H Husqvarna220Ac skrev:
får av vattenfall 1kr plus spotpris
Det är väl bara första året, eller?
 
Ja, sedan bytte jag elbolag 1år, sen Vattenfall igen..
 
Bra att få 1kr av Vattenfall då det bara ska gälla de som köpt utrustning via dem (fast de kanske inte har koll som många andra företag?).
Att förlänga (utan krav på byte) 40öre + spotpris som gäller alla går bra.
 
Med 15k förbrukning så kan du helt lugnt byta till 16A. Byt själv säkringar och testa om du är osäker, jag är helt säker att det håller om du inte har riktigt snedfördelad förbrukning på faserna. Spisen och värmepumpen belastar ju flera faser så det är nog helt lugnt.
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
Man kan nog inte räkna med att få mer än ytterst marginellt över spotpris på lite sikt.
 
Gäller alla nya kunder, behöver ej ha vattenfall som nätägare, får man spotpris plus 60öre av staten så är det ändå helt ok, eftersom skatten vart bortplockad
 
H Husqvarna220Ac skrev:
Hej

Vi har relativt nybyggt hus, superisolerat med Nibe 750, 148kvm, vi har 8.7kw solceller, och säljer mer energi än vi köper/år, får av vattenfall 1kr plus spotpris, samt 60öre av staten, så elen betalar även nätavgiften.!

Nibe 750 har effektvakt, alltså den mäter faserna och klipper elpatronenerna om det blir kritiskt, vi har 16A, Aldrig varit nåt problem, ändå har vi garage samt bil på motorvärmare.

Mitt tips, köp grejorna själv, kolla solpaneler från utlandet, sätt upp grejorna själv, har du ej elbehörighet eller nån som har, så lej för detta, gjorde allt jobb själv, samt köpte grejorna till rätt pris, samt fick bidrag, anläggningen betald på 6-7år, jag är otroligt nöjd.! Ändå har vi långt ifrån lika optimalt som du har, vi har öst/väst anläggning, samt lite skugga, har du 7000kwh, beräkna 8kw anläggning ca, och bygg ut senare om tex elbil tillkommer, enklare att bygga ut när allt är klart...
Tack för handfasta tips! Får man fråga vad du köpte grejerna från och vad för grejer du köpte? Vad hamnade du på för totalpris?

Har googlat lite på installation och det verkar ju inte något vidare svårt om man är hyfsat händig - givetvis får ju inkopplingen av sladdar osv göras av behörig, men själva paneluppsättningen känns ju som man klarar av själv om man lyckats bygga en altan. :)

Vol
 
I min installation (nyckefärdig) var arbetskostnaden bara 25-30% av totalkostnad. Och då slapp jag hyra ställning, bygga ställning, klättra i livsfarliga höjder mm. Jag tyckte det var värt det. Men svårt är det ju inte att installera.
 
  • Gilla
Volatyle
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
I min installation (nyckefärdig) var arbetskostnaden bara 25-30% av totalkostnad. Och då slapp jag hyra ställning, bygga ställning, klättra i livsfarliga höjder mm. Jag tyckte det var värt det. Men svårt är det ju inte att installera.
Köpte du också panelerna utomlands? Vad slutade notan på och hur stor anläggning blev det?
 
Hur lång är förresten installationstiden för de som kan? Är detta något som 2 gubbar gör på en dag?
 
  • Gilla
Bagarn_91
  • Laddar…
Tycker det låter dyrt med 30% i arbetskostnad, vår anläggning inkl bidrag kostade 44’, för 8.7kw, gjorde precis allt själv, sätta upp det på taket klarar alla, annars ska man inte bo i hus, lättare än Lego,

Köpte panelerna från Tjeckien, Evpower heter de, mycket seriöst företag.

Jag satt upp allt på en dag, borrade hål i ramen på varje panel, och hakade en krok i dem och drog upp dem på stegen med ett rep.
 
  • Gilla
Likan
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Tycker det låter dyrt med 30% i arbetskostnad, vår anläggning inkl bidrag kostade 44’, för 8.7kw, gjorde precis allt själv, sätta upp det på taket klarar alla, annars ska man inte bo i hus, lättare än Lego,

Köpte panelerna från Tjeckien, Evpower heter de, mycket seriöst företag.

Jag satt upp allt på en dag, borrade hål i ramen på varje panel, och hakade en krok i dem och drog upp dem på stegen med ett rep.
För en som är amatör, förutom paneler - vad exakt är det man behöver? Kikade på evpower men där säljs ju panelerna separat, får inte riktigt grepp om vilka övriga delar man behöver (så som montageramar/rännor, krokar till att fästa under takpannor - eldragning och övriga elprylar som behövs inomhus sedan). Dom har inga "färdiga" paket på evpower där allt som behövs är inkluderat?

Vol
 
H Husqvarna220Ac skrev:
sätta upp det på taket klarar alla, annars ska man inte bo i hus, lättare än Lego,
Att bo i hus utan att klättra på taket funkar utomordentligt bra. Jag har utbildning för arbete på hög höjd men överlåter det gärna till andra. Jag är höjdrädd redan på dörrmattan.
Skönt för dig att du kom så billigt undan.
Vad hade du för säkerhetsanordning däruppe?
 
V Volatyle skrev:
För en som är amatör, förutom paneler - vad exakt är det man behöver? Kikade på evpower men där säljs ju panelerna separat, får inte riktigt grepp om vilka övriga delar man behöver (så som montageramar/rännor, krokar till att fästa under takpannor - eldragning och övriga elprylar som behövs inomhus sedan). Dom har inga "färdiga" paket på evpower där allt som behövs är inkluderat?

Vol
Paneler, fästkrokar som sticker under takpannorna, tvärgående aluminiumbalkar, skruv mm. Allt bör vara dimensionerat för vind och snö.
El: , DC-kablar, kontakter till panelerna, eventuell optimizer för att motverka skuggeffekter, DC-brytare på dc-sidan, växelriktare, arbetsbrytare mellan växelriktare och elcentralen, extra trefas-grupp i elcentralen, extra brytare i mätarskåpet, samt en massa lagstadgade märkskyltar.
 
V Volatyle skrev:
För en som är amatör, förutom paneler - vad exakt är det man behöver? Kikade på evpower men där säljs ju panelerna separat, får inte riktigt grepp om vilka övriga delar man behöver (så som montageramar/rännor, krokar till att fästa under takpannor - eldragning och övriga elprylar som behövs inomhus sedan). Dom har inga "färdiga" paket på evpower där allt som behövs är inkluderat?

Vol
Kan vara lite lägre tröskel att köpa ett färdigt paket från någon svensk firma som t.ex. http://www.rofoto.se/solceller--solpaneler-c-667-1.aspx
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.