Jag är mitt uppe i planeringen av vår ovanvåning.

Vårt hus har idag endast "kallvind" fast det finns en spartrappa upp till vinden samt spånskivegolv på nyttoytan ovan isoleringen.

Undertaket är inte råspont utan oljeimpregnerad masonit som hänger ner något på mitten mellan varje takstol.
Har läst mig till att denna konstruktion bygger på att om i fall något vatten eller snö skulle komma in på undertaket så ska det kunna rinna fritt under bärläkten till takpannorna.

Nu till mina funderingar.
Ska man räkna luftspalten ifrån det minsta avståndet till undertaket eller man räknar det fortfarande ifrån takstolens ovandel?

Vad är den bästa konstruktionen av luftspalten, läkt och masonitskivor eller någon av de färdiga vindavledar- lösningar som finns på marnaden?

Stämmer det att minsta luftspalt är rekommenderad till 20mm?

Taksam för alla kommentarer!
 
Jag skulle gå från lägsta punkt då det känns bättre att offra lite takhöjd än att få riva upp pga fuktproblem
 
Jag är inne på det också efter att ha läst lite till om ventilering av kondensfukt m.m.

Men ska man spika läkt och sätta masonit eller finns någon annan klyftigt hållbart sätt att göra luftspalten på?
 
  • Gilla
bisha
  • Laddar…
Jag spikade läkt i takstolarna o därefter spikade jag masonit med pappspik (med hjälp av en spikpistol). Det blev bra o jag är mycket nöjd
 
20-30 mm spalt, har hört olika. Jag använde 1x1" "stakkäpp" och sedan sekunda masonite. De färdiga vindavledarna av impregnerad wellpapp kostar multum. Buktningen på undertaket, är den spänstig eller går den att trycka ut? Kan du sätta en 1x1" på mitten, verikalt också, som distans lixom? Behövs nästan ändå för sinnesfriden, så inte isoleringen böjer upp vindavledaren. Och sedan några 1x3" horisontellt utanpå för att spjäla vindavledarmasoniten, som då trycker upp hela rasket..?
...mina 50 öre.
 
Lurvnos skrev:
20-30 mm spalt, har hört olika. Jag använde 1x1" "stakkäpp" och sedan sekunda masonite. De färdiga vindavledarna av impregnerad wellpapp kostar multum. Buktningen på undertaket, är den spänstig eller går den att trycka ut? Kan du sätta en 1x1" på mitten, verikalt också, som distans lixom? Behövs nästan ändå för sinnesfriden, så inte isoleringen böjer upp vindavledaren. Och sedan några 1x3" horisontellt utanpå för att spjäla vindavledarmasoniten, som då trycker upp hela rasket..?
...mina 50 öre.
Hur fäster man en läkt mitt på en masonit??? Det går ju knappast att spika up.

Själv satte jag asfabord som vindavledare det funkar utmärkt och är relativt billigt.

Men jag hade råspånt i yttertaket så då gick det att spika en läkt mitt på.

Men lite tvärslåar för att hålla dom på plats borde duga.
 
gogu skrev:
Hur fäster man en läkt mitt på en masonit??? Det går ju knappast att spika up.
Jorå. Fäst de yttre läkterna mot takstolarna, kapa till vindavledarmasoniten. Kapa sedan till en "mittläkt" å spika fast den i vindavledarmasoniten. Sedan upp med vindavledarn. Det spelar ju ingen roll i vilken del den extra läkten är spikad, bara den sitter kvar.
 
Ja det verkar som om jag ska spika eller skruva 25x50 läkt på var sida i takstolsfacket och ett 25x25 läkt på mitten av masonitskivan.
Mitt undertak "hänger ~25mm nedåt.

Ska man offra på sig den oljeinmpregnerade masoniten eller räcken den sk. secunda kvaliten?
 
Det råd jag fick var att använda "vanlig" masonite, av sekunda kvalitet då utseendet är egalt. Å vända den blanka sidan mot luftspalten. 60 spänn per skiva, jag fick ut 2 per skiva, lite skillnad mot Isover's wellpapp för 120 spänn styck... Oljehärdat... borde inte behövas? Inte ska det rinna vatten där? Möjligen för formstabiliteten, men om du slår en regel utanpå som jag skrev tidigare så kan vindavledaren inte krökas neråt å trycka till isoleringen.
Som du säkert vet, det ska vara öppningar i takfoten i varje fack, vindavledaren ska gå upp några decimeter över isoleringen, och sedan ventiler i gavlarna, alt mögelstoppsventiler i taket. Så uteluft kan svepa uppåt mellan undertak och vindavledare och ut igen.
 
Därför jag funderade på oljeimregnerad masonit var för att om en takpanna blåser bort (kan inträffa i skåne när stormarna drar fram) eller blir skadad så att man får en läcka.
Min tanke var att kanske kan något vatten komma i kontakt med "luftspaltsmasoniten" vid ett sådant fall och det kan därför vara värt att satsa lite extra pengar.

Vad jag förstår så har du klyvt skivorna på längden för att få skivor som håller måtten ~1,2x1,2?
Sen antar jag att man får ha ett vist överlapp, kan 20cm vara ok?

Om jag har förstått dig rätt varför använder mann inte skivorna på längden, man borde halvera antal skarvar då?
 
Ok, förstår dina tankar med oljehärdad masonite. Fast så mycket vatten ska det väl inte komma in, du har väl underlagspapp under pannorna? Men fråga i bygghandeln vad de tycker, jag är ingen expert ;)

Då mitt hus inte har några som helst dimensioner enligt standard; timmerhus från 1800-talet i stommen, fick jag såga varje vindavledare efter uppmätning. Med bredder på takstolsfacken på ca 60 cm gick det oftast att kapa skivorna på mitten, på längden. Det är nog en bra idé att se till att slippa skarver, sekunda masonite är billig och spillbitar kan man måla mattvita å ge bort som panåer till amatörkonstnärer :)
 
Tack för kommentarerna. :D

Tyvärr har jag inget råspont+papp konstruktion. :(
Mitt undertak består endast av "hängande" oljehärdad masonit.
 
pinebar skrev:
Kan de här skivorna lösa ditt problem?
[länk]
Jag har inte provat dem själv, men funderar på att göra det.
Tack för förslaget!

För min del så blir det nog masonit ändå.
Jag har nu ställt två bygghandlare mot varandra och låtit dom spela ut varandra och fått ner skivorna till ~30:-/st.
Det blir rätt mycket dyrare med de färdiga lösningarna som finns på marknaden samt att takstolarna håller ju inte 100% C/C 1200 i verkligheten.


 
Jag stötte på nästa frågetecken i min planering.

Hur gör man med luftspalten vid ventilationsgenomföringar m.m?

Det kan ju bli lite klurigt att få riktigt tätt mellan masonitskivan och rör/ isoleringen, men det finns säker någon bra lösning på detta också :).



 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.