Igår gav vår diskmaskin upp, en dyr Siemens som förra ägarna köpte för 2-3 år sen. Vägrar pumpa ut vatten, felkod E24/E25. Impellern går fint men inget vatten kommer ut. Säkert lätt att fixa för den händige, men med småbarn, sjuk fru och jobb finns inte tiden att börja gräva och felsöka när diskberget växer.

Var på vippen att trycka på "Köp" hos tretti.se med en 6000-kronorsmaskin i varukorgen när jag fick ett infall och kollade blocket. Det var ju rena rama godisaffären!! Två timmar senare är en 6 år gammal Miele installerad och diskar glatt sin första maskin. Priset? 1000 riksdaler, det får man knappt en ersättningpump till Siemensen eller en utkörningsavgift till teknikern.

Jag kommer förmodligen aldrig mer köpa nya vitvaror, folk ger ju praktiskt taget bort dom! Vad spelar garantier för roll när man kan köpa 6 diskmaskiner för priset av en ny? Tog precis lika lång tid att hämta och installera den begagnade som en ny.
 
  • Gilla
hus520 och 14 till
  • Laddar…
Jag säger desamma tyvärr så är min andra hälft mycket emot att köpa begade saker.
Hon blir nästan illamående när jag föreslog att leta beggade diskmaskin, tvättmaskin eller torktumlare, när dessa 3 maskiner pajjade tätt på varandra för några år sen. Hade jag varit ensam och bestämt hade mycket i min tillvaro varit beggade saker.
 
  • Gilla
Stadsbonden
  • Laddar…
Vi får tacka för att det är många som tycker det är "äckligt" att någon annan har använt det. Vet folk som köper nytt badkar "för att någon annan har använt det tidigare". Vansinnigt!
Senaste "inköpet" på Blocket var ett gratis, utmärkt E-lux kylskåp som byggdes in som dryckakyl i matkällaren. Funkar även som ventilationsfläkt.
 
  • Gilla
Beckborg och 2 till
  • Laddar…
Brukar gå in på svenska elektronikforumet och läsa trådar som handlar om hur man reparerar trasiga vitvaror. Verkar vara ett ständigt återkommande problem med vitvaror som visar felkoder.
Önskar att man kunde hyra vitvarorna och få gratis service på köpet och nya vitvaror vart tionde år.
 
Låter som en utmärkt affärsidé i dagens samhälle där de rika blir rikare. Många har helt enkelt inte råd att köpa exempelvis så körs bilen på leasing. Så varför inte göra samma med vitvaror :)

nallepu skrev:
Brukar gå in på svenska elektronikforumet och läsa trådar som handlar om hur man reparerar trasiga vitvaror. Verkar vara ett ständigt återkommande problem med vitvaror som visar felkoder.
Önskar att man kunde hyra vitvarorna och få gratis service på köpet och nya vitvaror vart tionde år.
 
  • Gilla
nomis
  • Laddar…
Blocket och tradera är suveränt! Är mycket tacksam att andra tycker begagnade saker är äckliga. Underkläder är i princip det enda jag inte köper begagnat.
 
  • Gilla
bruka
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Vi får tacka för att det är många som tycker det är "äckligt" att någon annan har använt det. Vet folk som köper nytt badkar "för att någon annan har använt det tidigare".
Jobbigt att inte kunna gå på toa utanför sitt egna hem...
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Köper allt nytt, måste ju se till att det finns lite begagnat att köpa.;)
Däremot så köper jag gärna vitvaror av "förra årets modell" och prisförhandlar dem ganska hårt. Men det är ju sällanvaror och brukar hålla 10-15 år kanske med någon mindre reparation.
 
Sammy_j Sammy_j skrev:
Många har helt enkelt inte råd att köpa exempelvis så körs bilen på leasing
Det blir ju bara dyrare i längden.
 
  • Gilla
martin43 och 2 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Vi får tacka för att det är många som tycker det är "äckligt" att någon annan har använt det.
Undrar om de har samma filosofi när de letar livspartner.
 
  • Gilla
martin43 och 3 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Undrar om de har samma filosofi när de letar livspartner.
Frugan har börjat med dessa fasoner och ojade sig över de fantastiska fina Viola Gråsten-filtarna jag fyndade. ”Någon annan har haft dem runt sin kropp” hette det. ”Precis som på hotell, då? sa jag.
 
  • Gilla
bruka och 1 till
  • Laddar…
Nya saker håller tyvärr inte så länge, jag hade vitvaror från AEG (80-talet) men de gav upp för ett tag sedan, men jag räknar inte med att de nya håller bättre, däremot drar de nog mindre ström.
 
S johd01 skrev:
Nya saker håller tyvärr inte så länge, jag hade vitvaror från AEG (80-talet) men de gav upp för ett tag sedan, men jag räknar inte med att de nya håller bättre, däremot drar de nog mindre ström.
"Planned obsolescence" kallas det ....
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A
S johd01 skrev:
Nya saker håller tyvärr inte så länge, jag hade vitvaror från AEG (80-talet) men de gav upp för ett tag sedan, men jag räknar inte med att de nya håller bättre, däremot drar de nog mindre ström.
jo de drar nog ett par hundra lappar mindre om året tillsammans men du får byta vart femte i stället
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Undrar om de har samma filosofi när de letar livspartner.
Ja men dom döms oftast till fängelse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.