Vad är lyx? Jag tycker att när man ska bygga hus så ska man vara noga med att välja ett hus med bra stomme, grundläggning och värmesystem. Med det höga energipriset kan månadskostnaden bli lägre med ett bättre isolerathus och värmeåtervinning än ett billigare "sämre" hus. T.e.x. om driftskostnaden är 500:- mer i månaden är detta lika med att huset kostar 210.000:- mer (500*12*0,7*0,04). Vad jag vet så är det på bl.a husets stomme som dessa husleveratörer prisar in sig på.

Lyx är t.e.x. när ett badrum kosta 200.000:- istället för 30.000:-.

 
Hej

Vi har precis byggt med Älvsbyhus och måste reckomendera dem. Dels för att de har grdiget trä i sina hus. Smålandsvillan har inte trä i sina balkar utan något annat material som gjorde att vi valde bort dem. Säljare är väl ganska lika över lag så att säga att bemötandet på en leverantör är bättre eller sämre är svårt innan man haft en tids kontakt med dem, Vi hade strulig säljare men man får ligga på och bråka och så men det lönar sig.
Mvh Helena
 
Smålandsvillan har inte trä i sina balkar utan något annat material som gjorde att vi valde bort dem.
Har en Smålandsvillan från 1999 som jag håller på att montera in en centraldamsugare i och jag kan lova dig att det är trä i alla balkar, kan de ha börjat med något annat material nu?
 
Vi byggde ett Höner hösten 2001 och trivs jättebra med huset, nu kanse man hade funderat lie annorlunda ang. vinkelhus mm, men för dom pengarna så tror jag inte vi hade kunnat få mera hus...

Vi la golven själva och fick då mer att välja på, och golv är lätt att lägga (tar dock en del tid...)

bilder på vårt hus finns på http://www.jakerlund.com/gallery/huset

Lycka till!

/Janne

:D
 
Hej!
Jag kan varmt rekommendera Älvsbyhus!
Byggde för 2 år sedan ett Mimer.
Vill man ha ett hus utan div. lyx så är Älvsbyhus ett bra alternativ.
Vi var ute efter ett rejält hus (ville ha mycket hus för pengarna) med STORT kök.
Vi valde standard på köksluckorna. Vi bytte däremot ut nästan alla inåtgående fönster till pvhå-hängda. Vi fick dock inte byta fönstrena i badrum och tvättstuga, inte heller på övervåningen (deras dåliga förklaring till övervåningen var att då kunde man inte ta sig ut!????). Fönsterna i badrum och tvättstuga får man dock byta idag... Övervåningen vet jag inte....
Fördelen med Älvsbyhus gentemot Smålandsvillan är att i Älbyhus så ingår trappa (till övervåning) samt spröjs till alla fönster.
Väljer man att vidbyggt garage så ingår även en brandklassad dörr mellan garaget och huset.
*Sandra*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.