Det där är någon pryl från NSP?

Om din skorsten ska sticka upp någon meter över taket, var är den del av takhuven som täcker in den metern? Det verkar liksom fattas någon i den där anvisningen. Är det så att med NSPs modulskorsten så exponeras den övre delen fritt och kläs inte in av en huv som tex NVI och Premodul gör?

Underbeslaget fästs som vanligt. Att nästa "hatt" bara träs på är ju inte så konstigt eftersom den bara ska träs över skorstenen. Dessutom verkar det ju vara så att regnavvisaren skruvas i skorstenen och då vore det ju konstigt om takstosen flög bort.
 
Redigerat:
Fällebyggarn Bösahus skrev:
Någon som har tips på skorsten som man med hyfsad enkelhet kan montera själv på ett plåttak? Har tittat på denna [länk]

Men jag har inget tegel.. så då kanske jag behöver en plåtslagare?
Är det inte allt för långt från nock så går nog de flesta modulskorstenar bra att montera själv på plåttak. Vi har en premodul på plåttak och det var som legobygge.
 
Men lägger man på någon tillhörande plåt och tätar eller måste man lossa plåtar och in och gräva ibland läkt och annat? Jag har ju fördelen att jag inte har hunnit isolera eller inreda invändigt under taket så det är ganska lite som förstörs...hoppas jag.
 
Fällebyggarn Bösahus skrev:
Men lägger man på någon tillhörande plåt och tätar eller måste man lossa plåtar och in och gräva ibland läkt och annat? Jag har ju fördelen att jag inte har hunnit isolera eller inreda invändigt under taket så det är ganska lite som förstörs...hoppas jag.
Från huven läggs en plåt eller gummimatta upp och under nockplåten. Det man behöver göra är att ta upp ett hål i befintligt tak i lämplig storlek. Allt som behövdes följde med då vi köpte premodulen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.