Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
"Planned obsolescence" kallas det ....
Det är dessutom olagligt har jag hört.
(Att avsiktligt förkorta livslängden)
 
A
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Frugan har börjat med dessa fasoner och ojade sig över de fantastiska fina Viola Gråsten-filtarna jag fyndade. ”Någon annan har haft dem runt sin kropp” hette det. ”Precis som på hotell, då? sa jag.
Fast i just detta fall kan det finnas anledning att fundera på återbruk:
Finns det DDT i din gamla filt?
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/868408?programid=4917
 
emjohan skrev:
Fast i just detta fall kan det finnas anledning att fundera på återbruk:
Finns det DDT i din gamla filt?
[länk]
Tack för inslaget. Det var ju tråkigt och är precis som de säger: man söker efter de här fina gamla filtarna från Tidstrand som är outslitliga.
 
Mikael_L
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det är dessutom olagligt har jag hört.
(Att avsiktligt förkorta livslängden)
Åkte inte Apple på det nyligen, för att de la in algoritmer i sina OS som slöade ner telefonen när den blev äldre... :mad:

Samsung löser det på sitt raffinerade sätt, öser in en massa oönskad bloatware i telefonen som köparen inte kan eller får avinstallera, och sen uppdaterar man ihjäl skiten inom max 2 år. :mad:
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Åkte inte Apple på det nyligen, för att de la in algoritmer i sina OS som slöade ner telefonen när den blev äldre... :mad:
OT. Jo, men det var för att förlänga livslängden. För att telefonen skull fungera med ett utslitet batteri istället för att man slängde den. Detta missuppfattades totalt av marknaden.
 
Det var nog deras officiella förklaring... Om telefonen blir så seg att den ändå blir helt oanvändbar så har man väl ingen nytta av att batteriet håller längre?
 
  • Gilla
Bangan och 3 till
  • Laddar…
Det var väl för att telefonen kunde starta om spontant när batteriet blir äldre, så man försökte helt enkelt maska sin egen konstruktionsmiss.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
OT. Jo, men det var för att förlänga livslängden. För att telefonen skull fungera med ett utslitet batteri istället för att man slängde den. Detta missuppfattades totalt av marknaden.
OT. Då bör tillverkaren istället erbjuda en produkt där man enkelt kan byta batteri till "rimligt" pris för att vara miljövänlig, t.ex. ett attraktivt erbjudande om batteribyte då nypriset ligger så högt att det bör finnas i deras varumärkesstrategi. Nu försämrar man ju produkten och troligtvis påskyndar byte av mobil (gissning) var nog en förklaring som lite "varumärkesförsvar" ;)
 
A AndersS skrev:
OT. Då bör tillverkaren istället erbjuda en produkt där man enkelt kan byta batteri till "rimligt" pris för att vara miljövänlig, t.ex. ett attraktivt erbjudande om batteribyte då nypriset ligger så högt att det bör finnas i deras varumärkesstrategi. Nu försämrar man ju produkten och troligtvis påskyndar byte av mobil (gissning) var nog en förklaring som lite "varumärkesförsvar" ;)
Det finns alltid öppning för konspirationsteorier när man inte gillar läget. ;)
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Inte konspiration i mitt inlägg utan ett konstaterande utifrån Apples egen förklaring, men en produkt som kan fungera vidare under många år med bibehållen prestanda om batteriebyte varit enkelt att göra och till rimligt pris. Det har man ju gjort många gånger i mobilerna då ett batteri börjar tappa efter ca 2 års användande. Till de gamla mobilerna man hade under 90 och tidigt 2000-tal kunde man ju köpa större batterier och trycka på plats, visst blev de lite tyngre men med längre batteritid. Det är ju idag lite modehysteri med mobiler.
 
A AndersS skrev:
Inte konspiration i mitt inlägg utan ett konstaterande utifrån Apples egen förklaring, ...
Då drar du fel slutsats, för den enda avsikten med sänkningen av prestanda i de telefoner som har dåliga batterier är att användaren skall kunna fortsätta använda den utan retliga omstarter när CPU:n drar skiten ur strömförsörjningen. Det sedan länge gått att läsa av batteriets faktiska skick i servicesystemen och det är denna interna funktionen prestandan balanseras mot. Det missuppfattades totalt p.g.a. av att Apple inte hade deklarerat detta tydligt. En PR-miss elelr vad man skall kalla det, men avsikten är att FÖRLÄNGA hållbarhet på en enhet som slitits ut i förtid.
Läser man de interna servicebulletinerna är förklaringen helt naturlig.

...och visst hade man kunnat förlänga hållbarheten med ett batteribyte. Det är ju bara att gå ner till vilken serviceverkstad som helst och byta för 500-600:- eller köpa ett löst för 150:-
 
Mikael_L
S Stadsbonden skrev:
Jag kommer förmodligen aldrig mer köpa nya vitvaror, folk ger ju praktiskt taget bort dom! Vad spelar garantier för roll när man kan köpa 6 diskmaskiner för priset av en ny? Tog precis lika lång tid att hämta och installera den begagnade som en ny.
Jag håller med.

Det är inte många kronor för en 3 år gammal vitvara idag. Och då har den provkörts tillräckligt ordentligt för att avslöja de flesta konstruktionssvagheter och måndagsexemplar-sjukdomar.

Jag bodde i min ungdom i en HSB-lägenhet där det hade gått 10 år (eller lite mer) sedan det installerats kylskåp sist, så nu var det dags. Hyresbolaget bytte alla skåp på ett bräde.
Jag frågade vad som skulle ske med det gamla, om man fick köpa loss det.
Visst, meddela bara så lämnas det kvar och jag skulle få en räkning på typ 200:-, (som sen aldrig kom).

Sen använde jag själv detta kylskåp på lite olika sätt och på olika ställen i 8 år till, och då flyttade jag ifrån stan och skänkte det till en släkting som använde det ytterligare bortåt 10 år. Och jag har för mig att det inte ens hade pajat då heller, utan bara börjat bli såpass ofräscht, slitet och kanske dålig gummilist runt dörren osv, att det var därför det till sist dumpades.

Jag är av den fulla övertygelsen att inga vitvaror man köper idag har i närheten av samma möjliga livslängd som för de som såldes på säg 70-80-talet. Sen började nedgången.
 
  • Gilla
J_B och 2 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Då drar du fel slutsats, för den enda avsikten med sänkningen av prestanda i de telefoner som har dåliga batterier är att användaren skall kunna fortsätta använda den utan retliga omstarter när CPU:n drar skiten ur strömförsörjningen.
De jag känner som har blivit drabbade (mina barn) har inte haft några problem med retliga omstarter innan nån större uppdatering av Ios kom och gjorde telefonen näst intill oanvändbar. Om det funnits något problem innan som fixade så hade det ju varit bra...
 
  • Gilla
Bangan
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Vi får tacka för att det är många som tycker det är "äckligt" att någon annan har använt det. Vet folk som köper nytt badkar "för att någon annan har använt det tidigare". Vansinnigt!
Senaste "inköpet" på Blocket var ett gratis, utmärkt E-lux kylskåp som byggdes in som dryckakyl i matkällaren. Funkar även som ventilationsfläkt.
Då blir det joobigt att bo på hotell !
 
Köpte min första micro 91-92. Då började det bli modernt med digital inställning av tid och en massa olika program Jag resonerade "bättre med så få funktioner som möjligt så är det färre saker som kan gå sönder". Det fanns två analoga vred, ett för tid, ett för effekt.

För några månader sedan fick jag ett mess från min goda vän som sedermera ärvde micron. Den hade precis gått i graven, drygt 25år gammal. Tänk så bra det var förr... :p
 
  • Gilla
Tallguy196 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.