Vi har kollat på älvsbyhus från och till ett tag. Jag är relativt nöjd med grundkonceptet men min fru är mera mot än för :-/

Vi vet vad vi i stort vill ha.. Annat kök, annat golv, kaklat i wc, spegeldörrar, lite andra dörrlister m.m.

Jag undrar nu vad som egentligen löns att välja bort vid köp av älvsbyhus!? När vi diskuterat med försäljaren rekomenderade han att inte ändra så mycket. Själv konstaterade jag att t.ex byte av dörrar inte löns! Det vad det kostade att byta till spegeldörrar var lika mycket som en spegeldörr kostade på affären. Då kan man lika gärna ta standard dörrarna och använda dem på övrevåningen..
Hur mycket får man till godo ifall man väljer bort kök?
Golv? Ifall man målar utsidan själv, får man avdrag då också?

Annars gillar jag deras slogan: Lägre kostnad - rikare liv!
 
Vi har bestämt oss för att bygga Älvsbyhus och precis som ni som vill vi oxå ha ett annat kök. Tyvärr så får man inte så mycket när man väljer bort köket, och nackdelen är att vitvarorna oxå ryker. Man får ett avdrag på mellan 16 000 och 17 000 kronor och det täcker ju långt ifrån kostanderna för ett kök man köper själv.

Bra tips det där med dörrarna, det har inte jag tänkt på. Vi kollade oxå upp vad spegeldörren kostar i handeln vilket är samma summa som man betalar till Älvsbyhus så vi bestämde oss för att ta de från Älvsbyhus för det var enklare. Men att ta standarddörren och använda till ovanvåningen var ju skitsmart, ska ringa och ändra med min säljare idag!

/Anna
 
Hej!

Enligt vår prislista får man inte mer än 12-13000 då man väljer bort kök (inkl vitvaror). Men som jag har förstått det ingår inte det sk tvättpaketet i köksdelen, dvs diskmaskin, tvättmaskin och torkskåp blir kvar. Det verkar bättre att ha kvar köket och använda skåpen i exempelvis garaget. Nytt fint prisvärt kök går ju att få på IKEA. Enligt de jag pratat med (som nyss byggt just Älvsbyhus) är det heller inga problem att sätta upp det nya köket. Och även avlopp mm är "lätt" att ändra, i och med att det är krypgrund.

Golvet är det minimalt avdrag på. (Minns inte exakt just nu, och prislistan ligger hemma. Kan återkomma med priser.)

Tapeter, färg mm är också lönlönst att välja bort eftersom man då får sköta all spackling mm. Inte lönsamt mao.

Utvändig färg är inte inkluderad i grundpriset. Huset anländer grundmålat. Säljaren uppskattade kostnaden för färgen till ca 15000.

/Anna Karin
 
nybyggare_anna skrev:
Vi har bestämt oss för att bygga Älvsbyhus och precis som ni som vill vi oxå ha ett annat kök. Tyvärr så får man inte så mycket när man väljer bort köket, och nackdelen är att vitvarorna oxå ryker. Man får ett avdrag på mellan 16 000 och 17 000 kronor och det täcker ju långt ifrån kostanderna för ett kök man köper själv.
Och det inkluderar väl även att vitvarorna försvinner?
 
De bekanta vi känner som köpt har kommit fram till att de inte var någon mening att ta bort något.

Ang. tapeter så har de tapetserat, vilket gör att de sedan har hyfsat underlag då de sedan ska tapetsera om rum för rum i mån av tid och pengar.

Köket valde de alla att behålla det trots att de inte gillar det. Ett par har bytt luckor, bänkar, handtag och satt upp kakel, medan någon annan har rivit hela köket, satt in vissa delar i garage och sovrum och därefter satt in ett IKEAkök. (det som avgick skulle knappast ens täcka vitvarorna)
 
ledighetskommiten skrev:
Och det inkluderar väl även att vitvarorna försvinner?
Ja, när man väljer bort köket så tar de bort alla skåp och alla vitvaror i köket (kyl, frys, spis etc) och så får man ett avdrag på minst 16 000 kronor (minns inte den exakta summan). Så är det i alla fall på vårt kontor i Skåne.
 
Om man då har valt till "de lux" (eller vad de kallar extrapaketet) så får man alltså tillbaka ca 6' men missar kyl+frys + dm+micro+ugn+häll av vad jag tycker var förvånandsvärt god kvalitet? Illa byte tycker jag.
 
Angående köket verkar det nog vara så att ta emot allt man får till standard priset och sedan sälja vidare eller använda vid sommarstugan m.m.

Hur är det med GOLV t.ex. är det samma sak där också? att man inte får så mycket till godo ifall man väljer bort deras golv/ plastmatta.. Vad har de för andra golv alternativ? Golvet är man ju annars tvungen att välja bort ifall man vill ha ngt annat..

Någon sa att målningen inte hårde till grundpriset, är det något annat som också inte hör till (förutom hus grunden..)
 
Avdrag:
Golv=avdrag 105:-/m2
Maskinpaket 2 (tvätt, tork, disk) 12500:-
Spis 2200:-
Kyl/sval 2600:-
Frys 2900:-
Innerdörrar och karm 400:-/st.
Ombesörja hantlangning 40 timmar 1 vecka 17500:-

(ska man välja bort maskinpaket 2 och själv ombesörja hantlangning är det bättre att köpa S-modellen och lägga till spröjs, sadeltak på entre och vattenburen väme)
 
Ifall jag förstått rätt har Älvsbyhus olika golv alternativ att välja på!? Vad kostar det extra att välja trägolv istället för standard golvet? Vad är det för golv då, parkett, laminat, massiva plankor...?

 
Det är Kährs Linnea som läggs in, vill du ha tjockare får du lägga in det själv. Vi ska lägga in ett golv som är 14 tjockt, vilket innebär att man får rucka lite när man hänger in dörrarna, annars släpar de i golvet... :p
 
och dettta koncept gör att det är sveriges mest sålda småhus??? ???
 
Nåja, det är nog inte detta som gör susen utan att de säljer hyfsat billiga hus.

Bygger man med Ä-hus får man det som finns i katalogen - punkt slut. Alla ändringar kostar extr osv. De säljer ju ett färdigt hus och kan hålla kostnaderna nere pga massproduktion.

Om man inte vill låna upp över öronenmen ändå köpa ett nytt hus där man kan byta ut och bättra på allteftersom är nog Ä-hus ett jättebra alternativ.

Vill man ha det på sitt eget sätt får man välja någon annan leverantör (vilket jag kommer göra).

 
Byte till Kährs Linnea (klick-golv) 7 mm kostar 264 kr/kvm. Man kan välja bok, ek, körsbär eller lönn.

Att välja bort tapetsering och målning ger 10800 kr. Och då försvinner både arbete och material, samt ev golvsockling. 10800 räcker ju knappast ens till tapeter. Typiskt att det inte ska löna sig att ha en svärfar som är målare... :(

Men,
jag tror att så länge man är nöjd med planlösningen kan Älvsbyhus bli riktigt bra. I alla fall om kassan är begränsad (som min). Pengarna ska ju trots allt också räcka till garage, trädgård, altan mm. Man kan ju alltid förändra ytskikt som tapeter och golv längre fram när man har bott in sig lite. :)
 
labela36 skrev:
Vi är mycket nöjda med resultatet, huset blev mycket finare än jag hade väntat mig, efter att ha hört så mycket negativt om Ä-hus.  :D
Det intressanta är att de som byggt Älvsbyhus oftast verkar nöjda medan de som klagar inte alltid har egen erfarenhet.  ;)

Vi är jättenöjda med vårt Lodur och skulle mycket väl kunna tänka oss att bygga med Älvsbyhus igen om det skulle vara aktuellt. Nu vet vi ju dessutom var fallgroparna finns. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.