M.Drömmaren
Hej, Nykompling åtminstonne som frågeställare här ;)
Mitt dilemma gäller min husdröm om att få bygga det hus jag drömmer om på en "perfekt" plats på landet.
Vi befinner oss utanför en mindre ort på landsbyggden där jag har möjlighet att köpa en tomt med befintliga byggnader på i dagsläget.

Tomten är på ca 3600kvm, Stor ladugård i helt ok skick. Men sen är det boningshuset och ett mindre "uthus" eller vad man ska kalla det i dåligt skick
. Byggnadsår 1910, Boyta 110kvm.

Det är inget värt att renovera åtminstone. Det finns el draget men inte kommunalt VA och avlopp, Det finns en lämplig förening som ett grannhus har anslutit sig till och ordnat allt det där även fiber tror jag. (Nybygge)
Jag tycker verkligen om läget på landet samtidigt närheten till orten. Vi är inte intresserade av att bo i samhället och visst går det få tag i annan mark men sämre läge. Dessutom vill vi gärna ha möjlighet till kommunalt VA osv.

Jag skulle vilja höra och bolla lite hur jag ska tänka, Dels måste det vara en massa arbete och kostnader med att riva huset som finns idag och jag är medveten om att jag behöver både rivningslov och sedan bygglov men att det också går att söka samtidigt. Är helt novis på nybygge och så är en drömmare men jag forskar för att kunna förverkliga min dröm en dag så hoppas på tips och råd.

Hur ska jag tänka, Ska jag köpa tomten eller leta ny?
Vad är ett rimligt pris med tanke på mina kommande utgifter för rivning mm.


Uppgifter från Lantmäteriet
Taxeringsvärde: 266.000 SEK
Byggnadsvärde:180.000 SEK
Därav Markvärde: 86.000 SEK
Intäckning: 100 000kr
(Inga skulder tynger fastigheten i dag)
 
Välkommen till forumet!

Tja, första "rådet" blir väl som vanligt: Läget är det enda du inte kan ändra på. Dvs, om läget är det som är viktigast och du har hittat rätt läge så köp. Personligen skulle jag hellre lägga mer pengar och tid om läget var rätt än att spara en slant och gräma mig över att läget bara blev okej.
 
  • Gilla
M.Drömmaren och 1 till
  • Laddar…
Om man tänker sig att ett bygge av ett riktigt litet hus, kommer att kosta 2 milj, ett normalstort 3 - 4 milj. Så är kanske inte priset på den här tomten det som avgör om projektet är rimligt.
 
  • Gilla
M.Drömmaren
  • Laddar…
M.Drömmaren
Självklart håller jag med om att Läget inte går att ändra på och vad jag menar är att möjligheten finns säkert att kunna köpa någon annan tomt, det kanske tar tid men jag har inte super brottom men frågan är då om man kan hitta ett lila bra läge och lite de där att prislappen kanske är betydligt högre med risk för sämre läge. Däremot inget hus att riva förhoppningsvis.

Det är svårt att uppskatta vad de kommer att kosta att riva huset o hur jag bäst gör det och vad jag är villig att betala för tomten i dagsläget.

Tacksam för alla tips o råd och bollplank!
 
M.Drömmaren
H hempularen skrev:
Om man tänker sig att ett bygge av ett riktigt litet hus, kommer att kosta 2 milj, ett normalstort 3 - 4 milj. Så är kanske inte priset på den här tomten det som avgör om projektet är rimligt.
Jag drömmer som sagt men drömmer känns lite närmare i och med den här tomten som jag nämt, och kostnaderna för att riva o allt är visst viktigt för mig. Det är inte omöjligt att hitta en annan tomt med bra läge men det kanske tar ett tag o vad kommer den kosta? De kanske ändå blir dyrare än "billig tomt" + riva? Det vet man inte. Drömmen är att bygga ett hus som jag ska bo i givetvis, "livet ut" dramatiskt ;) med nått som helst realistiskt värde när de är klart vill jag ändå ha. (Om nått mot all förmodan skulle hända)

Om jag nu lyckades förklara mig rätt.
Ska man våga investera i tomten redan nu även om jag inte kommer börja bygga nu eller ska man riskera att förlora den i väntan på att se om det finns annat utan något att riva. Lite så känner jag. :confused:
 
Ser du inget värde i ladugården? För mig skulle det vara ett stort plus att få en stor byggnad "på köpet".
Fast det kanske bara är för att jag är stadsbo och alltid har för dåligt med plats för mina projekt.
 
  • Gilla
M.Drömmaren
  • Laddar…
M.Drömmaren
D danne_08 skrev:
Ser du inget värde i ladugården? För mig skulle det vara ett stort plus att få en stor byggnad "på köpet".
Fast det kanske bara är för att jag är stadsbo och alltid har för dåligt med plats för mina projekt.
Jo självklart gör jag det. Jag ska åka dit någon dag här och försöka se mer hur det ser ut. Det var ett tag sedan jag var där. Ladugården är ju absolut inte ny givetvis men inte i rivningstillstånd. Det är ju en tillgång på tomten såklart :D. Men man funderar ju också på bästa o billigaste sättet att bli av med huset. Vad bör man göra själv o har läst om så olika vägar att ta så blir inte klok, allt från blocket, firma som river o kör bort, gör så mycket sjölv först o sen firma, eller flis? Ah helt ny på den där biten.:oops:
 
M.Drömmaren M.Drömmaren skrev:
Men man funderar ju också på bästa o billigaste sättet att bli av med huset.
Tändstickor ?

Ring brandkåren dom kan ha det som övningsobjekt bara dom låter det slutligen brinna ner helt.
Ha alla papper klara. Ritningar på nytt hus osv, sedan är det bara att forsla bort askan alt. gräva ner.

https://www.eskilstuna.se/download/18.3c4905941582ac4a3c13f70/1479217081250/NY+Är+det+tillåtet+att+elda+upp+en+byggnad+istället+för+att+riva+den+1603.pdf

https://www.google.se/search?q=övni...zrOzZAhWlHpoKHQGODKkQBQgjKAA&biw=1920&bih=974
 
Redigerat:
  • Gilla
M.Drömmaren
  • Laddar…
M.Drömmaren
L Leif i Skåne skrev:
Tändstickor ?

Ring brandkåren dom kan ha det som övningsobjekt bara dom låter det slutligen brinna ner helt.
Ha alla papper klara. Ritningar på nytt hus osv, sedan är det bara att forsla bort askan alt. gräva ner.

[länk]

[länk]

Tack för tipset men borde nämt de i mitt inlägg att jag redan kollat upp den möjligheten och de hade precis ett övningsobjekt på g och sa därmed att de dröjer länge tills de behöver något nytt. Dessutom bygger det nytt inte allt för långt bort från oss så de känns som sannolikheten att de velat öva så nära känns liten.
 
Rev en sommarstuga på 77kvm på två våningar i julas. Pris 94000kr med allt. Tillkom KA för rivningen a 6000kr
 
  • Gilla
M.Drömmaren
  • Laddar…
M.Drömmaren
S Shiraz skrev:
Rev en sommarstuga på 77kvm på två våningar i julas. Pris 94000kr med allt. Tillkom KA för rivningen a 6000kr
Hur rev du då? Själv, Firma ? Tänker på deponi osv. Det här är större och sen behöver jag nog kika närmare på vad det faktiskt är för material samt vad som finns kvar i huset.
 
Firma som kom med flera container och sorterade. Tog 5 arbetsdagar för en grävare och två gubbar. Mycket mer jobb än jag trodde det skulle vara. Tänk på att allt ska källsorteras. Har du blåbetong ska det separeras o deponeras lika så med asbests.
Det är mycket jobb. Skulle aldrig gå utan grävare...

Tänk på att få bygglov o rivningslov innan du börjar .. ..
 
  • Gilla
M.Drömmaren
  • Laddar…
M.Drömmaren
S Shiraz skrev:
Firma som kom med flera container och sorterade. Tog 5 arbetsdagar för en grävare och två gubbar. Mycket mer jobb än jag trodde det skulle vara. Tänk på att allt ska källsorteras. Har du blåbetong ska det separeras o deponeras lika så med asbests.
Det är mycket jobb. Skulle aldrig gå utan grävare...

Tänk på att få bygglov o rivningslov innan du börjar .. ..
Jo det är ju mycket att sortera i ett boninghus. Får forska lite i det och jag ska åka dit nån dag o ta mig en rejäl titt. Har inte varit där på ett tag. Minnet sviker en ibland hehe
 
Redigerat:
Mitt hus var från 1925
 
  • Gilla
M.Drömmaren
  • Laddar…
Som en som uppskattar äldre hus tycker jag alltid det är tråkigt när det rivs men ibland kan det vara enda rimliga valet. Se till att erbjuda tex dörrar och fönster till de som vill ha men inget stort ekonomiskt värde. Eller om tomten tillåter låt huset stä kvar som extrahus?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.