kristofer12345
Hej!

Vi har ett litet sovrum som vi vill tilläggsisolera taket i, taket blir högre ju längre in i rummet pga av det lutande taket vilket är bra. Men vi kommer få 205 cm i takhöjd på lägsta stället..det är ett litet avsides barnrum. Vi tänker det för inget då vi har ca 215-220 av det mesta av rummet..men sen får vi också den värmen vi vill ha.
Vi vet att vissa tänker isolera utifrån men det blir dyrare o svårare för oss.

Vad tycker ni gr det med 205!?

Mvh
 
kristofer12345
?
 
Låter lågt men visa nån bild kanske?
 
Jag har 201 i mitt sovrum, det är ett gammalt hus. Jag störs inte alls av det så tror ni att det funkar för er så kör på.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Borde väl funka eftersom det är ett barnrum och dessutom lite avsides.

Tänk på att eventuella taklampor kan sticka ner långt, vilket blir jobbigt för alla som är längre än normalt. Takfläkt rekomenderas ej. ;)
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Fulkemisten
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Vi vet att vissa tänker isolera utifrån men det blir dyrare o svårare för oss.
Tänk på att då man isolerar från insidan så flyttar man den så kallade daggpunkten inåt i konstruktionen (närmare varma sidan). Detta innebär att fukten i luften kan kondensera inne i det isolerade taket och skapa problem. Var mycket noga med ångspärr och att ni konstruerar det nya innertaket på rätt vis.
Vad gäller takhöjden så har jag låga 215 cm i gästrum och hall i souterrängplan och det är hur lugnt som helst, man får som sagt välja taklampa därefter.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345 kristofer12345 skrev:
Vad tycker ni gr det med 205!?
Ja, det går absolut!
I alla fall om man inte har extremt storvuxna personer i familjen.
I vårt första hus hade vi 208 cm takhöjd på övervåningen, ca 220 på nedervåningen.
Det var en gammal fiskarstuga med anor sedan tidigt 1800-tal.
Problemet var att dörröppningarna var dimensionerade därefter...
Men när man väl lärtt sig att huka sig varje gång man gick igenom en dörröppning var det inga problem.

Tror att jag fortfarande, 20 år senare, alltid hukar mig när jag går igenom en dörröppning.
Folk tittar och undrar, men det sitter ju i ryggmärgen :)
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.