Hej
Håller på att renovera för fullt. Har nytt tak, luftspalt o masonit/isolering/plast.

Nu såg jag att en vägg var blöt och att det kommit vatten ur "luftspalthålet". Det har runnit så pass att det är is så jag ser hur vattnet runnit, och att vattnet har krypit in under brädfodringen o timret är blött.
Taket vätter åt norr o jag ser inge vatten från de andra luftspalthålen.
Har jag läckage på taket eller är det fuktig luft som orsakat det. Taket är isolerat o byggt innifrån nu under höst/vinter.

Hur mycket vatten ska det normalt kunna komma "från luften" nu?
Bor i västernorrland o har haft -3 till -30 grader senaste månaderna...
 
På vintern är luften som torrast och bär inte så mycket fukt. Kan vara takläcka eller kondens om det är felaktigt bygg invändigt :( Har du åtkomst till vinden så du kan kolla?
 
Det skall ju inte komma vatten överhuvudtaget från luftspalten. Den finns där för att ventilera bort fuktig luft, som trots allt tränger upp förbi plasten i innertaket. Det skall vara försvinnande små mängder i förhållande till den ventillerande luftströmmen.
 
Den troligaste förklaringen är nog att ångspärren inte är tät. Och är den inte det vid denna årstiden så blir kondensationen i eller ovanför isoleringen gärna ett problem.
 
Ångspärren är vad jag kan se tät.(är inte gipsat ännu). Vattnet har runnit ut där luftspalten är borrad/sågad genom väggen. Vi använder inte övervåningen nu o vi har stängt mellan våningarna, så det bör inte vara så mycket fukt i luften på övervåningen..? Eller tänker jag fel? om det skulle varit ångspärren som är problemet, då bör ju vattnet runnit på ovansida plasten och inte runnit ut genom luftspalten som är typ 30cm längre upp?
Läckage på taket?
 
Redigerat:
Fyller på med info. Taket är helt nytt betongtegel med väv under. Det finns ett takfönster. Ligger en halvmeter snö på taket o det har varit sol o nån plusgrad några dagar så det har droppat från taken på andra hus på gården. Har inte tänkt på om det droppat från hustaket. Mängden vatten som kommit måste vara några liter. Timmerstommen är rejält blöt så innerväggen är nu riven o värme/avfuktning pågår.
Vad är bäst att göra?
Firman som la taket finns inte längre. Firman som isolerat o plastat finns kvar men jag har svårt att se att det kan komma inifrån.
Kan det komma litervis vatten som rinner ut i höjd med luftspalt?
 
Enkel ritning av en husvägg och takkonstruktion med markerade delar som nya och gamla taket, isolering och luftspalt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ritade lite fort i Paint.
 
Jag skulle nog luta åt att det läcker från takets utsida.

Men det kan vara kondens också. Det som kondenserar på undersidan absorberas då av isoleringen, tills det blir mättat.
 
Det visade sig att den stora snö/is-mängden har brutit sönder 11 takpannor och troligtvis trasig plast under.
Blir att reparera.

Tackar för tips o visat intresse. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.