Jag bor i centrala Stockholm och har gas i mitt gamla ruttna kök som ska rivas ut pronto! Sitter i valet och kvalet om jag ska köra induktionshäll eller gashäll. Jag tycker om att laga mat med gas men är det billigare och/eller bättre med induktion. Tar gärna emot alla råd som finns...
 
Jag har i och för sig inget riktigt råd att ge..men...GAS naturligtvis!

Jag har precis installerat en ny gasspis på stadsgas och oj oj vad det är kul att laga mat! ;D
 
håller på att riva ut mitt kök, har stadsgas (sthml).

Får man koppla in den nya gasspisen själv?
 
Starmac skrev:
Sitter i valet och kvalet om jag ska köra induktionshäll eller gashäll.
Man berömer ju induktion att det är nästan lika snabb och bra som gas. Varför ska du fundera över en spis som är NÄSTAN lika bra om du redan har
det bästa? Dessutom skulle du bli tvungen att köpa nya grytor som är anpassade till induktion ;).
GAS, så klart ;)
gaia
 
Om du väljer gas, så slipper du dessutom problemet med elsförsörjningen. I fastigheter med gas så är ofta(st) inte elnätet dimensionerat för elspisar. Kan gå att fixa men ofta till hög kostnad.
 
poppo skrev:
håller på att riva ut mitt kök, har stadsgas (sthml).

Får man koppla in den nya gasspisen själv?
Tror absolut att man inte får det. Dessvärre är det svindyrt att fixa det via Fortums killar. Det finns bara 2st som gör det i sthlm och för mig kostar det ca 5000 kronor att dra om gasen och installera en ny häll. Om du bara ska koppla om på befintlig plats så är det säkert billigare
 
Jag har precis bytt ut min gamla gasspis mot en ny med elugn. Jag anlitade en firma som tog 490 kr exkl moms per timme. De drog även om gasledningen då den satt dumt till. Bytte ut ca 3 meter rör som dessutom var inmurat i väggen en bra bit.

Killen fick dessutom komma hem till mig två gånger. Första gången för att ta bort den gamla spisen och de gamla ledningarna. Andra gången (efter att jag tagit bort kakel, golv och putsat om väggen) för att dra nya rör och installera den nya spisen. Totalkostnad ca 4.000.

Man får INTE göra gasjobb själv utan måste anlita godkänd installatör. Arbetena ska sedan inrapporteras till Fortum.

Alltså, gasspis med automattänding...det är coolt! ;D
 
Om du har 3-fas i lägenheten kan du fundera på valet, om inte 3-fas finns i lägenheten eller på våningsplanet blir det dyrt. Elstigare är föreningens ansvar men du kan ju själv bekosta en ny om du vill, förutsatt att det finns ordentligt avsäkrat till fastigheten. Gas är ju relativt dyrt, men svårslaget för matlagning. Gasspis/häll med elugn är en fin kombination.
 
Vet inte om du behöver fler röster för gas, men hur som helst får du en till. GAS! ;D

Är i samma sits som du, skall renovera kök i en sthlmslägenhet och hade verkligen jublat om jag hade haft tillgång till stadsgas. Tyvärr försvann gasen i min uppgång i samband med en renovering på åttitalet, då man tom subventionerade kostnaderna för att ta bort gasen...

I mitt fall har jag bara enfasmatning till lgh och jag är mitt uppe i argumenterande med föreningen (som jag tyvärr ser ut att förlora) om att dra in trefas i lgh... :(

Så i ditt fall hade jag utan att tveka valt gashäll tillsammans med en elugn.

 
T
Kör nu med GAS, rekommenderas varmt :D.

VARNING !

VID RENOVERING av kök tillåter Gasverket bara inbyggda eller ingjutna gasledningar under förutsättningen att ett EXTRA GASTÄTT rör sätts utanpå gasröret som då antigen är av hård koppar eller Prisol (mjuk kopparledning med plast). Detta för att dom då ska kunna kontrollmäta ev gasläcka, bygger ni in röret utan detta extrarör blir det nedslag i protokollet och så får ni dra om röret.
 
Det är även pga spikskyddet som man inte gillar inbyggda gasrör.
 
Induktion, så klart.

Fy, vad jag hatar min gasspis.
Masser med prång, galler och griserier som fastnar.
Mat i ugnen som blir brun undertill men inte uppepå.

Igår kom min första separerade gasräkning (något nytt de börjat med). Gud vad dyrt, 100 kronor i månaden. Det motsvarar mer än 100 kilowattimmar man kan bränna på en elspis.

Nu när jag byter kök ska jag skaffa en inbyggd hällspis, skulle gärna ta en i induktion (och skaffa nya fina kastruller på köpet) men det får nog bli en konventionell hällspis.

Men gas, fy fan vad fornnordiskt.

Är elstammarna i huset bytta, eller någorlunda nya, borde det inte vara ett problem med 3-fas. Annars kan det bli lite dyrt. Man kan få separerad inbyggnadsugn och överhäll där var och en går på 230V (1-fas tror jag), men det blir sämre fräs på hällen och ugnen värmer upp långsammare.
 
ps. ursäkta språket, som ni förstår är jag OÄNDLIGT trött på min gasspis, särskilt ugnen och gallereländet ::)
 
AnnikaJ skrev:
ps. ursäkta språket, som ni förstår är jag OÄNDLIGT trött på min gasspis, särskilt ugnen och gallereländet  ::)
Det är därför du skall ha en modern gashäll och en elugn ;D
 
T
Jag hatade också min gamla gasspis från 40-talet, där det inte gick att baka ordentligt (känt problem). Sen flyttade jag in där det fanns en modern spis typ "state of the art" i elektrisk väg och jag höll på att bli vansinnig på denna typ-det tog ljusår att koka upp något, så det blev till slut GASHÄLL med EL- ugn, det bästa av 2 världar, bättre kan man nog inte hitta, så jag misstänker att Annikka hade 40-tals modellen, jag känner igen alla svordomar där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.