Ja, självklart kvittar det vad det är för yttertemperatur, det räcker att det är klart soligt väder för att det ska bli en brännpunkt.
 
  • Gilla
Slugge och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ja det där var ju en farlig och olustig historia.

Jag får helt enkelt först och främst tacka för varningen, dvs uppmärksammande av problemet.
Ska försöka tänka på detta framöver.
 
  • Gilla
Slugge och 6 till
  • Laddar…
loka1
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ska försöka tänka på detta framöver.
Samma här... Fattar fortfarande inte att vi haft så tur... vi kunde ha förlorat vårt hus igår :cry:
Det är ett hus från 30-talet och vi har slitit med renovering i 3 år nu...

Tack igen för alla svar.
 
J
Vi har hus i Spanien, och av någon anledning så står det ofta vinglas på bordet på uteplatsen. Det ser ut som kratrar lite här och där i kompositen bara efter ett år. Nu hittar jag inte bilden som någon lade ut här tidigare på liknande skador, men det såg precis likadant ut, men runda glasytor med vätska i ska tömmas så fort som möjligt tydligen, speciellt i solen :cool:

Edit: så här ser det ut (lånad bild från gammal tråd)

https://www.byggahus.se/forum/data/attachments/98/98542-f301d051fc92d2f70f5bb4b366416026.jpg

https://www.byggahus.se/forum/threads/braennmaerken-i-bord-nonwood.234579/
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Jag har även vart på larm där spegel orsakat detta, det va en typ av sminkspegel.
 
  • Gilla
loka1
  • Laddar…
Det var någon IKEA köksskål i metall (rund) som ju antände någon gardin för ett tag sedan också.
 
  • Gilla
loka1
  • Laddar…
Obehagligt!
Har för mig att herr Hjörne av Göteborgs-Posten fick sitt residens på Marstrand nedbrunnet pga en kikare.
 
  • Gilla
loka1
  • Laddar…
A
Vilken tur att det inte blev värre. Tack för varningen. En nära väns hus brann ner till grunden häromdagen, en riktig livstragedi!
 
  • Gilla
loka1
  • Laddar…
Så är det, inga glasgrejor i solljus, det varnar t o m brandförsvaret för.
Inga glasfigurinier eller glasvaser i ett solfönster heller.
 
  • Gilla
loka1
  • Laddar…
Min lågstadielärare hade lämnat glasögon framme på bordet i solskenet.
Hade blivit samma reaktion som när vi elever låg och tände eld på torra löv med förstoringsglas på rasterna.
 
  • Gilla
loka1
  • Laddar…
Staffans2000
Det här var spännande!
Fick du någon fjutt på rullen?

Staffan
 
  • Gilla
loka1
  • Laddar…
loka1
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det här var spännande!
Fick du någon fjutt på rullen?

Staffan
Nej, jag var tvungen att åka till jobbet... Ska göra ett nytt försök i helgen om det blir soligt.
Men det blev väldigt varmt när jag höll handen vid brännpunkten! Precis som med ett förstoringsglas som man lekde med när man var liten ;)
 
loka1
Erik_Hansson skrev:
En nära väns hus brann ner till grunden häromdagen, en riktig livstragedi!
Det måste verkligen vara hemskt... Ofattbart :cry:
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Om man ersätter vatten med whisky får man tillräckligt med ljusdämpning så att problemet är löst.
Därför dricker jag aldrig vatten, nu är det dessutom bevisat att vatten är farligt.
Håll er till Whisky och öl :cool:
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.