Då gör vi det igen, tar en diskussion kring bastuväggens uppbyggnad.
I kommande utbyggnad får badrummet en mindre bastu med Combiaggregat från Tylö .
Samtliga väggar mot befintliga innerväggar, varav en vägg gränsar direkt mot dusch. Hur skulle ni lösa väggkonstruktionen? Att bygga bastun löst i rummet är inget alternativ, detta då väggen mot duschnischen skulle bli för tjock.
Sett från duschen kläs denna vägg med kakel, tätskikt, vårrumsgips, konstruktionsply, regel 2"3. Men hur ska jag fortsätta konstruktionen ?.


Mvh
Hannes
 
  • Byggplan för en bostad med markerad tillbyggnad och diskuterad bastuplats nära badrummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns många olika svar om denna fråga....
Beror ju på hur ofta det skall badas och hur mycket vatten som används på aggregatet. Nu skriver ju TS Tylö combi så jag antar att det kommer bli en hel del ånga? Då skulle jag i alla fall rekommendera folie bakom bastupanel men då väggen mot duschen i så fall får 2 diffusionstäta skikt blir det inge bra OM det finns organiskt material där. Lösning kan då vara att mura upp denna vägg i Leca och sen använda skivor av typen Sauna satu mot bastun.
 
Tack för svar. Jag ser ju lösningen med dusch och bastu vägg i vägg överallt när man letar inspiration, så man kan ju omöjligt vara först på pucken. Ja Leca är ju ett alternativ, alt lättbetong som bör kunna byggas något tunnare. Är båda materialen lämpliga när all övrig konstruktion i huset är av trä ? . tack för tipset.
Ang aggregatet så stämmer det att det har ångfunktion vilket innebär hög fukthalt. Tror dock att aggregatet kör värme efter avslutat program för att torka ut utrymmet. Skulle man kunna köra tätskiktsfolie i hela badrummet inklusive bastu ? Någon som har koll på värmebeständighet för tätskiktsfolie ?
 
Enig med bygganytt. Skulle byggt mellanväggen till duschen med leka/lättbetong. sauna-satu på den. Vad jag förstår så har du inte platsfør rum-i-rum. Då måste du använda folie i väggar och tak. Altså: Isolerad vägg/tak, folie med tejpade skötar, 20 mm läkt , panel. Längst ned mot golv måste du fälla inn våtrumsgips mellan stolparna så at du kan lägga en sokkel i flis. bastufolie avslutas över sockelkant och limas inn med membran.
Alternativt kan du använda sauna satu i hela rummet, men då bygger du ut alla väggar med 30mm.
vanlig Byggplast skulle jag inte använt annat än badtaket ev.
MVH
Sakke
 
Tack !
Jag tänkte mer på om man skulle bygga mellanväggen med lättbetong , och sen klä samtliga badrums/bastuväggar med tätskiktsfolie enligt bkrs anvisningar för våtzon 1, om nu tätskiktssystemen är tillräckligt värmetåliga. Därefter bygga enligt Sakkes beskrivning. Begränsningar med detta ? .
 
Vet inte om jag förstår riktigt... våtrumsfolie? Altså du tänker smörja in väggarna i membran?
Bastufolie är ångtätt när det utförs korrekt. Du behöver inte ngt annat. Det er inte turkisk bastu du uppnår med det Tylöaggregatet...
Mvh
Sakke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.