Hur tar jag enklast bort färgen ifrån väggen? Väggen är en betongvägg med puts på som är målad. Det har använts felaktig typ av färg på källarväggen och det vill jag nu åtgärda.
 
Hantverkare säger att de flexar bort färgen när de använder en typ av maskin som först kom av märket Flex. Den kan beskrivas som en kraftig vinkelslip med varvtalsreglering och en kåpa som kopplas till byggdammsugare. Går att hyra på de flesta ställen.
 
S
Kallas också betongslip eller saneringsfräs.
Den äter sig lätt in i materialet om det är mjukt som puts kan vara. Om färgen sitter löst kan fu prova högtryckstvätt och stålborste.
 
K
sinuslinus skrev:
Kallas också betongslip eller saneringsfräs.
Den äter sig lätt in i materialet om det är mjukt som puts kan vara. Om färgen sitter löst kan fu prova högtryckstvätt och stålborste.
Om du någonsin prövar att högtryckstvätta en vägg inomhus så får du gärna meddela mig, kommer gärna med popcorn och läsk och kollar på :) Förvisso källare, but still..

Jag tror på en lamellsliptrissa på en vinkelslip, inte så grovkornig.
En ansiktsmask med P3 filter är nog att föredra! :)
 
S
Jag tvättade mitt tak i tvättstugan för några dagar sen. Ledsen att jag inte bjöd in dig innan.
 
Lånar tråden.
Ska ta bort färg och gamla tapetrester från putsade källarväggarna.
Tänkte slipa bort och måla ned silicat.
Ska hyra maskin för det tänkte jag, men då finns både betongfräs och saneringsfräs. Vilken är bäst för ändamålet?
Tänkte försöka avverka så lite som möjligt och måla direkt efter slipning..
 
S
Hyrstället hjälper dig nog rätt när du beskriver vad du ska göra. Inte för liten slipskål bara.
 
  • Gilla
Salson
  • Laddar…
Måla direkt och du kommer få en ganska ruff yta, mycket slipmärken och skador men det kanske inte gör nåt?
 
Wow, snabba svar :)
Jo har redan frågat uthyrarna, men brukar känna att det är lite som att köpa en högtalare utifrån vad personalen på elgiganten tycker...dom kan lite om mycket där...bättre då att fråga dom som håller på "bara" med det man frågar efter.

Stefan: Jo, det blir väl en ganska ruff yta som du säger, men ser det inte för illa ut har jag inget emot att det ser lite rustikt ut :)
 
Är en gillestuga som tänkt att inreda lite filmrumsmässigt (som parentes)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.