Har ett hus byggt 1920. Nån gång för 10-15 år sen har en tidigare ägare byggt ut farstun nån m2 och gjort detta på trallgolvet som redan legat där. Detta trallgolv fortsätter dryga metern utanför huset.
På grund av denna lösning rinner det in regnvatten under tröskeln och under väggen.
Trallen är ca 15cm hög.
Nu är frågan hur jag löser detta smidigast och mest hållbart.

En tanke är att såga bort trallen på utsidan och inne, fylla ut med betong och försöka få in det under väggarna så gott det går.

En annan tanke är att lyfta utbygget nån cm och gjuta hel platta. Detta försvåras ju av att det är så nära marknivå....

Skulle uppskatta om någon har erfarenhet eller tips på hur jag kan lösa detta!
 
Ev kan du lösa det så här?tips!(lite svårt då vi inte vet precis hur det ser ut hos dig)

Ta bort trall ute sätt några domkrafter under ytterväggarna, under yttervägg lägg lekablock med singel/sten under,
ta bort trallen inne, regla upp ett nytt golv inifrån, isolera och lägg på ytskikt.

El gjut en isolerad platta.

Lycka till!!
 
Det är svårt att ge relevanta råd utan mer info. Ta något foto från utidan. Problemet är inte olösbart.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
Allt har stått still här hemma ett tag så jag har först nu kunnat ta kort och fortsätta med detta.
Jag har tagit bort all trall som inte utbyggnaden står på.
 
  • Utomhusområde där trallen är borttagen med synliga tegelstenar och stödben vid husgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis avlägsnad trall framför husdörren som avslöjar underliggande konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Min plan är att räta upp det nu. Och se till att väggar ligger på reglar, inte som nu på trallen mellan reglarna ....
Såga bort golvet inne och byta kortsidorna först, sen långa framsidan i minst 2 omgångar..... tänker jag fel? Behöver nån att bolla lite med.....
 
  • Skadad husgrund där golvet och väggarna behöver räta upp och renoveras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golv och grund av hus med synliga reglar och isolering, behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns det några utskjutande takreglar eller dyligt som man skulle kunna lyfta i? Jag tänker att man då skulle stämpa upp någon halvmeter ut/åt sidan och låta hela konstruktionen hänga i taket medan man byter ut undertill. Men det bygger förstås på att grejerna sitter ihop ordentligt och att det finns något att lyfta i.

Och att ha hela tillbygget hängande som en gardin är kanske inte det säkraste om man inte ska skada något/någon.
 
Så här ser det ut. Vet inte hur jag skulle kunna hänga upp det....
 
  • Rödfärgat hus med löst hängande stuprör vid takfot nära huvudentré och nedblåsta löv på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.