Vi tittar på lite olika lösningar för att kunna bo i hus, våran budget ligger på 1,5milj. Vi har tänkt bygga i Västerbotten, och har fått tag i en kanontomt för
150 000:- med framdraget vatten och el... för våran budget så verkar älvsbyhus passa oss bäst, men det känns kanske inte som det allra roligaste..... så nu har vi börja titta på byggsatser, men vad blir slutpriset???
Det ser så bra ut på prislappen, men vad bör man räkna med att slutnotan blir??? vi har kunniga snickare i släkten, så den utgiften tar vi bort, men vad bör man räkna med att grund, isolering, eldragning, vatten och avlopp, badrum, kök, golv, mm mm egentligen kostar???
vi har tänkt oss omkring 120-130kvm.

Har nån nåt bra byddsats företag att rekomendera, vi har i nuläget inte valt bort nåt...
 
Hej! Just idag ;) är jag jätteglad för att jag fått för mig att det är "kvadraten" från Eksjöhus lågprisserie vi ska bygga ... det kändes mycket prisvärt, (ingick mycket för 1,33) ... annars tycker jag att smålandsvillan verkar trevlig. Fönsterbrädorna är inskjutna i väggen och är av sten. Riktig träparkett överallt, dubbel altandörr. Ett inte så smalt vardagsrum (som Älvsbyhus ofta har). Små tittfönster i kök och vardagsrum. Vi blev förvånade över att skillnaden på känsla var så stor mellan dessa två ...
MVH Fiddeli
PS Så tycker jag i alla fall ... DS
 
hej
var det 1.33 nyckelfärdigt med grund, lurar oxå på kvadraten skall till säljaren om ca två veckor ,bra att veta vad andra har fått för pris.
 
Håller med, Smålandsvillan har en helt annan feeling än Älvsbyhus, vitvarorna, standarden, fönstrena etc.
Men är det 1,5 som gäller så är nog de 2 alternativen just Älvsbyhus och Smålandsvillan, ett snäpp dyrare är LBhus Ugglanserien och Eksjöhus-Egnahem serien!

Av de 2 billigare skulle jag definitivt ta Smålandsvillan, på deras hemsida kan du få den exakta kostnaden, och deras kalkyler är kända för att hålla! www.smalandsvillan.se

/SaraLynn
 
150 000:- med framdraget vatten och el
Jösses .. det är vad enbart VA kostnaden kostar för vår tomt i Sthlm (128.000). Ni har det bra ni utanför Sthlm :)
 
Såg att ni skulle bygga i Västebotten.
Då kan jag rekomendera Mikael Abrahamssons Trähus i Hissjö.
Dom bygger blockhus inomhus som dom sedan stomreser där du vill ha det.
Vi har varit och kikat på tre hus som dom har byggt och dom var väldigt fina både i utförande/hantverk och med en relativt hög standard värmepump, golvvärme, helkaklade badrum osv. du bestämmer själv hur mycket du vill göra själv och standarden du vill ha i huset.

Priserna verkar vara rätt låga också.
 
Hej!
Jag talade bara med säljaren i telefon efter att tittat på huset i katalogen ...
... och nu lite reklam .... känns det som ....
golvvärme på platta, parkett eller klinkers överallt på golv, helkaklat badrum, centraldammsugare, kök i björk som standard, duschvägg och badrumsinredning, bra isolering? - sa han ... isolering i väggarna på den oinredda ovanvåningen, många tillval, möjligt att ändra saker (t ex att utan kostnad ta bort väggar), möjligt att få huset spegelvänt, 187kvm ... ,samma byggkvalite som alla Eksjöhus
Han tittade i prislistan och sa 1,335.
Fast jag undrar är det elvärme i golvet då? Sedan tycker jag att takhöjden; 2,40 är låg. Vi har ännu inte tittat på något hus "live" så kanske tar min entusiasm slut då.
MVH Fiddeli
 
Hejsan,

Jag är i samma sitts som dig. Vi har nyligen köppt en tomt på 6907kvm för 100.000 i Skåne. Våra planer ifrån början var att hamna runt 1,5milj men vi har gett upp den tanken och har nu satt målet till under 2,0milj i stället.

Älvsbyhus: Priset på deras nyckelfärdiga hus är inte nyckelfärdiga. Räkna med 100-200.000 till för grunden (schaktnings arbete och liknande).

Dom räknar inte heller med i sina kalkyler att avfuktaren måste köras minst 6månader om året för att inte få fukt i den täta torpargrunden. Ett par tusen lappar till i driftskostnad om året som kommer som en glad överraskning i efterhand.

När det gäller nyckelfärdiga hus så får du räkna med en 8-10.000 i färg till att måla utvändigt också eller en 20-25.000 om du skall låta det målas åt dig.

Eksjöhus: Där är det verkligen nyckelfärdigt hus (dvs schaktnings arbeten och liknande ingår) men tänk på att det inte bara blir 1.330.000 för huset och sen tomt kostnaden på 150.000. Utöver det så tillkommer anslutning av avlopp/vatten och el. 80-100.000 och vidare tillkommer byggherre kostnad (dvs bygglov, kvalittets ansvarig, räntekostnaden på byggkreditiv osv. osv.) Räkna med 80-100.000 för det. Du måste måla det utvändigt och då tillkommer de där 8-10.000 för färg om du målar själv och vipps så är du uppe i mellan 1648000-
1690000.

Det där med byggherre kostnad får du nog räkna med att det inte är med räknat i några av de priser du får ifrån hustillverkarna för nyckelfärdigt hus.

Hoppas att du hittar vad du söker. Jag tror att vi ha det. Mjöbäcksvillan och deras Sörgården. 193kvm och med allt medräknat i min kalkyl hamnar det huset på 1.960.000 och det tycker inte jag är illa för det.

Och du, nej det är vattenburen golvvärme, inte el..

Jens
 
Byggherre är du alltid själv när du ska bygga och det är ju gratis, om du inte "anställer" en sådan. Men det är bara onödigt om du får tag på en bra kvalitets ansvarig. Som T.ex www.cadhouse.se

http://www.hagalund.tk
// Jarppan

jens_e skrev:
Hejsan,

Jag är i samma sitts som dig. Vi har nyligen köppt en tomt på 6907kvm för 100.000 i Skåne. Våra planer ifrån början var att hamna runt 1,5milj men vi har gett upp den tanken och har nu satt målet till under 2,0milj i stället.

Älvsbyhus: Priset på deras nyckelfärdiga hus är inte nyckelfärdiga. Räkna med 100-200.000 till för grunden (schaktnings arbete och liknande).

Dom räknar inte heller med i sina kalkyler att avfuktaren måste köras minst 6månader om året för att inte få fukt i den täta torpargrunden. Ett par tusen lappar till i driftskostnad om året som kommer som en glad överraskning i efterhand.

När det gäller nyckelfärdiga hus så får du räkna med en 8-10.000 i färg till att måla utvändigt också eller en 20-25.000 om du skall låta det målas åt dig.

Eksjöhus: Där är det verkligen nyckelfärdigt hus (dvs schaktnings arbeten och liknande ingår) men tänk på att det inte bara blir 1.330.000 för huset och sen tomt kostnaden på 150.000. Utöver det så tillkommer anslutning av avlopp/vatten och el. 80-100.000 och vidare tillkommer byggherre kostnad (dvs bygglov, kvalittets ansvarig, räntekostnaden på byggkreditiv osv. osv.) Räkna med 80-100.000 för det. Du måste måla det utvändigt och då tillkommer de där 8-10.000 för färg om du målar själv och vipps så är du uppe i mellan 1648000-
1690000.

Det där med byggherre kostnad får du nog räkna med att det inte är med räknat i några av de priser du får ifrån hustillverkarna för nyckelfärdigt hus.

Hoppas att du hittar vad du söker. Jag tror att vi ha det. Mjöbäcksvillan och deras Sörgården. 193kvm och med allt medräknat i min kalkyl hamnar det huset på 1.960.000 och det tycker inte jag är illa för det.

Och du, nej det är vattenburen golvvärme, inte el..

Jens
 
Nu var väl VA-kostnaden i Stockholm inte särskilt iögonfallande eller dyr jämfört med många andra städer i vårt rike.

/Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.