Vi har anlitat arkitekt för att skissa på en tillbyggnad och en ny planlösa har arkitekten runing i vårt hus. Bat ett kök med spisen i hörnet. Snyggt och det frigör rätt mycket värdefull bänkyta. Men: nu har jag surfat runt och kollat lite på vitvaror och just hörnfläktar är...minst sagt dyra! Ni som har hörnspis, vad har ni valt för fläkt?
 
Vad har du hittat för priser?
 
Vi har en vägg i 45 grader bakom spisen. På den väggen siter en vanlig fläkt???
Kan du förtydliga ditt problem?
mvh
greenbay
 
Jag förstår inte heller, vi ska också ha hällen i hörnet, men det är en helt vanlig fläkt inritad (en sådan som sitter i ett skåp, hur diskret som helst ;)).

 
T
Jag tror carren menar en sådan här hörnfläkt:

solaris_Horn.jpg

Den här kostar 7500 kr.
 
Den är fin men när jag letade priser så hittade jag inga. Någon som vet?
 
Har hört mig för lite i bekantskapskretsen och några verkar ha gjort som någon nämnde, byggt bort hörnet bakom spisen genom att sätta en vägg där så att det går att ha en vanlig fläkt. De fläktar jag syftade på är sådana som är gjorda för att sättas i ett 90-gradershörn. De kostar... billigste jag kunde hitta på vitvarumäklarna går på 10 000. Det får nog bli att bygga bort hörnet.
 
T
Fläkten jag visade i mitt inlägg är ju menad för ett 90 graders hörn och den kostar 7500 kr!

Solaris hörn heter den, tillverkad utav Futurum.
 
@tank77

Var hittade du fläkten för den summan?
 
Tack för det beskedet.... Nu blir det till att shoppa!
 
carren skrev:
Har hört mig för lite i bekantskapskretsen och några verkar ha gjort som någon nämnde, byggt bort hörnet bakom spisen genom att sätta en vägg där så att det går att ha en vanlig fläkt. De fläktar jag syftade på är sådana som är gjorda för att sättas i ett 90-gradershörn. De kostar... billigste jag kunde hitta på vitvarumäklarna går på 10 000. Det får nog bli att bygga bort hörnet.
Jag gjort presis så, dvs byggt upp en snedvägg i hörnet.

Om du är nyfiken så kan du kolla på min projekt-tråd:
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=8576;start=all
 
Är det inte så att hörnfläkt bör ha samma prestanda som frihängande och därmed koster betydligt mer? I så fall är det inte konstigt. Det finns dessutom fläktar där pengarna inte hamnar lika mycket på designen.
 
I köksbyggartider har vi valt att omvärdera, det blir ingen hörnfläkt. Vi bygger istället en diagonal i hörnet och kommer använda oss av en traditionell fläkt.

För oss var det inte en prisfråga utan snarare en konstruktionsfråga, vi får helt enkelt inte plats med en hörnfläkt på grund av fönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.