Jag har sökt utan att hitta info (kanske är kass på att söka) :-[ om hur man gör egna tavlor av tyg eller tapet. Vilket material är bäst? Hur fäster man exempelvis? Kort sagt, om någon är kunnig och orkar göra en liten "steg för steg guide"....? Så skulle jag bli fruktansvärt glad!
 
Har inte gjort det själv men läst på annat ställe hur man sätter tyg på en frigolitskiva (finns i bygghandeln att köpa).

Klipp till tyget lite större än skivan.
Lägg tyget med motivet/framsidan nedåt och avigan uppåt.
Lägg skivan på tyget.
Vik över tyget från sidorna mot skivans baksida.
Fäst med knappnålar.
Klart.

Fördelen med frigolitskiva är att det är lätt att byta motiv i o m att du bara har knappnålar att lossa. Samt att tavlan är otroligt lätt.
 
Har i sommar gjort ovanstående! Det är hur enkelt som helst, kräver bara lite extra tänk för att få till snygga hörnor.

Kom även ihåg att börja att spänna tygen först mitten på långsidan, sedan mitten på motsvarande sida, sedan mitten på kortsidan och mitten på andra kortsidan. Sedan fortsätter du så, spänner du på ett ställe ska du sen spänna på motstående sida.
Då blir tyget jämt spänt utan dragningar åt något håll, vilket är lätt att det blir.
 
Linska skrev:
Har i sommar gjort ovanstående! Det är hur enkelt som helst, kräver bara lite extra tänk för att få till snygga hörnor.
Några tips på hur man får till snygga hörn?
 
Så här hade jag gjort:

På bilden nedan är den breda svarta rutan ramen och den med tunnare linje tyget. Vik in hörnet mot ramen (1), vik sen kant 2 och sen kant 3. Innan detta har du sträckt tyget precis som Linska beskrev innan.

Lycka till!
 
  • Untitled-1_003.jpg
FlitigaLisa skrev:
Så här hade jag gjort:

På bilden nedan är den breda svarta rutan ramen och den med tunnare linje tyget. Vik in hörnet mot ramen (1), vik sen kant 2 och sen kant 3. Innan detta har du sträckt tyget precis som Linska beskrev innan.

Lycka till!
Problemet är ju att det kan bli väldigt mycket tyg (tjockt, tyg på tyg) om man gör såhär! Jag skall dessutom ha en ganska tjock ram (4 cm), spelar det någon roll?
För att inte få så mycket tyg i hörnen så måste man väl (förmodligen) klippa i hörnen! Någon med 3D vision som vet?
 
Jag tackar & bockar för hjälpen man fått! Ska ge mig i kast med detta nu någon helg!!
 
Jag har haft problem att hitta stora frigolitskivor. Behövde en 1,60 x 1,60 stora skiva, men det fanns inte i bygghandeln. Slutade med att jag byggde en ram som vägde tre ton som jag fick kasta... :-[
Hur stora frigolitskivor har ni lyckats hitta?
Och var?
 
Har bara hittat 60x120 (tror jag att det var, är inte hemma nu och kan kolla).
Köpte dessa på bygghandel. Frågade efter större men det fanns inte.

Du kan ju se om det inte finns större masonitskivor. Dessa funkar ju också ypperligt till att spänna upp tyg på, dessutom är de ju lätta.

 
Hittade en privatannons där masonitskivor i måtten 110x240x3,2 såldes.

En annan lösning som jag själv funderat på är att sätta ihop två frigolitskivor till en stor.
Det ska väl funka att trycka ihop dem med typ blompinnar i mitten...
 
Jag gör alltid egna ramar till mina tavlor av trä. Jag gör alltså bara en fyrkant eller rektangulär eller vad jag nu ska ha för stil, med tillsågade "små lister". När jag satt i hop dom i formen som tavlan ska ha så häftar jag fast ett enfärgar tyg och där efter det tyg jag ska ha. Jag har tavlor i olika storlekar och mina blir aldrig tunga i alla fall.
 
Okej, nu ska ni få hjälpa mig!
I dag okynnesköpte jag ett stort tyg med ett träd på från Spira som jag ska hänga på en vägg hemma.
Tyget är tänkt för väggen och har färdigsydda kanaler uppe och nere. Tyget är 2,30 högt och 1,42 brett. Rejält stort med andra ord.
Helst av allt vill jag bara köpa en diskret och smal gardinstång och hänga upp den på två små krokar på väggen.
Jag har dock två dilemman:

1. Tror ni att ett så långt tyg följer väggen eller fladdrar det någon centimeter utanför väggen?
2. Det ska hänga på en vägg där ungarna susar förbi några gånger per dag i väldig fart. Räcker de två skruvarna månne?
 
Jag har en sådan hänga i hallen från golv till tak,
dock inte lika bred. Nu är mina barn stora,men dom har varit små ;) (byter tyg ofta)
Det är bara när det blivit korsdrag som den har rört sig hos mej., annars förjer den väggen.
Jag har bara rundstav ner till och upptill och två ändknoppar i järn och den sitter med två skruv. Men min är bara 1m bred.

Lycka till! :)
 
Tack Jessica, då kör jag på det!
 
Hej!
Jag har två tips:
1.Stort tygstycke
Sy kanaler uppe o nere. Fyll med rundstav, den övre får gå ut på kortsidorna o fästas i väggen.
2. Köp en gammal anslagstavla på loppis. Måla ramen i lämplig färg. Häfta fast ditt tyg, med invikta kanter med clas olsons billigaste lilla häftpistol.
Enkelt, billigt, lätt att byta tyg.
Jag har gjort en sån här till badrummet, där jag o döttrarna hänger våra örhängen, som en tavla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.