskin & det är klart att det kan synas efter första vintern, men inte sen.
men detta gäller ju inte trådskaparen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.