Planerar bygga om vårat uterum

35 kvadrat
kommer ha någon form av isolerat golv över "krypgrund"
Villab vår/höst väggar och tak
Söderläge, dock med ganska mycket av grannens träd i vägen för solen

Till frågan, vi skulle verkligen vilja ha glastak, jag har läst en del trådar här på forumet och många verkar varna för att glastak innebär alldeles för mycket värme på sommaren.

Det är dock lite oklart om dessa personer har faktiskt erfarenhet samt vad "för varmt" betyder. Jag söker helt enkelt faktiskt erfarenhet från någon som testat eller har glastak i söderläge samt att jag tänker kan man inte tänka sig någon form av fläktlösning för att dra ut värmen under värsta värmen?

Jag vet också att Classicum har glasstak som stoppar "upp till 80% av värmeinstrålningen" vad nu det innebär, någon som har erfarenhet om det är värt den extra kostnaden
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Vi har betongtak med 300 mm cellolosa och vi får 30-40 grader inomhus april-september så fort det är en solig dag.
 
Har 40 mm Kanalplast från Willab Garden, får lätt 50 grader och mer, ca 25 kvm, köpte takmarkis förra året, tyvärr ej provad då men får hoppas det funkar, täcker hela taket.
Nu köpte jag den mer för att kunna få mörkt i uterummet, har projektorn där.
 
Det finns flera problem med glastak. 1) Värmeproblematiken, som kan bli väldigt svår om rummet är orienterat mot söder. 2) Ljusinfallet. Även om ett riktigt glastak ger ett vackrare ljusinfall än t.ex. kanalplast, har man dålig nytta av det. Kvällssolen på sommaren, dvs den tidpunkt då man oftast utnyttjar ett uterum, står så lågt att den ändå inte kommer in genom taket.
 
Tack för svar
ljuset kommer ändå komma in genom väggen på kvällen då en av väggarna är mot väster så det ljuset är nog ok tänker jag. Men värmen är jag rädd för som sagt, ingen som testat paxfläkt för att få ut värmen eller "värmeavvisande" glastak?
 
Bygger man växthus är detta ett stort problem. Tomater t.ex. skall helst inte ha mer än + 25 grader, samtidigt som säsongen kanske är från maj-september. Det vanliga sättet att lösa det är då gavelventilation och solavskärmande gardiner, men på sommaren kommer man sällan under 30 grader.

Min viktigaste invändning är dock att det inte blir den skönhetsupplevelse som man tror.
 
Har byggt ett par uterum med glastak.
Ett problem som jag märkt är att flugor o insekter inte fattar att det är ett glastak då de kan se himmelen, så de försöker komma ut det hållet genom att gång på gång försöka flyga genom glaset. I detta fallet fick kunden ha en dammsugare ståendes i uterummet då det låg massor med insekter o flugor på golvet varje dag.
 
V verktygsgurun skrev:
Har byggt ett par uterum med glastak.
Ett problem som jag märkt är att flugor o insekter inte fattar att det är ett glastak då de kan se himmelen, så de försöker komma ut det hållet genom att gång på gång försöka flyga genom glaset. I detta fallet fick kunden ha en dammsugare ståendes i uterummet då det låg massor med insekter o flugor på golvet varje dag.
Samma sak i min sommarstuga, då dörren till huset står öppen, tjogvis med flugor och bromsar under fönstren. Så det har jag ingen illusion om att slippa i ett uterum heller. Men vad säger du om värmen då på de uterummen du byggt?
 
G Gorson skrev:
Samma sak i min sommarstuga, då dörren till huset står öppen, tjogvis med flugor och bromsar under fönstren. Så det har jag ingen illusion om att slippa i ett uterum heller. Men vad säger du om värmen då på de uterummen du byggt?
Det blir skitvarmt i ett uterum oavsett tak. Glastak lite varmare ändå! Sen är det otrevligt att sitta i sol och äta tycker jag. Att få solen i ögonen är också en grej att överväga. Kanalplasten er ju tex inte klar för att man inte skall få det där sticket i ögat.
Om du har en torpargrund och träbjälklag så är det lätt att vädra ut värmen i ett uterum.
Har du däremot betongplatta så är det svårare att vädra ut värmen. Varför?
Jo du är på jobbet hela dagen, solen lyser och du får 50-55 grader varmt i uterummet, plattan ackumulerar den värmen och hur mycket du än vädrar under kvällen så ångar det värme från betongplattan. Detta är min erfarenhet iaf.
Byggt ett 40-tal uterum.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
G Gorson skrev:
...Men värmen är jag rädd för som sagt, ingen som testat paxfläkt för att få ut värmen .....
En Pax fläkt räcker inte för att reducera värmen i ett uterum, det har jag provat. Har ett 40mm kanalplasttak från Willab på vårt uterum, ca 24-25 m² mot söder. Monterade in en termostat styrd fläkt med två olika hastigheter när vi byggde uterummet, tror den skulle klara att ventilera 60-80 m³ per timme vid max. Men den orkade inte hålla ordning på den värme som solen ger. Första sommaren hade vi 52° i uterummet när vi var borta på semester (tempen registrerad i en max/min termometer). Ljus som var i ljusstakar på väggen hade böjt sig och hängde ner mot golvet, t.o.m stora blockljus som stod på golvet hade blivit allt annat än raka. Numera sitter det en takfläkt på den del av taket som inte är kanalplast. Den kan på högsta hastighet evakuera 400 m³ luft per timme. Den klarar att hålla temperaturen kring 30-35° när solen skiner en klar sommar dag, om man har minst ett litet fönster mot skuggsidan öppet också (det behövs tilluft).
Så med ett rent glastak kan det nog bli varmare... Skall du ändå montera glastak så överväg att köpa något med någon typ av skikt/film/beläggning som hindrar solinstrålning till viss del. Annars blir det bastu!
 
Jag har inte glastak men utan jag kör med betongtak och där blir det olidligt varmt. Tror inte ett glastak hade gjort det direkt bättre. Frågan är varför du vill ha ett glastak? Kan tänka mig att det framåt 12 tiden på kvällen/natten kan vara fint och spåna på stjärnorna genom taket.

Men resterande del av dagen vill man gärna inte ha sol i uterummet. I alla fall inte jag utan det jag personligen är ute efter är att sitta med mer närhet till naturen utanför. Vill jag ha sol så går jag ut till det angränsande trädäcket. Sedan kanske det går att ordna bra med glastak också. Går ju att sätta någon automatisk "gardin" som går att rulla ut över glastaket och täcka där under dagen. Har även sett på ett byggprogram om ett glas som gick att mörklägga. På någon elektrisk väg så gick det att mörklägga, men det glaset var DYRT.
 
F FRS05 skrev:
Jag har inte glastak men utan jag kör med betongtak och där blir det olidligt varmt. Tror inte ett glastak hade gjort det direkt bättre. Frågan är varför du vill ha ett glastak? Kan tänka mig att det framåt 12 tiden på kvällen/natten kan vara fint och spåna på stjärnorna genom taket.

Men resterande del av dagen vill man gärna inte ha sol i uterummet. I alla fall inte jag utan det jag personligen är ute efter är att sitta med mer närhet till naturen utanför. Vill jag ha sol så går jag ut till det angränsande trädäcket. Sedan kanske det går att ordna bra med glastak också. Går ju att sätta någon automatisk "gardin" som går att rulla ut över glastaket och täcka där under dagen. Har även sett på ett byggprogram om ett glas som gick att mörklägga. På någon elektrisk väg så gick det att mörklägga, men det glaset var DYRT.
Det finns några anledningar till att vi vill ha glastak
  1. Vi gillar verkligen ljus men eftersom huset är beläget i göteborg får man ju räkna med 80-90 % regninga dagar då ett ljust tak är att föredra
  2. Vårat kök ligger innanför uterummet och det blir så olidligt mörkt, man skulle dock kunna öppna upp ett fönstertak till köket
  3. Dessutom, mycket riktigt, att titta på stjärnor, fåglar, träd etc är trevligt, att göra ett solit tak skulle stopp för mycket av utsikten
  4. På tal om utsikten så är markutsikten rätt blockerad till stor del då vi har en rejäl tujahäck och träd inte alls långt bort vilket gör takutsikten viktig.
Men det är klart 50-60 grader vill man ju inte ha heller
 
  • Gilla
Messier1994 och 2 till
  • Laddar…
Värmereducerande glas lär göra stor skillnad, men det är värt att tänka på att de dämpar ljuset ganska mycket. Har själv en liknande tanke och är väldigt osäker. Ska som tur är inte bygga om uterummet förrän om 1-2 år, så jag kan tänka lite till :D
 
Dåligt med ljus till köket tycker jag inte att man ska acceptera. När ni ändå ska göra om uterummet finns det all anledning att fundera över om det finns en kreativ lösning på det. Jag tycker också att man mycket väl kan tänka sig ett litet takfönster, för att kunna titta på stjärnorna. Lite kan många gånger vara bättre än mycket.
 
Borde det ej funka om man har glaspartier som står öppna? Sedan nät såklart mot kräk.

Jag har uterum på 25 kvm på platta och vanligt tak med skjutglasdörrar o fönster. Blir första sommaren här ..
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.