När jag bodde hemma så hade vi uterum i söderläge med en lagers plasttak. Om man inte öppnade upp så kunde det lätt bli uppåt 60 grader där en solig dag. Då hade vi ändå en vinranka som täckte medparten av taket och den stortrivdes!

Så fungerar du på plast/glastak, överväg något typ som en vinranka eller liknande. Blir en väldigt trevlig atmosfär, lite mer tropiskt + att det alltid är trevligt med frukt! Vår ca 10m2 stora vinranka gav ca 80 klasar med druvor per år.
 
Eller så gör man som i växthus. Sätter öppningsbara takfönster, med automatiska öppnare.
Utöver takluckorna behövs också motsvarande öppningar nere vid marken, eller så lågt det nu passar in.
Ju större öppningsarea desto effektivare ventilation.

Så är det i vårt växthus, och det blir inte så varmt. Ja, 30 - 35 C blir det väl soliga dagar, men inte mkt mer. (Med de vanliga dörrarna stängda.) Våra tomater har aldrig klagat trots mkt bristfällig omvårdnad... :oops:

Det andra som är viktigt är att ha rejäl takhöjd då det är stor skillnad på temp från golv/mark och upp till under taket. Ett högt 45-graders sadeltak är bäst.

Och utöver ventilation + takhöjd så finns skugggardiner.
 
S johd01 skrev:
Borde det ej funka om man har glaspartier som står öppna? Sedan nät såklart mot kräk.

Jag har uterum på 25 kvm på platta och vanligt tak med skjutglasdörrar o fönster. Blir första sommaren här ..
Ärligt talat tycker det inte gör någon skillnad, om det inte blåser kraftigt, har 3 öppningsbara fönster, det gäller att stoppa solen innan den når glaset för att vara effektivt.
 
engs
Om ekonomin inte vore ett bekymmer, skulle jag vilja bygga vårt framtida uterum med "riktigt" isolerat tak, men med takfönster som ligger i linje med fönster / dörrar in till huset.

Ovanpå takfönstren ska det vara motorstyrda markiser (eller vad de kallas när de ligger på taket). Helst nån automatik så när värmen når X grader i uterummet så dras de för till värmen sänkts eller solen står tillräckligt lågt.

Inbillar mig att man då kan få in ljus till rum innanför uterummet, men kan dra för under soliga dagar för att minska växthuseffekten.
 
AndersPS AndersPS skrev:
Värmereducerande glas lär göra stor skillnad, men det är värt att tänka på att de dämpar ljuset ganska mycket. Har själv en liknande tanke och är väldigt osäker. Ska som tur är inte bygga om uterummet förrän om 1-2 år, så jag kan tänka lite till :D
Vilket fabrikat har du tittat på då?
 
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Ärligt talat tycker det inte gör någon skillnad, om det inte blåser kraftigt, har 3 öppningsbara fönster, det gäller att stoppa solen innan den når glaset för att vara effektivt.
Konstycket består ju även i att jag vill att rummet ska vara så pass välisolerat som möjligt att jag kan vistas i det på vintern också. Inte så att jag vill ha 20 grader året om men gärna så jag kan ha 5 -10 grader under vintern och garanterat över nollan oavsett kyla ute, (som sagt vi bor i Göteborg så det är ju inte fasligt många dagar som det långt under nollan ute
 
Här står det lite om sådant glas jag nämnt innan i tråden: https://www.nyteknik.se/teknikrevyn/glaset-som-snabbt-blir-ogenomskinligt-6777956

Såg det i ett brittiskt renoveringsprogram när ett par byggde en jättelägenhet nere i källarnivå. De hade stora glaspartier i marknivå så att de fick in ljus men eftersom där vär ett högt hus precis bredvid så använde de sådant här glas för insynsskydd. Med ett knapptryck kunde de styra om fönsterna skulle släppa in fullt ljus eller om de skulle vara tonade. Var riktigt häftigt men det kostade därefter också. Deras fönster var specialbeställda. Men funktionen skulle vara perfekt att ha om man vill ha glastak i ett uterum och vill ha ett väldigt rent utseende. Inte en massa mörkläggningstyg och så vidare som ska dras för takfönsterna.
 
Ett kanalplast-tak med lite tjocklek isolerar betydligt bättre än glas. I alla fall de takglas jag kollade på hos Willab Garden. Det kan vara bra att tänka på om man vill värma upp rummet vintertid.
 
A
AndersPS AndersPS skrev:
Värmereducerande glas lär göra stor skillnad, men det är värt att tänka på att de dämpar ljuset ganska mycket. Har själv en liknande tanke och är väldigt osäker. Ska som tur är inte bygga om uterummet förrän om 1-2 år, så jag kan tänka lite till :D
nyfiken har du byggt glastak?
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.