Är det någon här på forumet som har varit KA för sitt eget bygge ?
För och nackdelar med det (förutom kostnaden, som man ju slipper) ??
Är det KA som utför slutbesiktningen ?

(Har för mig att det fanns ett gammalt inlägg med någon som hade varit KA själv och "utan" problem fått behörigheten från kommunen, men har ej hittat detta inlägg, trots flera olika sökningar. Den personen borde ju ha några tips ?)
 
KA har ju ett ganska stort ansvar. Det behövs ju kunskap både om regelverken (BBR, BKR mm) samt teknisk kunskap för att bygga ett hus. I de kommuner jag har erfarenhet från krävs endera (=helst) riksbehörighet, annars lång erfarenhet av byggande ex med egen firma. Har man sådan erfarenhet borde det inte vara nåt problem.
 
Är det nån som vet om man ta in egen KA när man har generalentrepenad?
 
Det är du som är ansvarig att anlita en KA. KA är ju din förlängda arm för att kontrollera att entreprenören följer regelverk och annat.

Det finns vissa firmor som erbjuder sig att ta på sig KA-arbetet som en del i entreprenaden. Detta borde vara förkastligt eftersom de då blir partiska i en tvist.

Flyter allt bra så är KA-pengen kanske "bortkastad", men om man får problem måste det vara ovärdeligt att ha ett proffs som kan se, utreda och lösa uppkomna situationer.

Om en tvist uppstår är det nog svårt att vara sin egen KA, och driva en fråga mot entreprenören.
 
Har nu läst den gamla goa tråden o konstaterar att inte alla höll sig till de regler för vad man kan eller bör säga i ett öppet forum, nämner inga namn men konstaterar att G.F höll huvudet förvånansvärt kallt ;D. Jag har inte tänkt vara min egen KA på något vis, funderar bara över om jag ska låta min byggare o generalentrepenör utse KA eller om jag ska propsa på att föreslå en egen, ex min vän snickaren som har eget byggföretag?
 
sarpat skrev:
Jag har inte tänkt vara min egen KA på något vis, funderar bara över om jag ska låta min byggare o generalentrepenör utse KA eller om jag ska propsa på att föreslå en egen, ex min vän snickaren som har eget byggföretag?
Det bästa är om KA inte har någon som helst relation entreprenören.
 
General Failure skrev:
Det bästa är om KA inte har någon som helst relation entreprenören.
Vet du om någon som har haft problem med husbyggarens KA? Jag bygger med Eksjöhus o de verkar inte vara kända för kvalitetsproblem men man vet ju aldrig hur det går med underentrepenörernas arbete...
 
sarpat skrev:
Vet du om någon som har haft problem med husbyggarens KA?
Jajemensan. Jag vet en som köpte ett hus från Nordiska Hus och anlitade en person från det företaget som KA. Det gick inte så bra. Kolla in www.nordiskahus.se.
 
General Failure skrev:
Jajemensan. Jag vet en som köpte ett hus från Nordiska Hus och anlitade en person från det företaget som KA. Det gick inte så bra. Kolla in www.nordiskahus.se.
Finns det någon sträng om hans problem oxå?
 
General Failure skrev:
Inte så mycket. Men lite i den här:

[länk]
ok, ska ta kontakt med min byggare o diskutera KA-frågan INNAN vi börjar bygga..
 
Bob_the_builder
General Failure skrev:
Den här goa gamla tråden innehåller en del info om att vara egen KA:

[länk]
Å, herre gud... Det där hade jag förträngt... :)
 
Bob_the_builder
Det KA formellt sett ska göra är att följa en kontrollplan som fastställts av kommunen (efter förslag från dig). När alla kontroller är utförda ska KA sända in kontrollplanen underskriven till kommunen. De utfärdar sedan slutbevis.

Vilket arbete KA utför i praktiken verkar variera VÄLDIGT. Många agerar byggexpert åt dig och kontrollerar och följer upp varje moment som entreprenörerna utför. Andra ser jobbet som ett rent pappersarbete...
 
Jag har försök att sätta mig in i vad en KA gör och tror mig fått en ganska bra uppfattning om arbetet.
Som jag tolkar det består en stor del av arbetet att ta fram en kontroll plan och sedan följa upp denna kontrollplan. Planerandet och framtagande av dokument känns som jag gått skulle kunna göra själv men att jag skulle vilja ta in en sakkunning som utför själva kontrollpunkterna. Då man kan ha flera KA borde detta inte vara något problem.
Finns det någon annan som gjort på detta sätt?

//Leena
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.