O
Jag har en lite trött hydropress med eftersatt underhåll som jag tänkte snygga till.

Själva hydropressen är en MAXIVAREM LS CE (US100361CS000000) på 100 liter från 2014. Vid en första anblick ser den okay ut men röranslutningen visar något annat:

Rostig röranslutning under en röd hydropress med flänslock och bultar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så här ser övriga kopplingen ut. Elledning till pumpen och vattenledning från pumpen kommer ut ur väggen:

Röranslutning i en källare med PVC-rör, böj och en kran som kommer ut ur en grå betongvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


följt av följande koppling:

Hydropressens röranslutning med en svart tryckgivarlåda, manometer, tömningskran och övertrycksventil monterade på ett rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om jag gissar rätt så är den svarta lådan en tryckgivare som används för pumpstyrningen. Efter den sitter an vanlig manometer, en kran för att tömma tanken och slutligen en övertrycksventil. Kan det stämma eller har jag missat något?

Jag har gjort en del rörkopplingar tidigare så den delen känns inte som ett problem. Däremot är jag lite fundersam på om jag klarar av att byta flänslocket, vilka verktyg jag behöver, eller för den delen hur/var jag hittar ett passande flänslock att ersätta det jag har. Några tips?

Slutligen: Är det något i själva anslutningen ni skulle gjort annorlunda? Nu tänker jag inte på själva hantverket utan mer på funktioner/komponenter.
 
Som jag ser det har du uppfattat allt rätt med delarna. Allt ser bra ut förutom att någon verkar satt ett svart knärör på hydropressens anslutning. Du ska nog inte byta fläns utan bara till vinkel i mässing och plaströrskoppling där.
 
O
Jag är som sagt var inte helt bekväm med att montera bort flänsen. Har ingen aning om hur membranen sitter fast innanför och vad som händer om jag lossar bultarna, men om det är hanterbart vill jag givetvis plocka bort och åtminstone inspektera flänsen. Nästa problem är att jag inte har en aning om var jag kan köpa en ny fläns som passar om den som sitter är skadad.
 
membranet klämt mellan fläns och kärl på de jag haft isär. inga problem att dela på och få ihop. kan vara mycket smörja i blåsan att göra rent.
 
O
Tack för hjälpen allihop, nu börjar det nästan kännas som jag kan få ordning på det här!

Klickade runt på vvsobadrum.se och hittade en koppling som motsvarar min http://www.vvsobadrum.se/ror-rordel...forer/ems-tankautomatik-med-tryckstrombrytare, men noterade att även har en backventil på inkommande sida från pumpen. Är det något jag borde överväga att komplettera med eller är det onödigt?
 
På bilden ser det ut som att du redan har en backventil. Den sitter mellan plaströrsvinkeln och säkerhetsventilen och är delen med midja. Och flänsen ser riktigt fin ut tom skruvarna är blanka den behöver du inte röra om det funkar ok i övrigt.
 
O
Tack den missade jag helt! Du är helt enkelt mer skarpsynt än jag, och då antar jag också att du redan noterat den felakiga kulokabeln på tryckgivaren, men inte påpekat det eftersom vi inte är i elforumet! ;-)
 
Krilleman
O
Jag tömde precis tanken och hade då ett förladdningstryck på 0,5 bar. Jag tryckte upp den till 1,8 bar och slog igång systemet. Pumpen startade och den gick upp till 4 bar som förväntat. Om jag nu öppnar kranen märker man ganska snabbt flödet minskar och pumpen går igång igen. Så jag gissar på att membranet är skadat och att vattnet läcker ut i själva tanken. Det skulle förklara varför den rostat samt varför kapaciteten är så dålig. Troligtvis har det varit en liten läcka under en längre tid, men som nu när jag börjat använda systemet igen har blivit större och större. Så jag tror Krilleman såg det ingen annan såg, och att det är dags för en ny hydropress! :-/
 
Krilleman
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
O
Satt faktiskt precis och kikade på den när du postade länken. Fastnade dock i funderingar på hur mycket av övriga kopplingar jag vill göra om. Inte främst för att få allt nytt och fräsch utan mer för att see om jag inte kan organisera placering och filterkopplingarna lite bättre än det är nu.

Edit: Finns det några fördelar/nackdelar med kompositkärl förutom att de inte rostar? Hur är det med reservdelar till en sån där hydropress?
 
O
Krilleman
Muttern fastnar på röret, går ofta att få loss med lite finlir, men kapa bort en snutt så du får bort spåret efter muttern innan du drar dit den nya kopplingen, det blir det bäst!

Är det verkligen 32mm PEM du har in?!

Det ser ut som 25!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.