Vi har ärvt en sommarstuga från 50-talet. Under huset är hälften krypgrund och hälften utgrävd källare. Den står ouppvärmd på vintern, med elen avstängd. Problemet är att det är lite fuktigt där nere, och lite trä har vi fått bytt ut. Vad har vi för alternativ för att få ner fuktigheten? Någon rekommenderade SolarVenti, är det något att ha? Låta elen stå på och montera in fläktar? Att dränera om är inte ett alternativ än så länge.

Alla tankar och råd uppskattas.
 
Hej!
Vad finns för ventilation där idag?
Finns det någon plast på marken i krypgrunden?
 
Nej, det finns ingen plast på marken. Och ventilation... tja, några hål (där katter kryper in för att äta upp sina byten).
 
Plast på marken i krypgrunden är ju ett förslag då.
Sedan behöver ju i alla fall källaren ventilation. Några ventiler som kan justeras.
Förvaras det något där som kan binda fukt?
 
Nej, det är mest trädgårdsredskap och sådana saker.
 
Ingen annan som kan komma med tips? Ingen som har erfarenhet av SolarVenti?
 
Eftersom ni slår av elen helt finns det inte så mycket att göra. De flesta metoder kräver el. Billigast är tex trygghetsvakten. Bäst är en avfuktare, då helst av sorptionsmodell (dyr). Plast på marken är en förutsättning oavsett metod.
Hur stora problem har ni?
Vitt ludd på undersidan av trossbotten (dvs mögel)?
Fritt vatten på marken?
Blöt jord?
Huset har ju klarat sig i 50 år, men förr eller senare får man problem.
Lägg in lite bilder.
 
Vi kan ju låta elen stå på, om det är nödvändigt. (Eller använda SolarVenti, vilket låter bra i teorin, men jag vill veta om det verkligen fungerar, så man inte slänger pengarna i sjön).
Problemen är inte så stora, inget mögel. Ja, förr eller senare får man problem, och jag tänkte att det är bättre att göra lite nu än att tvingas göra mycket om några år.
Plast på marken får vi se till att fixa.
 
SolarVenti tror jag inte på, den kommer att blåsa in luft som kondenserar innan det hunnit blivit varm efter en natt tex.

Har själv 50/50 källare/torpargrund och hade problem i källaren, nära på 100% RF nu runt 40-50 med en luftavfuktare.

Torpargrunden har jag inga problem med idag men skall täta upp den och ha en sorptionsavfuktare då bjälklaget skall isoleras.
 
A
Plast och eventuellt dränering runt huset.

Ökad ventilation hjälper nog bara om den är markant. Annars är ju problemet att varm uteluft kommer in och kyls av, vilket ökar fuktigheten.
 
Redigerat av moderator:
Sonen köpte ett hus för två år sedan. den har krypgrund under större delen av huset. Besiktningsmannen upptäckte förhöjda fuktvärden i krypgrunden men kom med förslag på åtgärder.
Rensa ut allt organiskt som ligger och skräpar, det binder fukten.
Lägg ut åldringsbeständig plast på marken.
Täpp igen alla ventilationsgaller
Sätt in en Sorptionsavfuktare.
Vi följde dessa förslag fullt ut och nu två år senare Har fukthalten sjunkit från ca 90% till 60 - 65%
Allt trä som tidigare dröp av fukt känns kruttorrt och "källarlukten" har helt försvunnit.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
K KA-1 skrev:
Sonen köpte ett hus för två år sedan. den har krypgrund under större delen av huset. Besiktningsmannen upptäckte förhöjda fuktvärden i krypgrunden men kom med förslag på åtgärder.
Rensa ut allt organiskt som ligger och skräpar, det binder fukten.
Lägg ut åldringsbeständig plast på marken.
Täpp igen alla ventilationsgaller
Sätt in en Sorptionsavfuktare.
Vi följde dessa förslag fullt ut och nu två år senare Har fukthalten sjunkit från ca 90% till 60 - 65%
Allt trä som tidigare dröp av fukt känns kruttorrt och "källarlukten" har helt försvunnit.
Det är så man ska göra. En säker metod, som gör att man slipper oro sig. Finns Många andra åtgärder man kan göra, men ingen är heltänkande, och kräver att man har koll på vad som händer i grunden, och måste vara bered på ytterligare åtgärder. En sådan här lösning kostar 20-30 tusen, men man kan sedan sova lugnt.
 
  • Gilla
KA-1
  • Laddar…
T trädgård skrev:
Tack för svaren. En fråga till: är det någon som har erfarenhet av eller åsikter om Trygghetsvakten krypgrund?
[länk]
Billig och bra. Men räcker oftast inte till i en grund med höga fukthalter. Om du samtidigt monterar en bra fuktmätare så att du hela tiden har koll på grunden kan man börja med trygghetsvakten och se om det räcker. Men om inte, får du ju kasta ut mer pengar senare för en riktig avfuktare
 
Hej! Jag håller på med samma sak som dig. Du kan titta i min tråd om du vill: https://www.byggahus.se/forum/threads/isolera-golv-eller-inte-i-gammalt-torp-med-torpargrund.308745/

En bra sida för information är: http://www.lfs-web.se/

Som folk skriver är det ju optimalt att installera sorptionsavfuktare, men även dyrt, och speciellt kännbart i en sommarstuga som endast nyttjas sommartid. Dessutom har du förutom installationskostnad på 15-20 000 SEK en driftskostnad.

Jag kommer plasta backen och isolera med två lager krypgrundsisolering. Därefter anväda ett klimatminne för att hålla koll på temperatur och luftfuktighet.
På inrådan av Jerker på LFS kommer jag INTE att isolera golvbjälklaget då torpet ändå inte används vintertid. På så sätt kan varm luft vandra ner och förhoppningsvis hjälpa till att hålla ett bra klimat i grunden
 
  • Gilla
trädgård
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.